کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۲۱۶۲
تاریخ خبر:

پنج قدم اقتصادی‌ برای آقا داماد و عروس خانم

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | امضای عقدنامه پایان دردسرها و دوندگی‌ها نیست. شاید فکر کنید بعد از آن‌همه استرس خواستگاری و خرج مراسم‌های مختلف، می‌توانید نفسی تازه کنید و با خیال راحت سر خانه و زندگی‌تان بروید اما باید حداقل پنج مورد را بعد از ازدواج پیگیری کنید. اصلی‌ترین کار ثبت‌نام برای دریافت وام ازدواج است. بهتر است هرچه زودتر برای ثبت‌نام دست به‌کار شوید تا مدت کمتری در انتظار دریافت وام بمانید.

بعد از ثبت‌نام وام ازدواج باید سری به دفاتر پلیس به‌علاوه ۱۰ بزنید و با ارائه مدارک لازم، یارانه‌تان را از خانواده جدا کنید. هرچه باشد شما حالا خانواده جدیدی دارید. اگر خانم غیرشاغل هستید و تحت پوشش بیمه پدرتان بودید، باید برای تغییر دفترچه به کارگزاری‌های بیمه تامین اجتماعی بروید. اگر در خانه جدید ساکن شدید و زندگی‌تان را شروع کردید، باید محل سکونت خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کنید تا از خدمات دولتی مبتنی بر کدپستی محروم نشوید.

در پایان خبر خوبی برایتان داریم. شما دیگر مجرد نیستید و می‌توانید برای دریافت وام ودیعه مسکن ثبت‌نام کنید. امسال هم قرار است مثل سال گذشته برای کسانی که صاحبخانه نیستند و تا به‌حال از تسهیلات مسکن استفاده نکرده‌اند، وام ودیعه پرداخت شود. حتی ممکن است مبلغ آن نسبت به سال گذشته بیشتر شود.

یک: ‌ثبت‌نام دریافت وام ازدواج
حتی یک روز هم تاخیر نکنید. به محض امضای عقدنامه و ثبت آن در دفترخانه، سری به سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج بزنید و برای دریافت وام ۷۰میلیونی ثبت‌نام کنید. اولین قدم برای این کار ثبت درخواست در سایت ve.cbi.ir است. اگر سند ازدواج شما در سامانه ثبت شده باشد، با وارد کردن کد ملی، شماره شناسنامه و تاریخ تولد می‌توانید وارد حساب کاربری شده و برای دریافت وام ازدواج ثبت‌نام کنید. البته بعد از این کار باید مدت زیادی را منتظر بمانید.

احتمالا حداقل دو ماه بعد از ثبت‌نام نوبت شما خواهد رسید تا بتوانید با مراجعه به شعبه بانک مورد نظر وام ازدواج بگیرید. این وام یک بار در عمر برای هر کس پرداخت می‌شود و مبلغ آن برای سال ۱۴۰۰ معادل ۷۰میلیون تومان به‌ازای هر نفر است و دو نفر با هم می‌توانید ۱۴۰میلیون تومان وام بگیرید. البته اگر شرط سنی قانون بودجه را داشته باشید، می‌توانید وام بیشتری دریافت کنید. وام ازدواج برای آقایان کمتر از ۲۵سال و خانم‌های کمتر از ۲۳سال ۱۰۰میلیون تومان در نظر گرفته می‌شود.

البته اگر نیازی به دریافت وام ازدواج نداشته باشید، تا سه سال بعد از تاریخ عقدنامه می‌توانید برای دریافت این وام اقدام کنید. بعد از ثبت‌نام وام ازدواج بهتر است به فکر ضامن باشید. بر‌اساس دستورالعمل بانک مرکزی، بانک‌ها می‌توانند برای پرداخت وام ازدواج، یارانه زوج را به‌عنوان ضمانت قبول کنند اما بانک‌ها عموما به این شیوه ضمانت اکتفا نکرده و حداقل یک ضامن معتبر و سفته برای هر وام می‌خواهند. موقع ثبت‌نام می‌توانید از بین سه بانک پیشنهادی یکی را برای دریافت وام ازدواج انتخاب کنید.

شاید بهتر باشد قبل از نهایی شدن ثبت‌نام سری به شعبه بانک‌ها بزنید و از آنها درباره شرایط ضمانت وام ازدواج بپرسید. تعداد افراد در صف هم مورد دیگری است که می‌تواند شما را در انتخاب بهترین بانک برای دریافت وام ازدواج راهنمایی کند.بازپرداخت وام ازدواج ۱۰ساله و با نرخ بهره چهار درصد و در قالب اقساط مساوی است.

یک ماه بعد از دریافت وام ازدواج، موعد اقساط شروع می‌شود و مبلغ هر قسط آن برای وام ۷۰میلیونی حدود ۷۱۰هزار تومان و برای وام ۱۰۰میلیونی حدود یک میلیون و ۱۲هزار تومان خواهد بود. مجموع مبلغی که بعد از ۱۰سال قسط به بانک برمی‌گردانید در وام ۷۰میلیونی حدود ۸۵میلیون تومان و در وام ۱۰۰میلیونی حدود ۱۲۱میلیون تومان خواهد بود. به همین خاطر مبلغ اقساط باید چنین رقمی داشته باشد.

دو: مراحل جدا کردن یارانه نقدی
شما خانواده جدیدی دارید و خودتان یا همسرتان حالا به سرپرست خانواده تبدیل شده‌اید. برای همین لازم است برای جدا کردن یارانه از خانواده‌ای که در آن زندگی می‌کردید، دست به کار شوید. شاید فکر کنید مبلغ ماهی ۴۵هزار و ۵۰۰تومان ارزش پیگیری ندارد اما باید توجه داشته باشید که یارانه تنها همان ۴۵هزار و ۵۰۰تومان یارانه نقدی نیست و در کنار آن یارانه معیشتی و یارانه کرونا و… هم اضافه شده.

جدای از این موارد، شما باید به اطلاع دولت برسانید که حالا سرپرست خانواده تغییر کرده است. برای این کار کافی است به یکی از دفاتر پلیس به‌علاوه ۱۰ مراجعه کنید. برای جدا کردن یارانه بعد از ازدواج، مدارک شناسایی پدر هر دو طرف شامل کارت ملی، شناسنامه و کپی دیگر مدارک؛ مدارک شناسایی هر دو طرف شامل شناسنامه، کارت ملی، و کپی تمامی مدارک؛ و اصل و کپی عقدنامه رسمی زوج لازم است.

توجه داشته باشید که اگر خانواده شما پیش از این یارانه نقدی نمی‌گرفت، شما هم نمی‌توانید یارانه جدید بگیرید. توجه داشته باشید که مراحل اداری جداسازی یارانه ممکن است بین یک تا دو ماه زمان ببرد. برای همین شاید بهتر باشد بین دهم تا بیستم هر ماه برای شروع فرآیند جداسازی یارانه اقدام کنید تا قبل از فرارسیدن موعد بعدی پرداخت یارانه، کار تمام شده باشد. چراکه وقتی نام خود را از لیست خانواده حذف می‌کنید، تا زمانی که خانواده جدید ثبت شود یارانه‌ای به شما تعلق نخواهد گرفت.

سه: تغییر بیمه درمانی برای خانم‌های غیرشاغل
شاغلانی که حق بیمه اجباری پرداخت می‌کنند یا به‌صورت اختیاری تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند، می‌توانند علاوه بر خودشان افراد خانواده را تحت پوشش بیمه قرار دهند. آقایان تا زمان پایان دوره سربازی و خانم‌ها تا زمان ازدواج می‌توانند از خدمات بیمه تامین اجتماعی به‌واسطه حق بیمه‌ای که پدرشان پرداخت می‌کند، استفاده کنند.

بعد از اینکه شاغل شوید و شخصا حق بیمه اجباری بپردازید، شماره بیمه به‌نام خودتان تغییر می‌کند اما برای خانم‌هایی که شاغل نیستند، بعد از ازدواج دیگر نمی‌توانند به‌واسطه پدر از خدمات بیمه تامین اجتماعی استفاده کنند. برای همین لازم است بعد از ازدواج بیمه درمانی را تغییر دهید و به‌واسطه همسرتان از خدمات بیمه استفاده کنید.

برای صدور بیمه جدید باید ابتدا به کارگزاری بیمه پدر مراجعه کنید تا بیمه قبلی شما باطل شود و نامه ابطال را همراه با دیگر مدارک یعنی اصل شناسنامه و کارت ملی بیمه شده اصلی و همسر، کپی کارت ملی و صفحه اول و دوم و صفحه توضیحات شناسنامه بیمه شده اصلی و همسر، یک قطعه عکس و دفترچه یا شماره بیمه شده اصلی به کارگزاری جدید ببرید که بیمه سرپرست جدید از آنجا رد می‌شود.

آنجا می‌توانید فرم درخواست صدور بیمه درمانی را دریافت و تکمیل کنید. اگر همه کارها خوب پیش برود و مدارکتان آماده باشد، می‌توانید همان روز شماره بیمه جدید بگیرید. توجه داشته باشید که دیگر خبری از دفترچه بیمه کاغذی نیست اما همچنان باید این مراحل طی شود تا بتوانید به‌واسطه همسرتان از خدمات بیمه استفاده کنید.

چهار: ثبت محل سکونت جدید در سامانه املاک و اسکان
سامانه املاک و اسکان به‌تازگی راه‌اندازی شده و همه خانواده‌ها باید محل سکونت خود را در این سامانه ثبت کنند. اگر بعد از ازدواج سر خانه و زندگی جدید رفتید، باید محل سکونت جدید خود را در سامانه املاک ثبت کنید. در غیر این صورت از ۱۵خدمات دولتی محروم خواهید شد.

افتتاح حساب بانکی و صدور دسته چک، خدمات سیاست‌های حمایتی مثل یارانه نقدی و معیشتی، تعویض پلاک خودرو، دریافت انشعاب آب، برق، تلفن و گاز‌، ارسال اسناد و مدارک مثل گواهینامه رانندگی، گذرنامه، مدارک خودرو، اخطاریه، ابلاغیه، ثبت‌نام مدارس در منطقه محل اقامت، استحقاق دریافت خوابگاه دانشجویی و امثال آنها تنها درصورتی امکان‌پذیر خواهد بود که محل سکونت شما در سامانه املاک ثبت شده باشد.

شاید فکر کنید این سامانه تنها برای شناسایی خانه‌های خالی راه‌اندازی شده و مستاجرها لازم نیست در این سامانه ثبت‌نام کنند اما باید توجه داشته باشید که تمام خدمات مبتنی بر کدملی و کدپستی در صورتی ارائه می‌شوند که شما در این سامانه ثبت‌نام کرده باشید. در غیر این صورت ممکن است در آینده دردسرهای زیادی سر راهتان سبز شود.

برای ثبت‌نام در سامانه املاک کافی است به سایت amlak.mrud.ir مراجعه کنید. اطلاعات درخواستی چندان پیچیده نیست و تنها با کد ملی، شماره شناسنامه و تاریخ تولد خودتان و همسرتان می‌توانید کدپستی محل سکونت را در سامانه املاک ثبت کنید. احتمالا لازم شود با صاحبخانه هم تماس بگیرید و کدملی او را برای ثبت‌نام در این سامانه بپرسید.

توجه داشته باشید که حتما لازم نیست برای قرارداد اجاره کد رهگیری گرفته باشید و حتی در صورتی که قرارداد اجاره را به‌صورت غیررسمی امضا کرده باشید، می‌توانید در سامانه ثبت‌نام کنید. اگر در ابتدای زندگی صاحبخانه هستید، لازم است موقع ثبت‌نام سند ملک کنار دستتان باشد تا مشخصات سند را در سامانه ثبت کنید.

پنج: درخواست وام ودیعه مسکن
وام ودیعه مسکن به افراد مجرد پرداخت نمی‌شود. حالا که تازه ازدواج کرده‌اید می‌توانید روی این وام برای تامین پول پیش خانه حساب باز کنید. وام ودیعه مسکن نسبت به سال گذشته بین ۴۰ تا ۶۶‌درصد افزایش پیدا کرده است تا مستاجران تهرانی به‌جای ۵۰میلیون، تا سقف ۷۰ میلیون تومان بگیرند.

همچنین مبلغ وام بر‌اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا ۴۰ میلیون تومان است و در دیگر شهر‌ها وام ودیعه ۲۵میلیون تومانی در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. وام ودیعه مسکن به مستاجرانی پرداخت می‌شود که حداقل پنج سال سابقه سکونت در شهر مورد نظر را داشته باشند. کسانی که از سال ۸۴ تا به‌حال خانه یا زمین ملکی به نامشان بوده نمی‌توانند برای دریافت وام ودیعه مسکن درخواست دهند.

شهر‌هایی که بالاتر از یک میلیون نفر جمعیت دارند، کلانشهر به‌حساب می‌آیند. بر اساس آخرین سرشماری، علاوه بر تهران، شهر‌های مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، قم و اهواز جمعیت بالای یک میلیون نفری دارند. آنطور که وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده، در طرح وام ودیعه مسکن کرمانشاه هم با وجود جمعیت کمتر از یک میلیون نفری، کلانشهر در نظر گرفته شده است. فرآیند ثبت‌نام وام ودیعه مسکن کاملا غیرحضوری است.

متقاضیان می‌توانند برای دریافت این وام به سامانه طرح اقدام ملی مسکن وزارت راه و شهرسازی به نشانی tem.mrud.ir مراجعه کنند. در شرایط ثبت‌نام وام ودیعه مسکن آمده مستاجرانی که قراردادشان در‌ نیمه‌دوم سال امضا شده هم وام ودیعه مسکن تعلق می‌گیرد. برای بازپرداخت وام ۷۰میلیونی در تهران پنج سال فرصت دارید و در این مدت باید هرماه یک میلیون و ۵۶۰هزار تومان قسط بدهید. مهلت بازپرداخت وام در کلانشهر‌ها و دیگر شهر‌ها سه‌ساله است و محاسبات نشان می‌دهد اقساط وام ۴۰میلیونی در این حالت ماهانه یک میلیون و ۳۳۰هزار تومان و اقساط وام ۲۵میلیونی ماهانه ۸۳۰هزار تومان خواهد بود.

کدخبر: ۴۲۲۱۶۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر