کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۱۷۵۰۳
تاریخ خبر:

پسری گفته تصاویرت را منتشر می‌کنم؛ چه کنم؟

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی| این هفته‌ به چند سوال مطرح شده در سایت دادراه می‌پردازیم:

سوال یک: با همسرم در دوران عقد هستیم و به اختلاف خوردیم و می‌خواهیم جدا شویم. مقداری لوازم همسرم به عنوان جهیزیه به خانه‌ای که من اجاره کردم آورده شده ولی من چیزی به‌عنوان سیاهه امضا نکردم. آیا امکانش هست چون آن‌ها لوازم من را ندادند؛ من نیز لوازم آن‌ها را ندهم؟

پاسخ: آورده شدن لوازم به خانه همسر چه توسط شما و چه توسط ایشان احتمالا شاهدانی دارد و از نظر دادگاه احتمالا قابل اثبات باشد بنابراین در روند قضایی به احتمال قوی هر دو شکست خواهید خورد و بهتر است این مسیر را آغاز نکنید.

سوال دو: من خانمی متاهلم. 3 سال است که ازدواج کردم و با شوهرم سازش ندارم. آیا می‌توانم با شخص دیگری صیغه بخوانم؟

پاسخ: این امکان برای یک خانم متاهل وجود ندارد و در صورت رابطه با آن فرد، شما مجرم هم خواهید بود.

سوال سه: تقریبا یک سال پیش با پسری آشنا شدم و رابطه داشتیم ولی متاسفانه بعد جدایی هنوز هم تهدید می‌کند به اینکه عکس‌هایت را پخش می‌کنم و شماره من را هم در یک گروه گذاشت. آیا این اقدامات مجرمانه است؟ آیا ممکن است که خانواده متوجه این امر نشوند؟

پاسخ: طبق قانون جرایم رایانه‌ای، در صورتی می‌توان این فرد را تعقیب کرد که اقدام به انتشار تصاویر کرده باشد ولی اقدام او با عنوان مجرمانه تهدید قابل جرم‌انگاری است. ضمنا انتشار تلفن شما در صورتی که به شما افترایی بسته باشد و نسبت ناروایی داده باشد قابل پیگرد است. ضمنا در صورت شکایت از این فرد، علی‌الاصول خانواده شما این موضوع را متوجه نخواهند شد.

سوال چهار: یک کاغذ دست‌نویس داشتم که در آن همه خانواده مادری من امضا کردند که یک‌سوم از یک زمین سهم ماست. برادرم سهمش را نمی‌خواست و می‌خواست ببخشد. کاغذ را از من گرفتند و گفتند می‌خواهیم از برادرت امضا بگیریم که سهمش را نمی‌خواهد ولی دیگر آن را به من برنگرداندند و الان دارند برای آن ملک سند می‌گیرند. من در دادگاه به جرم خیانت در امانت شکایت کردم و آن کسی که کاغذ را نوشته گفته شهادت می‌دهم که چنین کاغذی بوده است. آیا در دادگاه می‌توانم رای بگیرم؟

پاسخ: چند مسئله وجود دارد. نخست اینکه آیا جرم خیانت در امانت با یک شاهد قابل اثبات است که بعید به‌نظر می‌رسد مگر اینکه قراین دیگری نیز وجود داشته باشد. دوم اینکه آیا در صورت اثبات می‌توانید به آن کاغذ دست پیدا کنید و سند را ابطال کنید که این موضوع نیز غیرقابل پیش‌بینی است. به‌عبارت دیگر حتی اگر خیانت در امانت اثبات شود؛ تضمینی وجود ندارد که بتوانید بر این مبنا از گرفتن سند آن ملک جلوگیری کنید مگر اینکه اسناد دیگری را تهیه کنید و به دادگاه حقوقی برای ابطال آن سند، شکایت ببرید.

‌دوشنبه هر هفته د‌به پرسش‌های حقوقی شهروندان پاسخ می‌دهیم. شما هم می‌توانید سوالات خود را به دو نشانی الکترونیکی زیر یا پیامک 09202001707 ارسال کنید:
PR@7Sobh.com
mo.masjedi@gmail.com

کدخبر: ۵۱۷۵۰۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • mohammad.s.f.n

    از مجموعه هفت صبح بابت پاسخگویی به سوالا ت حقوقی افراد، تشکر میکنم. بسیار آموزنده و آگاهی بخشه❤️🙏🏻