کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۳۴۱۸
تاریخ خبر:

پنالتی؛ بحران مشترک سرخابی‌ها ‌

روزنامه هفت صبح | روز دوشنبه دو مهاجم گرانقیمت پرسپولیس و استقلال یک ناکامی بزرگ و مشترک را تجربه کردند. علی علیپور در بازی پرسپولیس و ماشین‌سازی تبریز یک پنالتی را خراب کرد تا طلسم گلزنی‌اش در این فصل همچنان پابرجا باقی بماند. مرتضی تبریزی هم در بازی استقلال و گل‌ریحان پنالتی‌‎اش را از دست داد تا همچنان در حسرت گلزنی در این فصل بماند. این دو نفر در سال‌های گذشته کیفیت فنی خود را ثابت کرده‌اند اما واقعا برسر این دو بازیکن چه آمده است؟

‌ *** مرتضی تبریزی: او را گران خریدند؟
* آخرین گل رسمی: او آخرین بار در یک بازی تشریفاتی برای استقلال گل زده است. گلی که در آخرین بازی مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا مقابل العین امارات به ثمر رسید. او بعد از این گل رو به هواداران و دوربین‌ها هیس نشان داد و باعث دلخوری هواداران شد اما بعدا مدعی شد که به هواداران تیم حریف که بی‌احترامی می‌کردند هیس نشان داده است. او در پنج بازی لیگ نوزدهم و یک بازی جام حذفی هنوز گلی نزده است.

* شرایط پیش از فصل: تبریزی در لیگ هجدهم با حاشیه‌های زیادی به استقلال آمد. با هزینه‌ای نزدیک به چهار میلیارد و البته سفارش وزیر ورزش! اما در طول فصل فقط پنج گل برای استقلال زد که یکی از آنها هم پنالتی بود. تبریزی فصل گذشته هم هواداران استقلال را راضی نکرده بود و البته یکی، دو بار هم اعتراض‌هایی به نیمکت‌نشینی‌اش داشت. او در اردوی پیش‌فصل لیگ نوزدهم چند گل زد و استقلالی‌ها را به خودش امیدوار کرد اما تا امروز که چیزی تغییر نکرده است.

* مهم‌ترین فرصت از دست رفته: ضربه پنالتی مقابل گل‌ریحان البر‌ز در جام حذفی. استقلالی‌ها چند ضربه پنالتی قبلی خود را از دست داده بودند و تبریزی آخرین کسی بود که پنالتی‌اش را گل کرده بود اما او هم درگیر طلسم استقلالی‌ها شد و پنالتی‌اش را خراب کرد. او در این فصل از فصل قبل هم ضعیف‌تر عمل کرده ‌ و انتقاد بزرگ به او این است که انگار اصلا در جریان بازی قرار نمی‌گیرد و در زمین محو می‌شود. از بدشانسی او، جانشینش در بازی با گل‌ریحان یعنی سجاد آقایی بعد از ورود به زمین هم گل زد و هم پاس گل داد!

* دلیل افت: انتظارات از او زیاد بود و گلی که در اولین بازی‌اش مقابل تراکتور زد این توهم را ایجاد کرد که او مهاجم اول و آخر استقلال خواهد بود اما در ادامه ماجرا برایش خوب پیش نرفت. واقعیت این بود که تبریزی در ذوب‌آهن هم هرگز مهاجم صرفا گلزن و مادرزادی نبود و هیچ وقت تعداد گل‌هایش در حد و اندازه آقای گل‌ها نبود اما استقلال او را برای رفع مشکل گلزنی‌اش جذب کرد که اساسا یک استراتژی و یک انتخاب اشتباه بود.

* راه‌حل: او در بازی با ذوب‌آهن بعد از تعویض به کلمن آب لگد زد و در بازی با گل‌ریحان هم بعد از خراب کردن پنالتی و تعویض شدن روی نیمکت گریه کرد تا مشخص شود که چه فشاری را تحمل می‌کند. البته انتظار هواداران استقلال از او غیر طبیعی نیست اما ناکامی طولانی‌مدت در گلزنی، او را از نظر روحی به شدت به هم ریخته است. حمایت هواداران و همبازیان می‌تواند او را به روزهای خوب دوران بازی در ذوب‌آهن برگرداند.

*** ‌ علی علیپور: باید می‌رفت؟
* آخرین گل رسمی: علیپور آخرین بار در فینال جام حذفی فصل گذشته برای پرسپولیس گل زد. گلی که از روی یک ضربه کاشته به ثمر رسید و پرسپولیس هم با همین گل قهرمان جام حذفی شد. از آن روز، علیپور در پنج بازی لیگ برتر و یک بازی جام حذفی برای پرسپولیس به میدان رفته اما هنوز موفق به گلزنی نشده است. او در این مدت فرصت‌های خوبی را هم به دست آورده و از دست داده است.

* شرایط پیش از فصل: علیپور آقای گل لیگ هفدهم شد و در لیگ هجدهم هم تا روز آخر مدعی آقای گلی بود اما در نهایت رقابت را با اختلاف دو گل به استنلی کی‌روش و لوسیانو پریرا واگذار کرد. در فصل نقل و انتقالات به شکلی کاملا جدی به دنبال جدایی از پرسپولیس و لژیونر شدن بود اما هر چه کرد مسئولان باشگاه رضایت ندادند. در این میان حتی دلخوری‌هایی هم بین او و مدیران پرسپولیس پیش آمد اما در نهایت با توافقی جدید و بالاتر رفتن قراردادش، علیپور در پرسپولیس ماندنی شد.

* مهم‌ترین فرصت از دست رفته: قطعا ضربه پنالتی مقابل ماشین‌سازی. او چند دقیقه پیش از این اتفاق به عنوان بازیکن تعویضی به زمین رفته بود و ضربه پنالتی اشتباه! می‌توانست هدیه‌ای از سوی داور باشد و به ناکامی‌هایش در این فصل پایان بدهد اما علیپور ضربه را خوب نزد و لک به خوبی دست او را خواند. گل نشدن این پنالتی رابطه او را با هواداران پرسپولیس تیره‌تر از هفته‌‎های اخیر کرد. علیپور در بازی مقابل تراکتور یک فرصت خوب و در بازی مقابل صنعت‌نفت آبادان در تهران سه فرصت مسلم گلزنی را از دست داده بود.

* دلیل افت: به احتمال زیاد همان ماجراهای فصل نقل و انتقالات. او به هدفی که داشت نرسید و با وجود افزایش قابل توجه مبلغ قراردادش، با بی‌میلی در پرسپولیس ماند. در همان یکی، دو هفته اول هم هواداران از نمایش‌های ضعیفش انتقاد کردند که با واکنش تند و عجیب او همراه بود. به نظر می‌رسد او به شدت تحت فشار روحی و روانی قرار دارد و شاید با اولین گل، همه چیز برای او و پرسپولیس و هوادارانش مثل سابق شود.

* راه‌حل: به نظر می‌رسد حمایت تنها راهی است که می‌تواند علیپور را به روزهای خوبش در پرسپولیس برگرداند. او این روزها در میان هواداران جایگاه گذشته را ندارد و البته بیشتر از عملکردش در زمین، این واکنش‌‎های احساسی او در فضای مجازی است که او را از چشم هواداران انداخته ‌. او باید این رویه را تغییر دهد و از فضای مجازی فاصله بگیرد و البته هواداران پرسپولیس هم باید او را از فشاری که در آن قرار گرفته خارج کنند. اتفاقی که فقط با حمایت و تشویق رخ خواهد داد.

کدخبر: ۲۸۳۴۱۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر