کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۴۶۲۴۷
تاریخ خبر:

پنج توصیه آخر سالی برای سهامداران بورس

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی| هفته پیش رو، آخرین هفته معاملات بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ است. هفته‌ای که احتمالا رنگ و بوی دیگری برای سهامداران خواهد داشت و ممکن است شما را با شرایط ویژه‌ای روبه‌رو کند. برای مثال تجربه هر ساله نشان می‌دهد در هفته پایانی منتهی به عید نوروز، حجم معاملات بازار سرمایه به شدت کاهش پیدا می‌کند.

آنهایی که قصد خرید عید یا سفر نوروزی دارند، در این هفته دست به فروش سهام می‌زنند و در هفته دوم فروردین دوباره شاهد تزریق پول به بازار هستیم. اتفاقی که عموما فروردین خوش‌یمنی را برای سرمایه‌گذاران بورس رقم می‌زند. هرچند نوروز ۱۴۰۰ از این قاعده مستثنا بود.

یک: حجم معاملات به شدت کاهش پیدا خواهد کرد
منتظر بازاری بی‌رونق در هفته پایانی بورس باشید. بگذارید این مورد را با چند مثال روشن‌تر کنیم. در سال ۹۹ میانگین ارزش معاملات روزانه بورس تهران رقمی حدود ۱۰هزار میلیارد تومان بود. درحالی که هفته آخر سال، این رقم به پنج هزار و ۲۰۰میلیارد تومان کاهش پیدا کرد.

حالا که در سال ۱۴۰۰ شاهد کاهش میانگین ارزش معاملات روزانه به عدد چهار هزار میلیارد تومان هستیم، بعید نیست در هفته پیش رو ارزش معاملات در حدود دو هزار میلیارد تومان باقی بماند. این موضوع می‌تواند برای نمادهای کوچک بازار سرمایه سنگین تمام شود. چراکه کاهش حجم معاملات در اغلب مواقع اختیار قیمت سهام این نمادها را به دست بازیگران سهام می‌اندازند و امکان دارد آنها از عمد قیمت سهام را کاهش دهند.

دو: صندوق‌های درآمد ثابت تعطیل نمی‌شوند
از بین نمادهای مختلف حاضر در بازار سرمایه تنها نمادهایی که قیمت‌شان در تعطیلات نوروزی تغییر خواهد کرد، صندوق‌های درآمد ثابت هستند. آنها تعطیلی نمی‌شناسند و حتی روزهای آخر هفته و ابتدای سال هم جزو روزهای کاری آنها به حساب می‌آید و برای مشتریان‌شان سود در نظر گرفته خواهد شد.

در طرف مقابل با تعطیلی بازار عملا تغییری در قیمت سهام و صندوق‌های سهامی به وجود نمی‌آید و تازه بعد از بازگشایی شاهد آغاز مجدد معاملات خواهیم بود. بر این اساس اگر می‌خواهید در طول یک هفته تعطیلی بازار پولتان بیکار نماند و همچنان مشمول سود روزانه درآمد ثابت‌ها شود، بد نیست در آخرین روزهای سال دارایی خود را به واحدهای صندوق درآمد ثابت تبدیل کنید. البته سود مورد انتظار از این صندوق‌ها چندان بالا نیست و در حد پنج تا ۱۰صدم درصد در روز خواهد بود.

سه: اگر پول لازم هستید، سریع‌تر دست به کار شوید
تاخیر سه روزه کارگزاری‌ها برای تسویه نقدی مانده حساب، احتمالا بعضی سهامداران فراموش‌کار را به دردسر بیندازد. اگر برای خرید عید یا سفر نوروزی نیاز به پول دارید، احتمالا باید چهارشنبه را به عنوان آخرین روز کاری سال در نظر بگیرید. اگر لازم باشد که در روز چهارشنبه ۲۵اسفندماه پول به حساب‌تان بیاید، لازم است از حداقل سه روز قبل یعنی یکشنبه ۲۲اسفندماه درخواست وجه خود را در سامانه معاملات آنلاین ثبت کنید. بر این اساس اگر پول لازم هستید، بهتر است همین امروز و فردا سهام خود را بفروشید. هرچند این موضوع ممکن است در ادامه به ضررتان تمام شود.

چهار: منتظر ورود پول به بورس باشید
هفته‌های اول سال نو، پتانسیل ورود پول جدید به بازار افزایش پیدا می‌کند. کارمندان پاداش آخر سال گرفته‌اند و آنهایی که برنامه‌ای برای خرج کردن پول‌شان نداشتند، احتمالا آن را به دارایی‌شان در بورس اضافه خواهند کرد. به همین سبب عموما در هفته‌های اول سال نو احتمالا ورود پول جدید به بازار وجود دارد. به خصوص که در هفته گذشته هم بعد از مدت‌ها برآیند هفتگی ورود پول حقیقی به بازار ‌ مثبت شد و شاهد استقبال سهامداران از بازار سرمایه بودیم.

پنج: اصل فروردین خوب را نادیده نگیرید
اصل نانوشته‌ای بین سهامداران بورس وجود دارد که می‌گویند عموما تعطیلات نوروز برای بورسی‌ها خوش‌یمن هستند. دلیل آن می‌تواند مسائل متفاوتی باشد. برای مثال ورود پول‌هایی که در پایان هر سال به جیب سهامداران اضافه شده‌اند از جمله همین دلایل است. علاوه بر این، بعد از پایان نوروز تمایل به خرج کردن پول کمتر می‌شود و نیاز کمتری به برداشت از حساب کارگزاری وجود دارد؛

مورد دیگری که باعث می‌شود در نوروز عموما شاهد روند صعودی بازار سرمایه باشیم. در ۱۰سال گذشته، نوروز هشت سال شاخص کل بورس تهران افزایشی بوده است. البته این روند در سال‌هایی که بورس دچار ریزش سنگین شده، نقض شده بود. برای نمونه می‌توان به نوروز ۱۴۰۰ اشاره کرد که در آن شاهد کاهش قابل توجه شاخص بورس زیر سایه دامنه نوسان غیرمتقارن دو درصدی بودیم.

کدخبر: ۴۴۶۲۴۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر