کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۵۶۸۱
تاریخ خبر:

رازهایی درباره سقوط اخیر بازار ارزهای دیجیتال

روزنامه هفت صبح | اخبار حوزه بازار رمزارزها در روزهای گذشته از کاهش و ریزش ناگهانی حکایت دارد. قیمت بیت‌کوین که حدود ۶۱هزار دلار بود در طول یک شب، به محدوده ۵۳هزار دلار سقوط کرد و چند ساعت بعد به زیر ۴۹هزار دلار رسید. نگرانی ایرانی‌ها در مورد قیمت رمز ارزهای بیشتر است چون خیلی از آنها با وجود هشدارهای مکرر پس از تحمل ضرر و زیان در بورس به خرید ارزهای دیجیتال روی آورده‌اند. خبرگزاری ایرنا در گفت‌وگو با رئیس کمیسیون فین‌تک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران آخرین وضعیت بازار ارزهای دیجیتال را بررسی کرده است.

*** چرا قیمت ارزهای دیجیتال ریخت؟
رضا قربانی می‌گوید دلایل مختلفی برای ریزش اخیر بازار رمزارزها آورده می‌شود. به‌عنوان نمونه بخشی از استخراج بیت‌کوین دچار مشکل شده است. در بخشی از چین و در جایی که تعداد زیادی از ماینرها در حال فعالیت هستند و حجم قابل توجهی از استخراج را شامل می‌شود مشکلاتی در زمینه برق ایجاد شده تا جایی که سختی شبکه نیز افزایش پیدا کرده است.

ترکیه نیز برخورد سلبی با این موضوع کرده است. همچنین شرکت ریپل از طرف نهاد رگولاتور تحت فشار قرار گرفته و شرکت کوین‌بیس که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در زمینه ارزهای دیجیتال است، در بورس نیویورک عرضه شد و برخی این‌طور برداشت کردند که ورود بازیگران بازار رمزارزها به بازارهای رسمی به‌معنای محدود شدن بخش‌های غیررسمی آن است. همه این عوامل در کنار هم موجب شده شوکی به بازار وارد شود.

*** ارزش ذاتی بیت‌کوین چقدر است؟
رئیس کمیسیون فین‌تک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران درباره ارزش ذاتی بیت‌کوین می‌گوید: ما نمی‌توانیم بگوییم ارزش ذاتی بیت‌کوین چه میزان است و حداکثر می‌توانیم بگوییم بیت‌کوین ارزشمند است و در طول زمان نیز ارزش آن افزایش پیدا می‌کند. با این حال رخدادهای یک سال اخیر توسط هیچ تحلیل‌گری پیش‌بینی نشده بود.

پیش‌بینی‌هایی که مطرح می‌شد خطای بسیار بالایی داشت و از آنجایی که بازار صعودی بود، توجه چندانی به آنها نمی‌شد. کافی است که بازار نزولی شود و عموم افراد دچار وحشت شوند. تنها در چنین شرایطی است که افراد به تحلیل و پیش‌بینی توجه می‌کنند. شما می‌توانید بگویید توئیت ایلان ماسک، سرمایه‌گذاری یک صندوق سهامی در بیت‌کوین یا چراغ سبزهای نهادهای رگولاتوری در افزایش قیمت بیت‌کوین مؤثر بوده، اما همه این موارد در واقع توجیه‌هایی هستند که وجود دارد.

قسمت تاسف‌بار آنجاست که عده‌ای همین توجیه‌ها را به عنوان تحلیل به مردمی ارائه می‌کنند. اینها افرادی هستند که دانشی درباره بلاکچین، دفتر کل توزیع ‌شده و چرایی ارزشمند بودن بیت‌کوین و دیگر رمزارزها ندارند و مردمی را که تقریباً در همه بازارهای ایران آسیب دیده‌اند، برای به ورود به چنین بازار پرریسکی دعوت می‌کنند. موضوع‌های مالی پیچیده‌ هستند زیرا فقط عدد و رقم و فرمول نیست، بلکه هنر نیز هست.

موضوع‌های حاشیه‌ای مانند روانشناسی اجتماعی بر آن اثرگذار است و ترکیب این‌ها موجب ترس افراد از آن می‌شود. تنها راهی که برای این گونه قیمت‌گذاری‌ها داریم سازوکار بازار است که بهترین مدل آن را در بورس می‌بینیم؛ جایی که قیمت‌ها در آن مدام در حال تغییر است. اگر قرار بود سهمی در بورس، بر مبنای ارزش ذاتی خود معامله شود، این تغییرات قیمت وجود نداشت.

*** اگر اندازه ایلان ماسک پول دارید بیت کوین بخرید
این کارشناس فین‌تیک با تاکید بر پرهیز از رفتارهای شتاب‌زده در امر سرمایه‌گذاری و معامله‌گری در بازار رمزارزها می‌گوید: افراد باید دقت داشته باشند که با همه ویژگی‌های مثبت، این بازار رگوله نشده و ریسک بسیار بالایی دارد. افراد نباید تحت تأثیر این موضوع قرار بگیرند که بازار رفت و ما فرصت را از دست دادیم.

این تفکر خطرناکی است و موجب تصمیم‌گیری شتاب‌زده می‌شود. رفتار ما معمولا اینگونه است که اگر در بازاری سرمایه‌گذاری نکنیم، این حس را داریم که فرصتی را از دست داده‌ایم. اگر در بازاری سرمایه‌گذاری کنیم، با نخستین شوک و ریزش وحشت می‌کنند و جنبه‌های منفی را هم می‌بینند. در این سال‌ها بازار رمزارزها در کنار صعود، ریزش‌های قابل توجهی را هم تجربه کرده است. نقل قول جالبی از بیل گیتس وجود دارد که می‌گوید کسانی که به اندازه ایلان ماسک پول دارند، وارد این بازار شوند!

ایلان ماسک اگر مبالغ سنگینی را در بازار رمزارزها از دست بدهد نگرانی چندانی نخواهد داشت، اما از دست رفتن ۱۰۰میلیون تومان می‌تواند زندگی فردی که همه دارایی‌ خود را به اشتباه وارد این بازار کرده، به کلی تغییر دهد. بنابراین اینکه افراد، پولی را که به آن نیاز دارند برای سرمایه‌گذاری در چنین بازاری استفاده کنند، رویکرد نادرستی است و نباید همان ابتدای کار با مبالغ سنگین سرمایه‌گذاری کنند.

کدخبر: ۳۸۵۶۸۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر