کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۷۴۶۵
تاریخ خبر:

پلیس‌ها را نجات دهید؛ ۱۹شهید در پنج‌ ماه

روزنامه هفت صبح | یک پلیس دیگر و این بار در قلب تهران. خبرگزاری صداوسیما نوشته که پس از چند فقره سرقت منزل در محدوده گاندی دستگیری عاملان این سرقت‌ها به صورت ویژه در دستور کار ماموران کلانتری قرار گرفته بود تا اینکه در ساعت ۲۲:۱۰ شنبه شب واحد گشت کلانتری ۱۰۳ گاندی به یک دستگاه خودروی وانت در خیابان جردن مظنون و برای بررسی موضوع به خودرو نزدیک می‌شود.

راننده آن به محض مشاهده مامور کلانتری به سرعت از محل متواری می‌شود که ماموران کلانتری اقدام به تعقیب خودرو می‌کنند و پس از دقایقی تعقیب و گریز در حالی که برای لحظاتی خودروی مظنونان در گره ترافیکی متوقف می‌شود، مامور گشت کلانتری برای بررسی موضوع به خودرو مورد نظر نزدیک می‌شود، اما از پشت هدف چند گلوله سرنشینان خودروی مشکی رنگی که از همدستان راننده وانت بودند، قرار می‌گیرد و به شدت مجروح می‌شود.

فیلمی از لحظات جراحت این مامور و تلاش اورژانس تهران برای نجات وی، به طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. با وجود این تلاش‌ها و پس از انتقال به بیمارستان، استوار یاسر طاهری، مامور کلانتری ۱۰۳ گاندی، به دلیل جراحات وارده و شدت خونریزی به شهادت می‌رسد.

اطلاعات سایت شهدای ناجا نشان می‌دهد که این نوزدهمین شهید نیروی انتظامی در ۱۴۰ روز گذشته از سال ۱۴۰۰ است. سال گذشته نیز ۶۰ نفر از کادر ناجا به شهادت رسیدند. جانشین ناجا گفته که با لحاظ شهدای ابتدای انقلاب و جنگ به طور متوسط سالیانه ۱۴۰ نیروی پلیس در کشور ما جان خود را از دست داده‌اند. آماری مهیب، که در پیچ و خم خبرهای روزمره گم می‌شود.

چرا مهیب؟ به خاطر اینکه در آمریکا، کشوری که اسلحه در آن آزاد است و خشونت‌های مسلحانه زیادی در آن به وقوع می‌پیوندد از ابتدای سال میلادی (یعنی بهمن ماه) تاکنون ۱۹۴ پلیس کشته شدند که از این میزان ۹۲ پلیس به خاطر کرونا جان خود را از دست دادند. بنابراین می‌توان اینگونه نسبت بست که کشور حدودا ۳۴۰ میلیونی آمریکا ظرف ۷ ماه، ۱۰۰ نیروی پلیس خود را از دست داده (آن هم با سطح خشونت در این کشور) و ما ظرف ۵ ماه، ۲۰نیروی پلیس خود را در یک کشور ۸۰ میلیونی از دست داده‌ایم.

این‌ها بیش از هر چیز نشان می‌دهد که نیروی پلیس در ایران چه از حیث قانونی برای استفاده از اسلحه و چه از حیث امکانات، تا چه میزان از ضعف رسیدگی نهادهای بالادستی خود رنج می‌برد. از ستاد کل نیروهای مسلح گرفته تا سازمان برنامه و بودجه باید به خود بیایند و دست کم از سربازی مثل عبدالجبار مختوم‌نژاد، اهل گنبدکاووس و ۲۰ ساله خجالت بکشند که در دوران سربازی خود در تهران جانش را از دست داده است. البته در میان شهدای ناجا در سال جاری، هیچ شهیدی اهل تهران نیست و شاید خود این مسئله دلیلی باشد برای اینکه این ماجرا به صورت گسترده مورد پیگیری قرار نمی‌گیرد.

کدخبر: ۴۰۷۴۶۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر