کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۲۲۰۶
تاریخ خبر:

پشت پرده یک فیلم جنجالی ساخته شده در سال ۹۰

فیلم پایان‌نامه از فیلم‌های جنجالی سینمای‌ایران در سال ۸۹ و ۹۰ بود که به سفارش وزارت ارشاد وقت درباره ماجراهای ۸۸ ساخته شد. حالا حامد کلاهداری سازنده این فیلم توضیحات مفصلی از پشت صحنه ماجرا به کافه سینما داده که بخش‌هایی ازآن را اینجا برایتان می‌آوریم:

* یک: در پیش تولید هیچ خبری نبود. اولین کسی که آمد قرارداد ببندد آقای امیر آقایی بود. البته قرارداد نه، فقط کاندیدا بود زیرا در آن زمان بنده‌ خدا [شهرت زیادی نداشت]… یادم است روز اولی که آمد به دفتر من، هی کنار صندلی‌ام می‌آمد و می‌گفت آقای کلاهداری، حامد جان، من این نقش را از تو می‌گیرم و این نقش را باید به من بدهی. سرگرد کاوه مال من است و نمی‌گذارم آن را به کس دیگری بدهی‌…

آقایی گفت می‌خواهد به خارج کشور برود و قبلش می‌خواهد قرارداد ببندد. یک پولی هم به عنوان پیش قسط از من گرفت، گفت به پولش احتیاج دارد، چون چک دارد. در طول مدتی که ایشان خارج کشور بود…متاسفانه یک خانمی به نام اوتادی، که امروزه هم دیگر خبری ازشان نیست، آمد و با ما قراردادی را بست. نمی‌دانم چی در سر ایشان گذشته بود‌، مصاحبه‌ای ازشان منتشر شد که خانم اوتادی در آن گفته می‌خواهد نقش ندا آقاسلطان را بازی کند. [توضیح کافه سینما- گفت‌وگویی با لیلا اوتادی نداشتیم و این خبر را از منبعی دیگر منتشر کرده بودیم] این شد بنزین و کبریتی روی پایان‌نامه…

* دو: مثلا همین آقای کمیلی ۹۰ میلیون تومان پول گرفت تا راضی شد قرارداد را امضا کند. من همه این قراردادها را دارم. حامد کمیلی ۸ ماه قبل برای فیلم شکلات داغ، هجده یا بیست میلیون تومان گرفته بود. مگر می‌شود طی هشت ماه، دستمزدش ۵ برابر شود؟ ولی به من گفت فضا خیلی خراب است و اگر اینقدر به من پول ندهید، بازی نمی‌کنم‌…

نکنید این کارها را… خانم افشاری که حدود سی و هشت میلیون تومان، دقیق‌اش را می‌توانم در بیاورم، شما همچین دستمزدی را به خواب هم نمی‌دیدید. همه‌تان آن موقع آمدید و به خاطر اینکه دیدید شرایط، شرایط بدی شده و فضای رسانه‌ای فضای بدیست و اگر بیایید، ممکن است برایتان بد بشود- خود فیلم چیزی نداشت، دیالوگ خانم اوتادی اوضاع را خراب کرده بود …

* سه: قراردادها همه با رضایت کامل بسته شد…. آقای جواد شمقدری و سجادپور با فیلم پایان‌نامه به زندگی من آتش زدند. یعنی در واقع مرا وسط ماجرایی انداختند و من را به یک مهره سوخته تبدیل کردند. از فیلم دفاع نکردند. چرا که یک جاهایی نخواستم کارهایی که می‌گفتند را [انجام بدهم]. آن‌ها آمدند به سمت من، که خودش داستان دیگری است.

یک شب برادر آقای شمقدری با چند سکانس در دست آمد که آقا این‌ها را بگیر. چی را بگیرم؟ این‌ها چیست؟ برادرم گفت اگر این‌ها را بگیری، اسم من را با عنوان فیلم‌نامه نویس ننویسید. یادم است پاره کرد و آن را انداخت جلوی ماشینی که داشتیم با آقای شمقدری صحبت می‌کردیم و رفت. نقشه‌هایی پشت پرده بود که انگار ما ازش بی‌خبر بودیم. که بنده مجری طرح کار بشوم و اگر سکانس‌هایی که می‌خواستند نشود، آنها به حسابم پول نمی‌ریختند تا چک‌هایی که برای بچه‌ها و عوامل فیلم کشیده‌ام، پاس شود.

چون من بدهکار بودم، شخص حقیقی من بودم ولی تهیه کننده حقوقی آنها بودند‌…می‌خواهم بگویم فیلم پایان نامه فیلمی نیست که مقابل مردم باشد. مگر می‌شود کسی بخواهد حقایق را پنهان کند؟ شما نگاه کنید، بچه‌های حزب اللهی، بچه‌های متدین‌تر و معتقدتر از من هیچ کدام زیر بار ساخت این فیلم نرفتند. من بی‌خبر از همه جا بودم‌… آخر کجای من رانت خوار است؟ که دستمزدم در فیلم باید از حامد کمیلی کمتر باشد؟

منی که دو شغل داشتم. دستمزد کارگردانی‌ام که فکر کنم ۳۵ میلیون تومان بود و مجری طرح هم به همان قیمت. مدرک دارم و همه موجود است. ولی همه می‌گویند کلاهداری میلیاردی گرفته است. در صورتی که در شکلات داغ بیش از این عدد را به من داده بودند… هرجایی می‌روم در سینما می‌گویند رانت خوار آمد. ای بابا تا همین دیروز من بچه سینما بودم، امروز مرا رانت خوار کرده‌اند.

خب کدام رانت که نتوانستم در این سال‌ها هیچ فیلمی بسازم؟ آقای ارجمند عزیز، استاد بزرگ که من همیشه استاد صدایت کردم، چرا می‌آیی می‌گویی دلم سوخت که بازی کرده‌ام؟ بیست میلیون تومان پول گرفته‌ای برای سه روز. آخر کی آن موقع برای سه روز به شما ۲۰ میلیون تومان می‌داد؟ من یک سال دویدم برای هفتاد میلیون تومان. من که با ایشان قابل مقایسه نیستم، من کجا و ایشان کجا.

* چهار: هانیه توسلی می‌آید برای اینکه بگوید من روشن فکرم، خودش را روشنفکر نما نشان بدهد، در سینما بیشتر کار کند، چقدر نامردیست این ها. به دروغ می‌گوید مرا ممنوع الکار کرده‌اند. به سید‌الشهدا، به تمام مقدسات قسم یک ثانیه ایشان ممنوع الکار نشد. ایشان همان موقع سر ندارهای فیلم آقای محمد یا محمدرضا عرب بود. فقط از وسط فیلمبرداری، یک روز آمد ارشاد که آقای سجادپور باهاش یک صحبتی کرد که چرا این فیلم را بازی نکردی که ایشان یک توضیحی داد و بعد رفت سر صحنه ادامه داد. ممنوع الکارش کردند؟

کدخبر: ۳۳۲۲۰۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر