کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۷۴۸۵
تاریخ خبر:

پنج نکته از فعالیت بازار بورس در نوروز ۹۹

روزنامه هفت صبح| سهامداران بیش از چهار میلیارد تومان به طرح نیکوکاری فرابورس برای مقابله با ویروس کرونا کمک کردند. بورس تهران کار خود را در اولین روزهای سال ۹۹ با چراغ قرمز آغاز کرد اما در ادامه این روند، صعودی شد و در نهایت کارنامه بورس در نوروز ۹۹ با رشد ۶٫۸درصد بسته شد. در این بین پنج نکته درباره فعالیت بورس در ایام نوروز به چشم می‌خورد.

* یک: شاخص بورس در پنج‌روز کاری یعنی پنجم، ششم، نهم، دهم و یازدهم فروردین‌ماه از رقم ۵۱۲هزار و ۹۰۰واحد به ۵۴۷هزار و ۶۵۷واحد رسید که نشان می‌دهد در این مدت شاخص کل حدود ۳۵هزار واحد افزایش پیدا کرده است.

* دو: حجم معاملات بورس در روزهای اول، در محدوده سه‌هزار میلیارد تومان بود اما در دو روز پایانی معاملات بورس رونق گرفت و فعالان بازار حدود پنج تا شش‌هزار میلیارد تومان در روز خرید و فروش داشتند. در نتیجه این معاملات، حدود ۲۱هزار میلیارد تومان سهام و حق تقدم در پنج‌روز کاری نوروز ۹۹ جابه‌جا شد.

* سه: فرابورس ایران در ایام نوروز اولین طرح تامین مالی جمعی را کلید زد. این سازمان با راه‌اندازی دو نماد کرونا۱ و کرونا۲ این امکان را فراهم کرد تا سرمایه‌گذاران بازار بورس، با خرید این دو نماد به حل معضل کرونا کمک کنند. آنها با خرید هر سهم نماد کرونا۱، هزار تومان به این طرح کمک کردند.

نماد کرونا۱ برای اهدای کل مبلغ سهم در نظر گرفته شده و نماد کرونا۲ صرفا سود حاصل از مبالغی که سرمایه‌گذاران به این طرح کمک کرده‌اند را برای کمک به جلوگیری از شیوع ویروس کرونا اختصاص می‌دهد و اصل سرمایه‌ برای سهامداران باقی می‌ماند. فعالان بازار بورس از زمان فعالیت این دو نماد روزانه ۷۲۱میلیون تومان نماد کرونا۱ و یک‌میلیارد و ۷۱۴میلیون تومان کرونا۲ خریده‌اند. مجموع مبالغ اهداشده توسط سرمایه‌گذاران بورس به حدود چهارمیلیارد تومان می‌رسد. این دو نماد قرار است تا پایان فروردین‌ماه به فعالیت خود ادامه دهند.

* چهار: یکی از موارد جنجالی بازار بورس در نوروز ۹۹ مربوط به پرونده رانت در عرضه اولیه‌های بورسی بود. بعضی از سهامداران در فضای مجازی با ارائه استدلال‌هایی مدعی شده‌اند که سازمان بورس در روزهای بعد از عرضه اولیه، رانت‌هایی برای خریداران در نظر می‌گیرد. طوری که عده کمی از سرمایه‌گذاران کلان می‌توانند در نوبت اول صف خرید عرضه اولیه قرار بگیرند. این مورد واکنش مدیران بورس را در پی داشت که با رد این ادعا می‌گویند، خرید سهام در روزهای بعد از عرضه اولیه کاملا مطابق با مقررات بازار انجام می‌شود.

* پنج: سهام شرکت پلیمر آریا ساسول قرار بود در روزهای پایانی اسفندماه به عنوان آخرین عرضه اولیه سال ۹۸ به سرمایه‌گذاران بازار بورس عرضه شود. با توجه به شرایط آخر سال، این عرضه اولیه به فروردین‌ماه موکول شد و از آنجایی که در ایام نوروز شاهد این عرضه اولیه در بازار نبودیم، احتمالا شرکت پلیمر آریا ساسول عنوان نخستین عرضه اولیه سال ۹۹ را به نام خود ثبت کند.

کدخبر: ۳۱۷۴۸۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر