کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۴۲۳۷
تاریخ خبر:

پشت‌ پرده افزایش باورنکردنی قیمت لوازم‌ خانگی

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | هشتم اردیبهشت مردمی که بعد دوماه خانه‌نشینی و تجربه قرنطینه به بازار رفتند تا لوازم خانگی مورد نیازشان را تهیه کنند با دیدن برچسب قیمت‌ها در فروشگاه‌ها شوکه شدند. خیلی‌ از این افراد زمان زیادی را صرف انتخاب یخچال و ماشین لباسشویی و تلویزیون و مایکروویو کرده بودند و از همه‌چیز از جمله جزئیات قیمت‌ها خبر داشتند اما تنها ظرف یک شب تا صبح ورق برگشت و قیمت‌ها به‌گفته رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم خانگی حداقل پنج درصد و حداکثر ۲۵درصد افزایش پیدا کرد.

دولت و وزارت صمت اولین مقصران این اتفاق شناخته شدند وگفته شد توقف تخصیص ارز در سامانه نیما به واردکنندگان قطعه، قیمت‌ها را افزایش داده است. خبری که توسط مرتضی میری رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان و فروشندگان لوازم خانگی هم تایید شد. او هشتم اردیبهشت ماه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس از قول واردکننده‌ها گفته از ابتدای سال جاری، اختصاص ارز نیمایی برای واردات قطعات لوازم خانگی متوقف شده و آنها باید برای این کار ارز را به قیمت آزاد تهیه کنند. میری یک روز بعد در گفت‌وگو با تجارت نیوز گفته‌های خودش را اصلاح کرد و موضوع توقف اختصاص ارز نیمایی را در حد شایعه دانست.

به‌گفته او چنانچه قرار باشد ارز نیمایی از صنعت لوازم خانگی حذف شود این مسئله تاثیر زیادی روی قیمت تمام شده لوازم خانگی می‌گذارد. اما نکته اینجاست که میری در گفت‌وگوی دوم بانک مرکزی را مقصر معرفی کرده: «سه واحد صنعتی کالاهای مورد نیازشان را ثبت سفارش کردند اما زمانی که به بانک مراجعه کردند ارزی به آنها برای واردات قطعات تعلق نگرفته است. این موضوع ارتباطی به وزارت صمت ندارد و بانک مرکزی پاسخگوی صنعتگران حوزه لوازم خانگی نیست.»

رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان و فروشندگان لوازم خانگی یک روز بعد یعنی در ۱۰اردیبهشت گفت‌وگوی دوم خود را هم تصحیح می‌کند تا تقصیرها دیگر گردن بانک‌مرکزی نباشد. میری در این روز به فارس گفته: «براساس اعلام وزارت صنعت و برخلاف آنچه تولید‌کنندگان اعلام کرده‌اند، بانک مرکزی هنوز تصمیمی در رابطه با نوع ارز تخصیص به واردات قطعات لوازم خانگی در سال جاری اتخاذ نکرده است. همچنین گروه کالایی و اولویت ارز واردات قطعات و مواد اولیه تولید لوازم خانگی بدون تغییر مانده.»

از آخرین گفت‌وگوی مرتضی میری تقریبا دو، سه روز می‌گذرد. جست وجوی هفت‌صبح نشان می‌دهد قیمت‌ها از همان هفتم اردیبهشت واقعا افزایش پیدا کرده است اما اگر دنبال مقصر و دلیل می‌گردیم واقعا باید […] و […] که در نهایت […] می‌توان گفت […] است. پس به ناچار خودتان جاهای خالی را با کلمه مناسب پر کنید و اگر لازم است دست به خرید بزنید گزارش زیر می‌تواند در پیدا کردن استراتژی‌های تازه و اطلاع از آخرین وضعیت قیمت‌ها در بازار کمک‌تان کند.

*** تغییرات قیمت یخچال‌فریزر؛ یک تا سه‌میلیون
یخچال‌فریزرهای ساید‌بای‌ساید در بازار لوازم خانگی حداقل ۲۰میلیون تومان قیمت دارند. محصولات دو برند سامسونگ و ال‌جی در این دسته تقریبا روزهای آخرشان را سپری می‌کنند و به سختی می‌توان آنها را در بازار پیدا کرد. یخچال‌فریزر دوو مدل D2S-0034SS که در داخل کشور تولید می‌شود، ۳۱میلیون و ۸۰۰هزار تومان قیمت دارد. این یخچال‌فریزر پیش از گرانی روزهای اخیر حدود ۲۷میلیون و ۳۰۰هزار تومان قیمت داشت و افزایش ناگهانی چهارونیم ‌میلیونی را پشت سر گذاشته است.

در بین یخچال‌فریزر‌های بالاپایین، محصولات سامسونگ در محدوده ۲۰میلیون تومان فروخته می‌شوند. مثلا سامسونگ RL73SP6 که درحال حاضر ۲۱میلیون تومان است، قبل از گرانی اخیر حدود ۱۸میلیون و ۹۰۰هزار تومان قیمت داشت و در این مدت دومیلیون تومان افزایش قیمت پیدا کرده است. در بین برندهای ایرانی، یخچال‌فریزر بالاپایین جی‌پلاس مدل GRF-J505 در روزهای اخیر از هشت‌میلیون و ۸۰۰هزار تومان به حدود ۱۰میلیون تومان رسیده و بیش از یک‌میلیون تومان گران شده است.

یخچال‌فریزر بالاپایین اسنوا مدل S4-0261 هم در چندروز اخیر تقریبا ۶۰۰هزار تومان افزایش قیمت داشته و از ۹میلیون و ۶۰۰هزار، به ۱۰میلیون و ۲۰۰هزار تومان رسیده است. یخچال‌فریزر دوقلوی دوو در محدوده ۲۰ تا ۲۵میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود. دوو مدل D2LRF-0020MW گران‌ترین آنها است که حدود ۲۵میلیون و ۸۰۰هزار تومان قیمت دارد. پیش از گرانی ناگهانی در بازار لوازم خانگی، این محصول حدود ۲۲میلیون تومان قیمت داشت و در عرض چند روز تقریبا چهارمیلیون تومان گران شده است.

یخچال‌فریزر دوقلوی یخساران مدل NR15-NF15 چندروز پیش حدود ۱۱میلیون و ۴۰۰هزار تومان بود و بعد از گرانی ناگهانی به ۱۲میلیون و ۷۰۰هزار تومان رسیده و تقریبا یک‌میلیون و ۳۰۰هزار تومان گران شده است. این‌روزها به سختی می‌توان رد و نشان یخچال‌فریزرهای دوقلوی خارجی را در بازار لوازم خانگی پیدا کرد. درمجموع می‌توان گفت قیمت انواع یخچال‌فریزر موجود در بازار روزهای اخیر بین ۱۰ تا ۱۷درصد افزایش داشته‌ است.

*** تغییرات قیمت تلویزیون؛ ۵۰۰هزار تا سه‌میلیون
تلویزیون‌های ال‌جی و سامسونگ تقریبا در بازار نایاب شده‌اند اما می‌توان بعضی از آنها را پیدا کرد که قیمت تلویزیون‌های ۴۳اینچی این دو برند کره‌ای بین هفت تا ۱۰میلیون تومان است و تغییراتشان در روزهای اخیر در حد ۵۰۰هزار تومان بوده. تلویزیون ال‌جی مدل ۴۳UJ69000 در روزهای اخیر از ۱۰میلیون تومان به ۱۰میلیون و ۵۰۰هزار تومان افزایش قیمت پیدا کرده است. سامسونگ مدل ۴۳N5880 هم از هفت‌میلیون و ۴۰۰هزار، به هفت‌میلیون و ۷۰۰هزار تومان رسیده است.

افزایش قیمت برندهای داخلی بیشتر است. مثلا تلویزیون ۴۳اینچی ایکس‌ویژن مدل ۴۳XT520 بعد از گرانی ناگهانی روزهای اخیر، از پنج‌میلیون و ۸۰۰هزار به شش‌میلیون و ۶۰۰هزار تومان رسیده و ۱٫۲میلیون تومان گران شده است. تلویزیون جی‌پلاس مدل ۴۳JH512N یکی از ارزان‌ترین تلویزیون‌های ۴۳اینچی به حساب می‌آید. این تلویزیون در حال حاضر حدود سه‌میلیون و ۹۰۰هزار تومان قیمت دارد اما اگر به چندروز قبل برگردیم، پیش از گرانی ناگهانی، این محصول در بازار حدود سه‌میلیون و ۳۰۰هزار تومان قیمت داشت و در این مدت تقریبا ۳۰۰هزار تومان افزایش قیمت پیدا کرده است.

تلویزیون‌های ۴۹ و ۵۰اینچی سامسونگ بین ۹ تا ۱۲میلیون تومان قیمت دارند. گران‌ترینشان سامسونگ مدل ۵۰NU7900 است که در بازار حدود ۱۱میلیون و ۶۰۰هزار تومان فروخته می‌شود. چندروز پیش این محصول تقریبا ۹میلیون و ۸۰۰هزار تومان بود و به طور ناگهانی نزدیک به دومیلیون تومان گران شده است. سونی مدل KDL-49W800G یکی از گران‌ترین تلویزیون‌ها در این رده است که تقریبا ۱۵میلیون تومان قیمت دارد. پیش از گرانی ناگهانی لوازم خانگی، این محصول تقریبا ۱۳میلیون تومان بود و در این مدت دومیلیون تومان افزایش قیمت پیدا کرده است. در بین برندهای داخلی، تلویزیون ۴۹اینچی ایکس‌ویژن مدل ۴۹XTU725 در روزهای اخیر از پنج‌میلیون و ۲۰۰هزار تومان، به هفت‌میلیون و ۶۰۰هزار تومان رسیده و با افزایش ۴۶درصدی، یکی از رکورددارهای گرانی است.

قیمت تلویزیون‌های ۵۵اینچ ال‌جی و سامسونگ به ۲۷میلیون تومان می‌رسد. مثلا تلویزیون ۵۵اینچ ال‌جی مدل ۵۵SK79000GI در چندروز اخیر از ۲۳میلیون و ۸۰۰هزار تومان، به ۲۶میلیون و ۶۰۰هزار تومان رسیده و حدود سه‌میلیون تومان گران شده است. در بین تلویزیون‌های بزرگ، نام برند‌های ایرانی کمتر به چشم می‌خورد. تلویزیون ۶۵اینچی جی‌پلاس یکی از معدود تلویزیون‌های این رده است که در حال حاضر حدود ۱۹میلیون تومان قیمت دارد. اگر به روزهای قبل از گرانی برگردیم، می‌بینیم این تلویزیون با قیمت ۱۶میلیون و ۹۰۰هزار تومان فروخته می‌شد و در این مدت دومیلیون تومان گران شده است. در مجموع تلویزیون‌ها بر اثر گرانی ناگهانی لوازم خانگی بین پنج تا ۵۰درصد افزایش قیمت پیدا کرده‌اند.

*** تغییرات قیمت ماشین لباسشویی؛ ۶۰۰هزار تا چهارمیلیون
ماشین‌های لباسشویی هفت‌کیلویی ایرانی عموما در محدوده شش تا هفت‌میلیون تومان قیمت دارند. پاکشوما مدل TFU-73402 یکی از گران‌ترین آنهاست که این‌روزها در بازار هفت‌میلیون و ۶۳۰هزار تومان فروخته می‌شود. پیش از گرانی‌ها این محصول در بازار شش‌میلیون و ۱۰۰هزار تومان بود و در روزهای اخیر حدود یک‌ونیم میلیون تومان افزایش قیمت پیدا کرده است. قیمت مدل‌های خارجی بعضا به ۱۷میلیون تومان می‌رسد.

لباسشویی هفت‌کیلویی سامسونگ مدل J1477 یکی از آنهاست که در چندروز اخیر از ۱۴میلیون و ۷۰۰هزار تومان به ۱۶میلیون و ۵۰۰هزار تومان رسیده و حدود دومیلیون تومان گران شده است.
قیمت ماشین لباسشویی‌های هشت‌کیلوگرمی برندهای ایرانی بین ۶٫۵ تا هشت‌میلیون تومان متغیر است. جی‌پلاس مدل GWM-J8250 یکی از پرفروش‌ترین‌ها است که در حال حاضر شش‌میلیون و ۷۰۰هزار تومان قیمت دارد. چندروز پیش این محصول در بازار شش‌میلیون و ۱۰۰هزار تومان بود. لباسشویی‌های هشت‌کیلویی برندهای خارجی بعضا ۱۸میلیون تومان قیمت دارند.

نمونه آن لباسشویی ال‌جی مدل G840S است که در حال حاضر ۱۸میلیون و ۶۰۰هزار تومان قیمت دارد و نسبت به روزهای قبل از گرانی بیش از دومیلیون تومان افزایش قیمت پیدا کرده است. مدتی قبل این محصول در بازار با قیمت ۱۶میلیون و ۴۰۰هزار تومان فروخته می‌شد.‌ماشین لباسشویی سامسونگ مدل P1494 با ظرفیت ۹کیلوگرم یکی از گران‌ترین لباسشویی‌های موجود در بازار است که حدود ۲۳میلیون تومان قیمت دارد.

گرانی ناگهانی لوازم خانگی باعث شده قیمت این محصول از ۱۹میلیون تومان به چنین رقمی برسد. در بین لباسشویی‌های ۹کیلویی ایرانی می‌توان به پاکشوما مدلTFI 93402 اشاره کرد که در چند روز اخیر از شش‌میلیون و ۸۰۰هزار، به هفت‌میلیون و ۸۰۰هزار تومان افزایش قیمت پیدا کرده است. در مجموع می‌توان گفت ماشین‌های لباسشویی بر اثر گرانی ناگهانی لوازم خانگی بین ۱۰ تا ۲۵درصد افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند.

*** تغییرات قیمت دیگر محصولات لوازم خانگی
ماشین‌های ظرفشویی مبله بین ۱۰ تا ۱۲میلیون تومان قیمت دارند. البته انواع خارجی آن به ۱۸میلیون تومان می‌رسد. ظرفشویی بوش مدل SMS68TI02B در حال حاضر ۱۸میلیون و ۴۰۰هزار تومان است که نسبت به گذشته حدود یک‌میلیون تومان گران شده است. ظرفشویی برند ایرانی پاکشوما مدل MDF-14304 یکی از پرفروش‌ترین‌های بازار است. قیمت این محصول در اثر گرانی ناگهانی لوازم خانگی حدود دومیلیون تومان افزایش قیمت پیدا کرده و از هشت‌میلیون و ۹۰۰هزار، به ۱۰میلیون و ۸۰۰هزار تومان رسیده است.

نمونه دیگر ظرفشویی الگانس مدل EL9005 است که مدتی قبل حدود هشت‌میلیون و ۶۰۰هزار تومان قیمت داشت و حالا به نزدیکی ۱۰میلیون تومان رسیده است. ماشین‌های ظرفشویی در این مدت بین پنج تا ۲۰درصد افزایش قیمت پیدا کرده‌اند.‌اجاق ماکروویو در بازار لوازم خانگی بین چهار تا شش‌میلیون تومان قیمت دارد. یکی از پرفروش‌ترین‌ها پاناسونیک مدل NN-ST34 است که در چندروز اخیر از سه‌میلیون و ۵۰۰هزار تا چهارمیلیون تومان افزایش قیمت پیدا کرده است.

ماکروویو مادیا مدل EC142A5L نمونه دیگری است که در یک‌هفته اخیر ۹۰۰هزار تومان گران شده است. در حال حاضر این محصول پنج‌میلیون و ۹۰۰هزار تومان قیمت دارد و همین چندروز پیش آن را پنج‌میلیون تومان می‌فروختند. در مجموع اجاق ماکروویو در روزهای اخیر حدود ۲۰درصد افزایش قیمت را پشت سر گذاشته است.

کدخبر: ۳۲۴۲۳۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • khordbin

    بخاطر اپلیکیشن شاده ملت هجوم آوردن یخچال فریزر بخرن!