کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۱۳۶۷
تاریخ خبر:

پنج نکته از‌ صورت‌های مالی‌ بزرگ‌ترین کارگزاری‌های‌ بورس ‌

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی | ‌اگر ماهی ۱۳۶میلیارد تومان درآمد داشتید با آن چه کار می‌کردید؟ این شرح حال یکی از بزرگ‌ترین کسب‌وکارهای بازار سرمایه است.شرکت کارگزاری مفید با انتشار صورت‌های مالی خود در سامانه کدال، پرده از اعداد و ارقام عجیبی برداشته که نشان می‌دهد این کارگزاری در یک سال منتهی به شهریورماه ۱۴۰۰، آن هم درست در دوره‌ای که شاخص بورس عمدتا نزولی بوده و ارزش معاملات به حداقل رسیده، توانسته حدود هزار و ۶۴۲میلیارد تومان سود خالص کسب کند. علاوه بر کارگزاری مفید، صورت‌های مالی دیگر کارگزاری‌ها از جمله آگاه، مبین‌ سرمایه، بانک پاسارگاد و نهایت‌نگر نکات قابل توجهی از کسب‌وکار کارگزارهای بورس تهران دارد.

یک: سود نجومی یک شرکت خانوادگی
بررسی صورت‌های مالی شرکت کارگزاری مفید نشان می‌دهد بزرگ‌ترین کارگزاری بازار سرمایه در یک سال منتهی به شهریور ۱۴۰۰ حدود سه هزار و ۱۰۰میلیارد تومان از محل کارمزد معاملات درآمد داشته.از این رقم حدود ۱۵۲میلیارد تومان هزینه حقوق کارکنان شده و ۶۵۰میلیارد تومان برای سایر هزینه‌ها خرج شده تا نهایتا سود عملیاتی شرکت به دو هزار و ۲۰۰میلیارد تومان برسد.

آنطور که کارگزاری مفید اعلام کرده، این شرکت حدود ۵۵۰میلیارد تومان مالیات بر درآمد پرداخت کرده و از کل درآمد سه هزار و ۱۰۰میلیاردی، تقریبا هزار و ۶۰۰میلیارد تومان سود خالص نصیب این شرکت شده که طبیعتا کل آن به سهامداران کارگزاری مفید می‌رسد. این کارگزاری یک شرکت خصوصی است که عمده سهام آن در اختیار خانواده آذرخش است و هر کدام از آنها سهمی از درآمد ماهی ۱۳۸میلیارد تومانی این کارگزاری دارد. حمید آذرخش، رئیس هیات مدیره کارگزاری مفید، این شرکت را با یک دفتر چهار متری در سال ۱۳۷۳ تاسیس کرده است.

دو: کاهش‌۳۰درصدی درآمد با وجود دو برابر شدن هزینه‌ها
موج ورود سهامداران به بازار سرمایه باعث شد کارگزاری‌ها بیش از هر زمان دیگری به توسعه زیرساخت‌ها توجه کنند.اتفاقی که هزینه‌های زیادی برای کارگزاری‌ها داشت. برای مثال کارگزاری مفید از شهریور ۹۸ تا شهریور ۹۹ حدود ۷۰میلیارد تومان حقوق پرداخت کرده بود، اما این رقم در سال منتهی به شهریور ۱۴۰۰ تا ۱۵۲میلیارد تومان افزایش پیدا کرده و بیش از دو برابر شده و ۱۱۵درصد رشد کرده. حقوق کارکنان در کارگزاری آگاه ۱۴۰درصد و نهایت‌نگر حدود ۴۳درصد افزایش پیدا کرده است. این اتفاق درحالی افتاده که سود خالص کارگزاری‌ها در این مدت عموما کاهش پیدا کرده.

سه: اگر سود نکردید ناراحت نباشید
خیلی از سهامداران در سال ۱۴۰۰ منبع درآمد خود از بورس را از دست دادند و دیگر مثل گذشته نمی‌تواند سود چندانی از بازار کسب کرد.این مورد محدود به سهامداران خرد نیست. بررسی صورت‌های مالی کارگزاری آگاه نشان می‌دهد سود سرمایه‌گذاری این کارگزاری در شش ماه اول سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل صددرصد کاهش پیدا کرده است! این شرکت سال ۹۹ حدود ۳۱میلیارد تومان از سرمایه‌گذاری سود کرده بود که این رقم در سال ۱۴۰۰ به تنها ۱۰۱میلیون تومان کاهش پیدا کرده است. کارگزاری مفید هم شرایط مشابهی دارد. سود این شرکت از سرمایه‌گذاری در سال مالی ۹۹ حدود ۱۸۲میلیارد تومان بوده که این رقم در سال مالی منتهی به شهریور ۱۴۰۰ با کاهش ۹۸درصدی به ۲٫۷میلیارد تومان رسیده است.

چهار: ۱۲میلیون تومان، میانگین درآمد کارکنان کارگزاری
آنطور که کارگزاری مفید در سایت خود اعلام کرده، حدود هزار و ۱۰۰نفر به صورت مستقیم در این کارگزاری مشغول به کار هستند.از طرفی مجموع حقوق پرداخت شده توسط این کارگزاری در سال مالی منتهی به شهریور ۱۴۰۰ حدود ۱۵۲میلیارد تومان بوده که نشان می‌دهد مفید ماهانه به کارکنانش حدود ۱۲میلیارد و ۶۶۰میلیون تومان حقوق می‌دهد و اگر این رقم را به هزار و ۱۰۰نفر تقسیم کنیم، می‌بینیم میانگین درآمد کارکنان کارگزاری مفید رقمی حدود ۱۲میلیون تومان است.

پنج: ضرر ۸۰۰میلیارد تومانی ریزش بورس برای کارگزاری‌ها
روند نزولی شاخص بورس علاوه بر اینکه درآمد کارگزاری‌ها از محل سرمایه‌گذاری را به نزدیک صفر رسانده، تاثیر زیادی بر درآمد عملیاتی آنها از محل کارمزد داشته. طوری که با کاهش ارزش معاملات بازار سرمایه و همچنین کاهش سهم کارمزد کارگزاری‌ها، شاهد کاهش قابل توجه درآمد آنها در سال ۱۴۰۰ هستیم.

برای مثال کارگزاری مفید در سال مالی منتهی به شهریور ۹۹ حدود دو هزار و ۴۰۰میلیارد تومان سود خالص داشته که این رقم در سال ۱۴۰۰ با کاهش ۳۲درصدی به هزار و ۶۴۲میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است. کارگزاری آگاه در شش ماه اول سال ۹۹ حدود هزار و ۱۱۵میلیارد تومان سود خالص داشته که این رقم در شش ماهه ۱۴۰۰ با کاهش ۹۱درصدی به ۱۰۳میلیارد تومان رسیده است. به عبارتی کل سود کارگزاری آگاه در سال ۱۴۰۰، با یک ماه سود سال ۹۹ برابری می‌کند.همچنین کارگزاری مبین سرمایه ۷۹درصد، بانک پاسارگاد ۶۸درصد و کارگزاری نهایت‌نگر ۱۲درصد سود خود را در سال ۱۴۰۰ از دست داده‌اند.

کدخبر: ۴۲۱۳۶۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر