کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۲۱۹۴
تاریخ خبر:

پشت پرده پرونده خرم‌دین و همسرش در پزشکی قانونی

روزنامه هفت صبح | شبهات جدیدی درباره اختلالات روانی اکبر و ایران خرم‌دین مطرح شده است. مسئول بخش روانپزشکی پزشکی قانونی تهران اعلام کرد که آزمایش روی این زوج نابهنجار ادامه دارد اما هنوز به نتیجه قطعی نرسیده‌اند.او البته تاکید کرد که حتی اگر اختلال روانی ثابت شود این به معنای تبرئه این زوج قاتل نخواهد بود.

دکتر مهدی صابری گفت:«هفته گذشته پدر و مادر مرحوم بابک خرم‌دین به پزشکی قانونی منتقل شدند و معاینات و مصاحبه‌های اولیه با آنها انجام شد از آنجایی که در آن زمان هنوز مشخص نبود آنها از نظر وضعیت سلامت روان در زمان ارتکاب جرم در چه وضعیتی قرار داشته‌اند، توصیه شد در یکی از مراکز دانشگاهی تحت نظر باشند و آزمایش‌های لازم روی آنها انجام شود. تاکید روی سلامتی روانی مربوط به معاینات اولیه بود و بعد ازآن شبهاتی مطرح شده که موجب شد آزمایش‌ها ادامه پیدا کند.

صابری تاکید کرد:«هرچند در مصاحبه‌ها و بررسی‌های انجام شده اولیه مشخصاتی از ویژگی‌های شخصیتی و روانی متهمان به دست آمده اما….در ارزیابی‌های روانی متهمان، تشخیص بیماری روانی به دلیل تاثیر در تصمیمات کیفری دارای اهمیت است و دادستان در این بخش از تحقیقات قضایی می‌خواهد، بداند که آیا اختلالات روانی فرد به شدتی بوده که متهم در زمان ارتکاب جرم فاقد قوه تشخیص باشد… حساسیت‌های موجود در چنین مواردی باعث خواهد شد که معاینات در این زمینه طولانی باشد،روز یکشنبه دومین جلسه بررسی وضعیت روانی آنها برگزار شد. هنوز چیزی در مورد مسئولیت یا رفع مسئولیت کیفری آنها محرز نشده….»

صابری با اشاره به موضوع قتل‌های زنجیره‌ای محمد بیجه که در آن کودکان و نوجوانان پسر ۱۲، ۱۳ ساله را مورد تعرض قرار می‌داد و به قتل می‌رساند،گفت: «این مورد و موارد مشابه هم یک جنایت سریالی بود و در مورد آن بسیار بحث شد که در آن فردی که دارای انگیزه‌های بیمارگونه روانی بود و مشکلات واضح شخصیتی داشت به مجازات هم رسید برای اینکه صرفا داشتن مشکلات روانی و شخصیتی رافع مسئولیت فرد نبوده و دلیل بر این نیست که فرد مرتکب جنایت شده ولی مجازات نشود…مثال دیگر خانمی بود به نام مهین در یکی از شهرستان‌ها که خانم‌های مسن را به عنوان قربانی انتخاب و با یک روش مشابه و خوراندن آبمیوه مسموم آنها را به قتل می‌رساند و طلاهایشان را سرقت می‌کرد. همه اینها ممکن است ناشی از انگیزه‌های روانی و خیلی پیچیده باشد… با توجه به سالخوردگی والدین بابک خرمدین احتمال آسیب‌های روانی و حتی اختلالات مغزی در آنها وجود دارد و این موضوع نیز مطرح است، اما قطعیتی در کار نیست…»
سرطان اکبر خرم‌دین
همچنین جزئیات دیگری از این خانواده توسط خواهر فرامرز داماد مقتول خانواده و دختر خواهر اکبر خرم‌دین در همشهری منتشر شد. این فرد درباره سرطان پیشرفته اکبر خرم‌دین صحبت کرده و می‌گوید:«تصمیم ما اشد مجازات و قصاص قاتلان است. ما می‌دانیم که اکبر خرمدین سرطان پیشرفته دارد و امیدی به زنده ماندن ندارد و احتمالا با توجه به بیماری‌اش، خودش خواسته که رازش فاش شود. رها کردن جسد بابک در نزدیکی خانه‌شان هم احتمالا به همین‌خاطر است، اگر نه او دو بار در گذشته مقتولان خود را به‌گونه‌ای سر به نیست کرده بود که امکان شناسایی‌اش وجود نداشت و حتی احتمال دارد که او پیش از محکومیت و اجرای حکم فوت کند.» ‌

صابری با اشاره به موضوع قتل‌های زنجیره‌ای محمد بیجه که در آن کودک و نوجوانان پسر ۱۲، ۱۳ ساله را مورد تعرض قرار می‌داد و به قتل می‌رساند،گفت: «این مورد و موارد مشابه هم یک جنایت سریالی بود و در مورد آن بسیار بحث شد که در آن فردی که دارای انگیزه‌های بیمارگونه روانی بود و مشکلات واضح شخصیتی داشت به مجازات هم رسید برای اینکه صرفا داشتن مشکلات روانی و شخصیتی رافع مسئولیت فرد نبوده و دلیل بر این نیست که فرد مرتکب جنایت شده ولی مجازات نشود.»

وی به بیان یک مورد مشابه دیگر پرداخت و گفت: «مثال دیگر خانمی بود به نام مهین در یکی از شهرستان‌ها که خانم‌های مسن را به عنوان قربانی انتخاب و با یک روش مشابه و خوراندن آبمیوه مسموم آنها را به قتل می‌رساند و طلاهایشان را سرقت می‌کرد. همه اینها ممکن است ناشی از انگیزه‌های روانی و خیلی پیچیده باشد.» به گزارش ایرنا، صابری ادامه داد: «در مورد والدین بابک خرم‌دین باید منابع اطلاعاتی درباره سابقه آنها داشته باشیم و بررسی‌های تکمیلی از نظر آزمایشات بالینی و روانپزشکی روی آنها انجام شود که ممکن است نیاز به زمان بیشتری داشته باشد به همین دلیل با تاکید دادستانی سعی بر این است که این بررسی‌ها از جمله آزمایش‌های روانشناسی تا حد امکان با سرعت و در عین حال با دقت انجام شود.

با توجه به سالخوردگی والدین بابک خرم‌دین احتمال آسیب‌های روانی و حتی اختلالات مغزی در آنها وجود دارد و این موضوع نیز مطرح است، اما قطعیتی در کار نیست تا نتیجه آزمایش‌ها مشخص شود. تاکید ما در پزشکی قانونی بر این است که برخلاف آنچه در جامعه شایع شد،پزشکی قانونی در یک مصاحبه روانپزشکی و در یک زمان کوتاه نمی‌تواند، تشخیص دهد که آنها از سلامت روان برخوردارند و این موضوع را نمی‌تواند اعلام کند تا اینکه بر اساس آزمایش‌های نهایی به نتیجه برسد.»

*** سرطان اکبر خرم‌دین
همچنین جزئیات دیگری از این خانواده توسط خواهر فرامرز داماد مقتول خانواده و دختر خواهر اکبر خرم‌دین در روزنامه همشهری منتشر شد. این فرد درباره سرطان پیشرفته اکبر خرم‌دین صحبت کرده و می‌گوید:«تصمیم ما اشد مجازات و قصاص قاتلان است. ما می‌دانیم که اکبر خرم‌دین سرطان پیشرفته دارد و امیدی به زنده ماندن ندارد و احتمالا با توجه به بیماری‌اش، خودش خواسته که رازش فاش شود. رها کردن جسد بابک در نزدیکی خانه‌شان هم احتمالا به همین‌خاطر است، اگر نه او دو بار در گذشته مقتولان خود را به‌گونه‌ای سر به نیست کرده بود که امکان شناسایی‌اش وجود نداشت و حتی احتمال دارد که او پیش از محکومیت و اجرای حکم فوت کند.»

کدخبر: ۳۹۲۱۹۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر