کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۰۲۰۲
تاریخ خبر:

پنج خرده روایت از تنور داغ ‌رقابت انتخابات ‌آمریکا

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | تنور انتخابات جنجالی نوامبر با تمام حواشی کم‌سابقه‌اش بیش از پیش گرم شده است و هر دو نامزد که کم و بیش به دلیل شرایط کرونایی زیر سقف امن کمپین‌های‌شان خزیده بودند، بیرون آمدند و سخنرانی‌ها و فعالیت‌های انتخاباتی خود را آغاز کردند.

* یک: شامگاه پنجشنبه آبستن اتفاقات جنجالی انتخاباتی بسیاری بود. درست در شبی که ترامپ و بایدن برای حامیان‌شان سخنرانی کردند، مشخص شد که ترامپ در بخشنامه‌ای خطاب به ویلیام بار، وزیر دادگستری و دادستان کل آمریکا دستور داده است که او و وزارت مطبوعش معترضان حاضر در خیابان‌ها را شناسایی و بااتهام «فتنه‌گر» دستگیر و محاکمه کنند تا همه بدانند سرانجام فتنه در آمریکا چیست.

* دو: همچنین خبر دیگری که در رسانه‌ها منتشر و در فضای مجازی ترند شد، پیوستن اولیویا تروی به کارزار انتخاباتی جو بایدن بود. تروی که از افراد مورد وثوق و نزدیکان ترامپ بود و در طول این ‌ سال‌ها به عنوان مشاور ارشد در کنار مایک پنس، معاون ترامپ حضور داشت، از چهره‌های مهم و مشهور جمهوری‌خواهان نزدیک به ترامپ نیز به شمار می‌رفت. او با چرخش ناگهانی و پیش‌بینی نشده‌اش به سمت دموکرات‌ها و کمپین جو بایدن تعجب همه را برانگیخته است. به طور قطع تروی که اسرار ناگفته بسیاری از اندرونی کاخ سفید ‌ در سینه دارد، با اظهارات احتمالی خود در روزهای پیش‌ رو در صدر اخبار انتخابات قرار خواهد گرفت.

* سه: در ادامه شگفتی‌های این انتخابات باید به این اتفاق نادر اشاره کرد که در جلسه مطبوعاتی کیلی مک‌ اننی، سخنگوی کاخ سفید با خبرنگاران و درست در لحظه‌ای که مک اننی در سکوت خبرنگاران با سابقه سیاسی شبکه‌های مهم خبری آمریکا، با افتخار اعلام کرد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور نظم و قانون، به خاطر دو عملکرد مهم خود نامزد دریافت جایزه صلح نوبل است، برایان کرم، خبرنگار مجله پورنوگرافی پلی‌بوی از جا برخاست و با فریاد گفت: «چه کسی می‌گوید ترامپ رئیس‌جمهور نظم و قانون است؟ ترامپ بزرگمرد قانون‌شکنی در آمریکاست!»

* چهار: ترامپ که در گردهمایی انتخاباتی ویسکانسین درمیان حامیان خود حاضر شده بود، سخنرانی کم‌سابقه‌ای کرد. سخنرانی ترامپ از این حیث کم‌سابقه بود که به طور کم‌سابقه‌ای در این سخنرانی قطاری از فحش و استهزا را روانه رقبای خود بالاخص بایدن و هریس کرد و البته باید گفت این رفتار ترامپ مورد استقبال هوادارانش قرار گرفت.

ترامپ در این سخنرانی گفت: «تا به حال به چهره نانسی پلوسی(رئیس مجلس نمایندگان آمریکا) دقت کرده‌اید؟ شبیه سوسکی است که از قضا دیوانه هم از آب درآمده است! کامالا هریس احمق هم از برنی دیوانه (منظور برنی سندرز است) دیوانه‌تر و خل‌وضع‌تر است و محض رضای خدا یکی این جوی خوابالو (منظور جو بایدن است) را از خواب بیدار کند، او خودش نمی‌داند خواب است و فکر می‌کند برای همیشه مرده است!.»

* پنج: جو بایدن با حضور در مقر شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز سخنرانی کرد و در خلال این سخنرانی دست خود را برای حمله به ترامپ در مناظره‌ها رو کرد. او در این سخنرانی فقدان‌ها و کمبودهای شخصیتی و عملکردی ترامپ برای یک رئیس جمهور ایده‌آل را برشمرد و اتکای اصلی بایدن در پی عملکرد نابخردانه و ضعیف ترامپ در مدیریت بحران کرونا بود که بیش از ۲۰۰ هزار کشته ‌ روی دست کشور گذاشته است. همچنین بایدن گفت ‌ ترامپ در فراهم کردن زیر ساخت‌ها و امکانات لازم برای برگزاری انتخابات با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی ناکام بود و این قصوری قابل گذشت نیست.

بایدن همچنین با اشاره به توهین ترامپ و ترسو و بازنده خواندن سربازان آمریکایی در جنگ جهانی دوم از سوی او گفت متاسفانه ارادت ترامپ به روسای جمهور چین و روسیه از سربازان آمریکایی بیشتر است و این مایه شرمساری آمریکاست. بایدن، ترامپ را دروغگویی خواند که در مورد همه چیز حتی درمورد دستاوردهای اقتصادی خود نیز دروغ گفته و در واقع او همه چیز از جمله اقتصاد را نابود کرده و دیگر وقت آن رسیده است که برود.

کدخبر: ۳۵۰۲۰۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر