کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۷۰۴۵
تاریخ خبر:

پس‌لرزه‌های افشای فایل صوتی مصاحبه ظریف

روزنامه هفت صبح، علی رستگار | یک: حسام‌الدین آشنا به پایان دولت حسن روحانی نرسید و کمتر از ۱۰۰روز مانده به پایان کار دولت دوازدهم از قطار دولت پیاده شد. جدایی مشاور مورد اعتماد رئیس‌‌جمهور و یکی از مهره‌های کلیدی ستاد انتخاباتی روحانی در سال‌های ۹۲ و ۹۶ اولین تبعات افشای فایل صوتی محمدجواد ظریف است. مصاحبه‌ محرمانه‌ای که قرار بود برای ثبت در تاریخ ضبط شود اما در آستانه انتخابات به بیرون درز کرد و حالا کل معادلات سیاسی و شاید انتخابات پیش رو را تحت تاثیر قرار داده است.

علیرضا معزی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر ریاست‌جمهوری اعلام کرده که آشنا استعفا داده است اما هنوز متن استعفای او منتشر نشده و در حکمی که رئیس‌جمهور برای علی ربیعی به عنوان جایگزین او در مرکز بررسی‌های استراتژیک صادر کرده هیچ اسمی از حسام‌الدین آشنا نیست. بنابراین بعید نیست که رئیس‌جمهور بابت حواشی اخیر از مشاور سابق خود دلخور باشد. آشنا هم البته ناخشنودی خود را از هجمه‌ها پنهان نکرده بود و در توئیتی نوشت:

«امیدوارم مسئولان ذی‌ربط به جای دراز کردن حکیم‌باشی، حداقل یک مسیر نفوذ را شناسایی کنند.» مقصود آشنا از حکیم‌باشی طبعا خود اوست. به هرحال توئیت‌های آشنا معمولا دو پهلو و در مواردی نامفهوم است و اینجا حدسمان بر این است که حکیم باشی خودش است و نمی‌دانیم ارجاعش به کدام حکایت است و این فرض راهم می‌گیریم که شاید به هیچ حکایتی نباشد و آن وقت نمی‌دانیم چرا آشنا به خودش حکیم باشی گفته !

رئیس مستعفی مرکز بررسی‌های استراتژیک همچنان از اصل ضبط‌ مصاحبه‌های محرمانه‌ هم دفاع کرده و نوشته:‌« برخی را‌هزنان حرفه‌ای با شبیخونی سیاسی، تلاش دارند تا ضرورت این اقدام تاریخی زیر سوال برود و با سرقت و انتشار نابهنگام فایلی صوتی، موجب شده‌اند تا یک برنامه‌سازی آموزنده، روشمند و غیر محرمانه، مورد سوء استفاده سیاسی و رسانه‌ای قرار گیرد و در قامت یک معضل سیاسی و امنیتی جلوه‌کند.»

پیش از این هم البته او به سبک مالوف توئیت‌های رمزآلود و سربسته دیگری هم درباره ماجرای فایل صوتی نوشته بود که رمزگشایی آن فقط از خود دست‌اندرکاران سیاست ایران برمی‌آید. حسام‌الدین آشنا بلافاصله بعد از استعفا به مشهد مقدس سفر کرده و در مسجد گوهرشاد سلفی گرفته و به نوعی از موافقان و مخالفانش هم حلالیت طلبیده است.

* دو: انتصاب علی ربیعی به عنوان رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک هم از سوی حسن روحانی معنادار به نظر می‌رسد. ربیعی در حال حاضر سخنگوی دولت است و پیش از آن هم وزیر کار بود اما در دهه ۶۰ و ۷۰ در مقطعی معاون پارلمانی و حقوقی وزارت اطلاعات بود. او در زمان وقوع قتل‌های زنجیره‌ای هم از سوی رئیس‌جمهور اصلاحات عضو کمیته‌ای شد که مسئول پیگیری این قتل‌ها بود و در نهایت به کشف باند و دستگیری آن‌ها منجر شد.

مشهور است که دقت نظر ربیعی در پیگیری علت پاک شدن فایل شنود مربوط به مرحوم داریوش فروهر موجب لو رفتن گروه سعید امامی و همراهانش شد. ربیعی بعدها هم سابقه امنیتی و اطلاعاتی خود را پنهان نکرد و حتی در مرداد ۹۷ در جلسه استیضاح خود پشت تریبون مجلس گفت: «نماینده سبزوار به دفتر من می‌آید می‌گوید سالی ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان به کسی بده که من می‌گویم، از عباد هم نمی‌ترسد.» برادر عباد اسم مستعار ربیعی در دستگاه امنیتی کشور بوده.

بنابراین حضور او در راس مرکز بررسی‌های استراتژیک می‌تواند راه‌حلی برای پیگیری و کشف سرنخ‌های لو رفتن فایل صوتی ظریف باشد. هرچند که ماموریت اصلی این ماجرا را رئیس‌جمهور بر دوش وزارت اطلاعات و سید محمود علوی گذاشته است. گفتنی است ۱۰ نماینده مجلس هم خواستار تحقیق و تفحص از مرکز بررسی‌های استراتژیک شدند.

بنابراین حضور او در راس مرکز بررسی‌های استراتژیک می‌تواند راه‌حلی برای پیگیری و کشف سرنخ‌های لو رفتن فایل صوتی ظریف باشد. هرچند که ماموریت اصلی این ماجرا را رئیس‌جمهور بر دوش وزارت اطلاعات و سید محمود علوی گذاشته است. گفتنی است ۱۰ نماینده مجلس هم خواستار تحقیق و تفحص از مرکز بررسی‌های استراتژیک شدند.

* سه: حسام‌الدین آشنا هم مثل علی ربیعی از همان اوایل انقلاب در مسئولیت‌های امنیتی دستی بر آتش داشته. او در مقطعی از دهه ۱۳۷۰ هدایت معاونت ویژه وزیر اطلاعات را بر عهده داشت. در دوران وزارت پدر همسر خود یعنی آیت‌الله قربانعلی دری نجف آبادی. حسام‌الدین آشنا در سال ۱۳۶۷ با فرزند دری نجف‌آبادی ازدواج کرد و خطبه عقد آن‌ها را هم آیت‌الله خامنه‌ای خواند. آشنا در آن دوران به یک روحانی بلند پایه دیگر هم نزدیک بود؛ مرحوم‌ آیت‌الله مهدوی کنی.

آشنا در دوران طلبگی شاگرد او بود و بعدتر در دانشگاه امام صادق دوره کارشناسی ارشد و دکترای معارف اسلامی را سپری کرد تا شد عضو هیات علمی همین دانشگاه. در این دوران حسام‌الدین آشنا بیشتر با جناح راست قرابت فکری داشت و بعدها به طیف اعتدالگرایان نزدیک شد و دولت حسن روحانی هم مسئولیت گرفت. حسام‌الدین آشنا متولد ۱۳۴۳ در تهران است. فعالیت خود را از سال ۱۳۵۹ و از ۱۶ سالگی در سپاه پاسداران شهرکرد شروع کرد.

مدتی بعد در رادیو اهواز مشغول کار شد و این اواخر هم نماینده رئیس‌جمهور در شورای نظارت بر صدا و سیما شد. در این سال‌های ریاست‌جمهوری روحانی، آشنا سعی می‌کرد با توئیت‌هایش به کمک دولت بیاید اما خب معمولا این تلاش‌ها نتیجه عکس می‌داد. مثل زمانی که در حمایت از محمود نیلی احمدآبادی وزیر پیشنهادی علوم توئیت کرد اما با واکنش منفی نمایندگان وقت مواجه شد و نیلی احمدآبادی هم رای نیاورد. یا در جریان مناظره‌ها از تعابیر عجیبی به کار برد و گفت باید مجری‌ای صدا و سیما تربیت کند که کاندیداها از او مثل سگ بترسند و این جمله هم با واکنش تند کاندیداها مواجه شد از جمله هاشمی‌طبا که این حرف آشنا را «حرف اضافه» توصیف کرد.

همین اواخر هم اردشیر مطهری نماینده گرمسار و چند نفر دیگر مجادلات توئیتری داشت. یکی از مخالفان سفت و سخت حسام‌الدین آشنا هم حسین دهباشی است. دهباشی یکی از چهره‌های فعال رسانه‌ای و ایده پردازان کمپین انتخاباتی روحانی در سال ۹۲ بود که بعدها از دولت فاصله گرفت و در این چند سال به تندی از آشنا انتقاد کرد. ابراهیم حاتمی‌کیا هم محمدرضا شریفی‌نیا را در نقش مشاور رئیس‌جمهور در فیلم خروج بسیار شبیه حسام‌الدین آشنا گریم کرده بود که آشنا در واکنش به این اقدام حاتمی‌کیا گفت:‌ «من نبودم» .

کدخبر: ۳۸۷۰۴۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • _user_1560732711

    منظور از “جهانگیر فروهر”، همون “داریوش ف روهر”ه دیگه؟