کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۹۴۶۵
تاریخ خبر:

پنج حاشیه از انتخابات پارلمانی عراق

روزنامه هفت صبح | یک: عراق این هفته شاهد یکی از حساسترین انتخابات‌های خود بود. با وجود ایجاد ناامنی‌ها و بی‌نظمی‌ها دولت الکاظمی بالاخره موفق شد تا انتخاباتی که قولش را یک سال قبل داده بود به صورت زودهنگام برگزار کند و یاران مقتدی صدر که در ابتدای کار از حضور در انتخابات پا پس کشیده بودند، بیشترین میزان آرا را به دست آوردند.

مشارکت در این انتخابات چندان بالا نبود و تحریم برخی از گروه‌ها باعث شد تا انتخابات شکل دیگری به خود بگیرد. حالا ائتلاف فتح به رهبری هادی العامری که به نسبت قبل کرسی‌های کمتری را به دست آورده، نسبت به نتایج این انتخابات اعتراض دارد و آن رابه رسمیت نشناخته است. نتایج اولیه انتخابات عراق از دستیابی جریان صدر به ۷۳کرسی، حزب تقدم به رهبری محمد الحلبوسی ۳۸کرسی، فراکسیون دولت قانون ۳۷کرسی حکایت دارد.

دو: در عراق به نسبت دیگر کشورهای خاورمیانه زنان از مشارکت سیاسی بالاتری برخوردارند و در این انتخابات هم خط‌شکنی کرده‌اند.
دبیرخانه کابینه عراق،‌ سه‌شنبه اعلام کرد زنان ۹۷کرسی پارلمان از مجموع ۳۲۹ کرسی را کسب کردند، یعنی ۲۹.۴ درصد در انتخابات پارلمانی که نتایج آن روز دوشنبه اعلام شد که بالاترین میزان و دستاورد محقق شده توسط زنان عراقی در تاریخ این کشور است. «یسری کریم محسن»، مدیر اداره توانمندسازی زنان در دبیرخانه هیات دولت عراق اظهار کرد:

موفقیت این بانوان در راهیابی به پارلمان جدید، محصول و برآیند طبیعی تلاش‌های بانوان است که برای مشارکت فعال در عرصه سیاسی از خود شجاعت و پشتکار نشان دادند و نتایج این انتخابات به معنای پیروزی زنان عراقی و مایه افتخار برای همگان است.محسن گفت: بر اساس تحلیل‌های اولیه از نتایج انتخابات، زنان عراقی موفق شدند ۹۷ کرسی پارلمانی به دست آوردند که ۱۴ کرسی بیشتر از سهمیه مخصوص زنان در پارلمان عراق است. نتایج آرا نشان می‌دهد که ۵۷ زن با تکیه بر آرای بالای خود و بدون نیاز به سهمیه زنان موفق به پیروزی در انتخابات شده‌اند.

سه: خالد سلطان هاشم پسر وزیر دفاع زمان صدام به پارلمان آینده عراق راه یافته است. خالد سلطان هاشم، پسر وزیر دفاع دولت صدام دیکتاتور سابق عراق موفق به کسب کرسی در پارلمان آینده این کشور شده است. دادگاه فرجام خواهی فدرال عراق شکایت ارائه شده از سوی پسر وزیر دفاع نظام صدام را و بازگشتش برای شرکت در انتخابات را قبول کرده بود.

سند رسمی امضا شده از سوی قاضی کاظم عباس نایب رئیس دادگاه فرجام خواهی موافقت دادگاه با بازگشت خالد سلطان هاشم به رقابت‌های انتخاباتی را نشان داد. این بعد از قبول اعتراض او نسبت به مشمول شدنش در تدابیر سازمان بازخواست و عدالت است. دادگاه اعلام کرد، هاشم هیچ گونه نسبتی با سازمان‌های سرکوب‌گر دوره صدام ندارد و شامل این تدابیر نیست.

چهار: هاشم از نامزدهای حوزه ششم انتخابی استان نینوا است و از سوی کمیسیون انتخابات عراق کنار گذاشته شد زیرا مشمول تدابیر بعث زدایی بود. سازمان بازخواست و عدالت در سال ۲۰۰۵ تاسیس شد که ماموریتش ممنوع‌الفعالیت کردن رهبران حزب بعث و بقایای نظام صدام در پست‌های دولتی و رسمی عراق بود. پدر خالد پست‌های عدیده‌ای در نظام صدام داشت از جمله استاندار نینوا، رئیس ستاد ارتش و وزیر دفاع عراق در برهه زمانی از ۱۹۹۵ تا زمان سقوط صدام در سال ۲۰۰۳ بود.

پنج: با پایان برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام در عراق اکنون زمان تعیین رهبران سه گانه این کشور یعنی رئیس‌جمهور، نخست وزیر و رئیس پارلمان است؛ روندی که طبق قانون اساسی عراق باید پس از اعلام رسمی و تایید نتایج نهایی کلید بخورد. بر اساس قانون جدید انتخابات مصوب سال ۲۰۲۰ فراکسیونی که اکثریت کرسی‌های پارلمان را به دست آورده باشد مامور تشکیل دولت خواهد شد.

در قانون قبلی انتخابات بعد از تشکیل پارلمان و با رایزنی جریان‌های سیاسی برای تشکیل ائتلاف، فراکسیون اکثریت تعیین می‌شد که این امر باعث ایجاد اختلافات بسیاری در جامعه سیاسی عراق می‌شد و چه بسا جریانی که بیشترین کرسی پارلمان را هم در اختیار داشت به دلیل عدم موفقیت در ائتلاف با دیگر گروه‌های سیاسی، مامور تشکیل دولت نمی‌شد.

کدخبر: ۴۱۹۴۶۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر