کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۸۱۵۲
تاریخ خبر:

پنج ماشین تازه نفس برای مشتری ایرانی

روزنامه هفت صبح | سخنگوی وزارت صمت اعلام کرده، تولید خودروهای تیبا، سمند و ساینا از ابتدای مرداد متوقف می‌شود و به جای آن خودروهای شاهین CVT، آریا، رانا AMT، هایما ۸S و آریسان۲ که ضرایب کیفی بالاتری دارند جایگزین خواهند شد. حالا باید بررسی کنیم خودروهای جایگزین شده چه ویژگی‌هایی دارند؟ خودروهایی که سراغ هر کدام می‌رویم در واقع فعلا در مرحله تولید هستند و فقط در بین آزمایشگاه‌های خودرویی و نمایشگاه‌ها یک مدل‌شان رونمایی شده اما در کف خیابان هنوز آزمون و خطای چندانی نداشته‌اند تا به صراحت بگوییم از لحاظ فنی و ایمنی عالی هستند. به‌هرحال این خودروهای جایگزین را از لحاظ اجمالی بررسی کرده‌ایم اگرچه باید دید وقتی به بازار فروش بیایند چه قیمتی خواهند داشت.

یک: مشخصات شاهین CVT
شاهین اتوماتیک فعلاً با همان پیشرانه M15T به بازار می‌آید. این پیشرانه که بر روی نسخه دنده‌ای شاهین هم نصب است، با حجم ۱.۵ لیتر و ساختار ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ به فناوری توربو شارژر مجهز بوده و ۱۱۰ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۱۷۸ نیوتن‌متر تولید می‌کند. در بحث سیستم انتقال قدرت، شاهین اتوماتیک به جعبه دنده CVT نسل سوم مجهز بوده که مهندسی و تولید آن توسط کمپانی پانچ انجام شده است. به گفته مدیران سایپا این جعبه دنده از نظر ساختار و سطح فناوری متفاوت نسبت به جعبه دنده CVT کوییک اتوماتیک و ساینا اتوماتیک است و نسل جدید سامانه انتقال قدرت پیوسته کمپانی پانچ در آن دیده می‌شود.

جعبه دنده اتوماتیک و CVT شاهین دارای قابلیت تعویض دنده دستی و مصنوعی (تیپ ترونیک) ۶ سرعته است و حالت رانندگی اسپرت در آن دیده می‌شود. بر اساس نکات گفته شده از سوی مدیران سایپا، شاهین اتوماتیک به امکانات نسخه دنده‌ای تیپ G مجهز است و ویژگی‌هایی مانند سانروف، سنسور نور، چراغ روشنایی روز، استارت دکمه‌ای، فرمان کمکی برقی، ترمزهای دیسکی جلو و عقب، تریم داخلی چرم مصنوعی، تهویه اتوماتیک، سنسور باد تایر، سامانه GSI، نمایشگر لمسی، بلوتوث، سنسور پارک عقب و رهیاب ماهواره‌ای مجهز خواهد بود.

دو: آریا سایپا
سایپا آریا خودرویی ساخت شرکت خودروسازی سایپا‌ست. این خودرو، نخستین کراس‌اوور ساخت ایران است و برای تولید انبوه در این کشور، برنامه‌ریزی شده‌است. به گفته خطیبی مدیر عامل سایپا در سال ۱۴۰۱ تولید تیبا متوقف شده و خودرو آریا جایگزین آن می‌شود که انگار عملی هم شده است. سایپا آریا یک هاچ‌بک‌کراس دیفرانسیل‌جلو شهری است، پس نباید از آن انتظاری در سطح کراس‌اوورهای چهارچرخ متحرک چند منظوره داشته باشید؛ با این حال نماینده جدید سایپا قادر است به لطف طراحی قابل قبول بدنه، ارتفاع بالاتر از سطح زمین و برخورداری از اِلمان‌های ماشین‌های شاسی‌بلند، نظرات بسیاری را به خود جلب نماید و به عنوان محصولی با ظاهر نسبتاً مدرن (به نسبت رده قیمتی) در بازار مدگرای امروزی مطرح باشد. البته مشخصات فنی نسخه‌های اولیه آریا چنگی به دل نمی‌زند.

در واقع استفاده از پیشرانه نه‌چندان پیشرفته ۸ سوپاپ توربوشارژر (مشابه شاهین)، گیربکس دنده‌ای و کمبود آپشن‌های امنیتی در نمونه‌های اولیه باعث شده که آریا فعلاً خودرو کامل و بی‌نقصی به نظر نرسد اما خوشبختانه سایپا وعده داده به زودی پیشرانه مدرن ۳ سیلندر ۱۲ سوپاپ توربو (محصول کارخانه تیوان) جایگزین نسخه فعلی گردد تا آریا به کمک این موتور و گیربکس اتوماتیک جدید و آپشن‌های تکمیلی، حرف‌های بسیار بیشتری برای گفتن داشته باشد. در صورت تحقق این موارد می‌توان به نماینده سایپا امید بسیار زیادی داشت.

به هر حال فرزند بلندقامت سایپا به لطف ایمنی قابل قبول پلتفرم SP100 در شرکت سایپا طراحی شده و هدف از آن تولید خودروهای جدیدتر و متنوع‌تر است. آپشن‌های رفاهی مناسب، گشتاور کافی (حتی با همین پیشرانه قدیمی) از پتانسیل بالایی برای محبوبیت برخوردار است، به شرط آنکه با قیمت منصفانه‌ای به دست مصرف‌کننده نهایی برسد. با در نظر گرفتن تورم و کراس بودن آریا خودروی جدید سایپا انتظار قیمت بالاتر از ۳۰۰ میلیون را داریم. در واقع با توجه به قیمت کوییک جدید و همچنین درنظر گرفتن قیمت سایپا شاهین می توان برای قیمت ماشین آریا جدید حدود قیمتی بین ۴۵۰ تا ۶۵۰ میلیون تومان را هم انتظار داشت. آریا جدید سایپا رقیب جدی برای کراس‌اوور K125 ایران خودرو خواهد بود.

سه: رانا AMT
مکانیزم تعویض دنده راناپلاس AMT به صورت چرخشی بوده که ضمن سادگی در عملکرد و استفاده توسط راننده، دارای طرح جدید و جذابی است. همچنین قابلیت تعویض دنده به صورت دستی توسط راننده از طریق افزودن بازوهایی در دو طرف پشت غربیلک فرمان فراهم شده تا در صورت نیاز استفاده شود. این قابلیت با هدف کاربرد راحت‌تر و جذابیت بیشتر در رانندگی در برخی خودروهای لوکس اتوماتیک تحت عنوان «تیپ‌ترونیک» تعبیه می‌شود. در ارتقای خودروی رانا پلاس از پنج دنده به شش دنده و سپس به شش دنده نیمه‌اتوماتیک AMT، با توجه به ارتقای عملکرد موتور از TU5 معمولی به TU5 پلاس، مزیت‌هایی برای محصول ایجاد شده که سبب راحتی و رضایت بیشتر در رانندگی خواهد شد. اگرچه اعلام شده در سه ماهه اول سال ۱۴۰۱ تولید این خودرو آغاز خواهد شد.

مدیر پروژه رانا پلاس نیمه اتوماتیک گفته است تولید انبوه این محصول را در سه ماهه اول سال آینده پیش‌بینی می‌کنیم و تاکنون چندین دستگاه از این محصول به عنوان نمونه اولیه برای انجام کالیبراسیون تولید شده که در ادامه آزمون‌های ارزیابی طراحی نیز بر آن اعمال خواهد شد. تجهیز راناپلاس به گیربکس شش سرعته دستی با موتور ارتقا‌یافته TU5 پلاس در دستور کار قرار گرفت که ضمن تجهیز آن به سقف شیشه‌ای، استفاده از فرمان برقی نیز با هدف کسب حداکثری رضایت مشتری به این خودرو افزوده شد. در مرحله دوم نیز، طراحی و توسعه رانا پلاس شش سرعته نیمه اتوماتیک (AMT) با موتور TU5 پلاس در حال انجام است.

چهار: هایما ۸S
هایما خودروسازی چینی است که زیر‌مجموعه گروه فاو است. در ابتدا به کمک مزدا راه‌اندازی شد و در ادامه به تولید خودروهای شاسی‌بلند، کامپکت، مینی‌ون و سواری پرداخت. اگرچه محصولات هایما در چین با اقبال خوبی همراه نبود، اما تولید محصولات این خودروساز در ایران‌خودرو مورد استقبال قرار گرفت. اخیرا نیز تولید هایما S8 در ایران‌خودروی خراسان آغاز شده است. بیژن زاهدی‌فرد، مدیرعامل ایران‌خودرو خراسان، خبر داد که فرآیند تولید اولین نمونه خودرو هایما S8 در هفته اول تیرماه در ایران‌خودرو خراسان آغاز شده است.

تولید نمونه اولیه هایما ۸S به صورت SKD خواهد بود و پس از این مرحله و نصب تجهیزات خطوط بدنه‌سازی، تولید به‌ صورت CKD ادامه خواهد داشت.هایما S8 در ایران با یک موتور ۱/۶ لیتری ۴ سیلندر تولید خواهد شد. این پیشرانه با سیستم تزریق مستقیم سوخت GDI و تولید ۱۸۲ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن‌متر گشتاور یکی از پرقدرت‌ترین کراس‌اوورهای بازار ایران خواهد بود. این نیرو به وسیله یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلوی هایما S8 منتقل می‌شود.این خودرو دارای طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب معادل ۴۵۶۵، ۱۸۵۰ و ۱۶۸۲ میلی‌متر با فاصله بین دو محوری ۲۷۰۰ میلی‌متری و وزن ۱۵۶۰ کیلوگرمی است.

از امکانات این محصول نیز می‌توان به دکمه‌های کنترلی کامل روی فرمان، صندلی اسپرت، استفاده از مواد دارای بافت نرم برای کنسول مرکزی، نمایشگر لمسی عمودی روی کنسول ویژه تنظیمات سیستم سرگرمی، تریم کروم، هشدار برخورد از جلو و عقب، هشدار خروج از خط، شناسایی علائم ترافیکی در جاده، کروز کنترل تطبیقی، سقف پانورامیک، دوربین ۳۶۰ درجه، استارت دکمه‌ای، نشانگر آمپر دیجیتال، تعویض دنده پشت فرمان، شارژر بی‌سیم و صندلی‌ها با قابلیت تنظیم برقی اشاره کرد.

پنج: آریسان۲
گروه صنعتی ایران خودرو اعلام کرده که به‌زودی وانت آریسان جدید در کارخانه ایران خودرو خراسان به تولید انبوه می‌رسد و با پیشرانه جدید به بازار عرضه می‌شود. آریسان ۲ قرار است تا با پیشرانه ۱.۸ لیتری ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ به بازار عرضه شود. این پیشرانه که نسخه ارتقا‌یافته XU7 است و با نام XU7 پلاس تولید می‌شود، قدرتی نزدیک به ۱۰۳ اسب بخار را با گشتاور ۱۵۷ نیوتن‌متر تولید می‌کند و همچنین استاندارد آلایندگی یورو ۵ را هم دریافت کرده است.

این پیشرانه جدید نسبت به پیشرانه قبلی آریسان، حدود ۱۷ اسب بخار قوی‌تر است و از سویی نزدیک به ۱۷ نیوتن‌متر هم گشتاور بیشتری را تولید می‌کند. پیشرانه XU7 پلاس که بر روی آریسان ارتقا یافته نصب می‌شود، قابلیت دوگانه‌سوز را به‌صورت استاندارد دارد و قرار است تا نمونه جدید این وانت اقتصادی با مخزن CNG به دست خریداران برسد. در آریسان قبلی، باک بنزین ظرفیت ۵۲ لیتری را داشت و ظرفیت مخزن گاز CNG هم ۷۰ لیتر بود.

اما حالا ظرفیت مخزن CNG در آریسان ارتقا‌یافته به ۷۵ لیتر رسیده است، اما ظرفیت باک بنزین کاهش ۱۲ لیتری داشته و باک ۴۰ لیتری در این وانت نصب می‌شود. نصب سنسور دنده عقب، برخورداری از چراغ مه‌شکن در قسمت جلوی خودرو، بهبود در وضعیت تعلیق و ترمز، ارتقای سیستم سرمایش و گرمایش، تعویض صندلی‌ها و حذف زاپاس بند از پشت صندلی شاگرد و انتقال به زیر اتاق بار همراه با حذف کانال گیربکس که افزایش فضای کابین و راحتی سرنشین را فراهم کرده، از جمله دیگر ارتقاهای صورت گرفته در این محصول است.

کدخبر: ۴۶۸۱۵۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر