کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۷۹۷۳
تاریخ خبر:

پلی‌استیشن۵ را به چه تلویزیونی وصل کنیم؟

روزنامه هفت صبح، محمد طالبیان| ‌با شروع هر نسل از کنسول‌های بازی، یکی از دغدغه‌های اصلی هر گیمری خرید یک تلویزیون مناسب برای به نمایش گذاشتن قدرت بصری کنسول‌‌های جدید است. البته این رویکرد در نسل هفتم به رزولوشن و در نسل هشتم به عدد وضوح تصویر و البته فناوری اچ‌دی‌آر محدود شده بود.

با اینکه انتظار می‌رفت رزولوشن الترا اچ‌دی به یک استاندارد برای کنسول‌های ایکس‌باکس‌وان و پلی‌استیشن۴ تبدیل شود، اما این کنسول‌ها تنها حالت تمام‌اچ‌دی را به‌عنوان استاندارد ساخت بازی‌ها انتخاب کردند و به همین جهت در طول سال‌های قبل نیازی به خرید یک تلویزیون جدید نبود.

روند اشاره‌شده با عرضه مدل‌های ایکس‌باکس‌وان ایکس و پلی‌استیشن۴ پرو کمی‌ تغییر کرد. با اینکه بسیاری از عناوین بهینه‌شده این کنسول‌ها به‌صورت واقعی از رزولوشن الترا اچ‌دی پشتیبانی نمی‌کردند اما مشخصا همه این عناوین با رزولوشنی بالاتر از تمام‌اچ‌دی به نمایش درمی‌آیند و تصاویر به‌صورت الترا اچ‌دی ارتقا پیدا کرده و نمایان می‌شود.

با اینکه کنسول‌های پایه هم از اچ‌دی‌آر پیشتیبانی می‌کنند اما ترکیب وضوح الترا اچ‌دی و تکنولوژی اشاره‌شده باهم، سبب شد که بسیاری از خریداران دو کنسول ایکس‌باکس‌وان ایکس و پلی‌استیشن۴ پرو، تلویزیون‌های الترا اچ‌دی با پشتیبانی از اچ‌دی‌آر را خریداری کنند. متاسفانه برخلاف تصور شما، ممکن است که حتی با وجود داشتن چنین نمایشگرهایی بازهم برای تجربه کامل کنسول‌های پلی‌استیشن۵ و ایکس‌باکس سری ایکس نیاز به تلویزیونی جدید داشته باشید!

مشخصا رزولوشن الترا اچ‌دی به‌عنوان استاندارد ثابت نسل بعد خواهد بود. با این‌حال تکنولوژی‌های مهم دیگری هم خواهند بود که هر دو کنسول پلی‌استیشن۵ و ایکس‌باکس سری ایکس به نحوی از آن‌ها بهره می‌برند و نیاز به خرید یک تلویزیون مناسب برای دست‌‌یابی به این موارد دارند. مهم‌ترین این موارد پشتیبانی از نرخ فریم ۱۲۰فریم بر ثانیه است که هر دو کنسول پلی‌استیشن۵ و ایکس‌باکس سری ایکس از آن بهره خواهند برد و حال سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا برای رسیدن به این نرخ فریم، نیاز به خرید یک تلویزیون جدید داریم؟

به‌طور کلی می‌توان گفت، اگر قصد دارید تنها به موردی مثل نرخ ۱۲۰فریم بر ثانیه دسترسی پیدا کنید، احتمالا نیازی به خرید یک تلویزیون جدید نداشته باشید. هرچند در این پروسه باید قید رزولوشن الترا اچ‌دی را بزنید. به بیان دیگر بسیاری از مدل‌های موجود و حتی قدیمی‌تر، دارای پنل‌هایی هستند که از ۱۲۰هرتز برای رزولوشن‌های تمام‌اچ‌دی و ۱۴۴۰پی پشتیبانی می‌کنند.

بدین‌صورت با خرید کنسول‌های جدید از همان روز اول قادر خواهید بود تا از ۱۲۰فریم بر ثانیه برای عناوینی که از این نرخ فریم بهره می‌برند، استفاده کنید. هرچند این مورد بدون اشکال هم نخواهد بود و مواردی هستند که باید به آن‌ها توجه کنیم. اکثر تلویزیون‌های قدیمی‌تر از پورت HDMI 2.0 بهره می‌برند. همان پورتی که درحال حاضر برای اجرای بازی‌های خود در کنسول‌های Xbox One و PS4 از آن استفاده می‌کنیم.

HDMI 2.0 به‌دلیل پهنای باند ۱۸گیگابایتی خود قادر نیست تا نرخ فریم ۱۲۰فریم بر ثانیه را در حالت ۴K در دسترس ما قرار دهد و عملا اگر عنوانی با این نرخ فریم و رزولوشن قابل اجرا باشد، مجبور خواهیم بود تا آن را در رزولوشن یا فریم‌ریت پایین‌تری تجربه کنیم. مثلا اگر بخواهید «درت۵» را روی این تلویزیون‌ها اجرا کنید، باید به رزولوشن تمام‌اچ‌دی و سرعت ۱۲۰فریم بر ثانیه قانع شوید. البته این دست تلویزیون‌ها مشکلی برای اجرای بازی با رزولوشن الترا اچ‌دی و سرعت ۶۰فریم بر ثانیه ندارند.

مشکل دیگر تلویزیون‌هایی که از HDMI 2.0 پیشتیبانی می‌کنند این است که به‌دلیل پهنای باند نسبتا کم این پورت‌ها، ممکن است تا مواردی مثل HDR هم با فعال‌کردن ۱۲۰فریم از دسترس ما خارج شوند. در کنار این موارد، تکنولوژی‌های مهمی ‌مثل eARC و ALLM هم در پورت HDMI 2.0 در دسترس نخواهند بود. حالا سوال اصلی اینجاست که تلویزیون مورد نظر نسل نهم باید چه ویژگی مهمی ‌داشته باشد که در جواب باید گفت، پشتیبانی از HDMI 2.1. شما برای گذر از محدودیت‌هایی که در HDMI 2.0 وجود دارد، باید یک TV جدید همراه با پورت HDMI 2.1 تهیه کنید.

پورت‌های HDMI 2.1 به‌لطف پهنای باند بین ۴۰ تا ۴۸گیگابایت قادر خواهند بود تا نرخ ۱۲۰فریم بر ثانیه را در رزولوشن الترا اچ‌دی ارائه دهند. همچنین این پورت قادر است تا ۶۰فریم بر ثانیه را برای رزولوشن «۸کی» در دسترس ما قرار دهد و به بیان دیگر گزینه کاملا مناسبی برای آینده خواهد بود. در کنار رزولوشن الترا اچ‌دی واقعی و سرعت ۱۲۰فریم بر ثانیه برای کنسول‎های پلی‌استیشن۵ و ایکس‌باکس سری ایکس، تلویزیون شما باید از دو تکنولوژی مهم دیگر همانند eARC و ALLM هم پشتیبانی کند.

در ابتدا به سراغ eARC می‌رویم. تکنولوژی eARC را می‌توان نسل جدید و پیشرفته دسترسی به صدا دانست. شرکت سونی در این‌باره توضیح می‌دهد: «به لطف دسترسی به پهنای باند بسیار زیاد در تکنولوژی eARC یا Enhanced Audio Return Channel دیگر نیازی به فشرده‌سازی فایل‌های صوتی نخواهد بود و تمام صدا‌ها با بیشترین و بالاترین کیفیت در اختیار شما قرار خواهند گرفت.»

بدین سبب تجربه بعضی عناوین مخصوصا بازی‌های ترسناک دگرگون خواهد شد. باید توجه کنید که این کیفیت صدای بالاتر یک حقه تبلیغاتی نیست و شک نکنید تجربه آن دید شما را نسبت به خیلی از بازی‌ها مخصوصا عناوینی که مبتنی بر صدا و موسیقی هستند، تغییر خواهد کرد.

کدخبر: ۳۴۷۹۷۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر