کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۴۷۵۶
تاریخ خبر:

پس از ۱۰ سال هفتمین طلای ایران از المپیک لندن به تهران رسید!

حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان و سیدرضا صالحی‌امیری رئیس کمیته ملی المپیک که به لوزان سوئیس سفر کرده بودند با سوغاتی قابل توجهی از مقر کمیته بین‌المللی المپیک بازگشتند. آنها که به دیدار توماس باخ رئیس IOC و مدیران ارشد کمیته بین المللی المپیک رفته بودن در بازگشت از سوئیس مدال طلای کمیل قاسمی را هم با خود به تهران آوردند.

کمیل قاسمی در بازیهای المپیک ۲۰۱۲ لندن موفق به کسب مدال برنز ۱۲۰ کیلو گرم کشتی آزاد شد که پس از مثبت اعلام شدن تست دوپینگ نفرات اول و دوم و با پیگیریهای کمیته ملی المپیک و فدراسیون کشتی مدال طلای وی روز گذشته تحویل مسئولان کمیته ملی المپیک شد.

به این ترتیب پرونده ایران در المپیک لندن با کسب هفت مدال طلا بسته شد. این یکی از بهترین نتایج تاریخ ایران در دوره‌های مختلف المپیک است.

روایت نتایج ایران در المپیک لندن روایتی جالب و خواندنی است. ایران در پایان رقابت‌های المپیک لندن در سال ۲۰۱۲ این رقابت‌ها را با کسب چهار طلا به پایان برده بود. البته کسب چهار طلا در همان زمان هم رویداد مهمی بود. ولی کسی فکرش را نمی‌کرد این عدد نهایتا به هفت طلا ارتقا پیدا کند. ماجرا از این قرار است که در سال‌های بعد از المپیک لندن تحقیقات نشان داد که ورزشکارهای زیادی دوپینگ کرده‌اند و به این ترتیب سه ورزشکار دیگر ایرانی به صف طلایی ها اضافه شدند.

یکی از جالب‌ترین اتفاقات برای سعید محمدپور رخ داد. وزنه‌بردار دسته ۹۴ کیلوی ایران رقابت‌های المپیک را در جایگاه پنجم به پایان رساند. اما چند سال بعد معلوم شد چهار نفر اول وزن او دوپینگی هستند و به این ترتیب او به مدال طلای المپیک رسید.

در سال ۲۰۱۹ با بررسی‌های کمیته ضد دوپینگ کمیته بین‌المللی المپیک تخلف آرتور تایمازوف، قهرمان نامدار ازبکستان در استفاده از ماده نیروزای استانازول محرز شده و ۲ طلای المپیک او در سال‌های ۲۰۰۸ (پکن) و ۲۰۱۲ (لندن) از او پس گرفته شد و همچنین دوپینگ داویت مودزماناشویلی، کشتی‌گیر گرجستانی که نایب قهرمان مسابقات شده بود نیز مثبت اعلام شد؛ طبق اعلام اتحادیه جهانی کشتی با حذف او از جدول مدالها، کمیل قاسمی از ایران برنده جدید مدال طلا شد.

سومین مدال ایران نصیب نواب نصیر شلال شد. چرا که تست دوپینگ اولکسی توروختی وزنه‌بردار دسته ۱۰۴ کیلوگرم اوکراین مثبت اعلام شد و بدین ترتیب مدال نقره نواب نصیرشلال به طلا تبدیل شد که در نهایت منجر به ایستادن ایران در رده دوازدهم شد.

منبع: فرارو

کدخبر: ۴۶۴۷۵۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر