کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۰۸۹۴۵
تاریخ خبر:

پرکاربردترین فن هواکش در بازار ایران بشناسید

رپورتاژ آگهی| در دنیای امروزی استفاده از هواکش‌ها امری ضروری در مصارف خانگی و صنعتی شده است. هواکش ها و فن ها برای گردش هوا در ساختمان ها، منازل، کارگاه ها و محیط های صنعتی استفاده می شود.

انواع هواکش

هواکش ها به دو دسته اصلی تقسیم می شوند:

  • هواکش خانگی
  • هواکش صنعتی

هواکش خانگی

فن هواکش خانگی در انواع و مدل های متفاوتی ساخته می شوند که هر کدام برای کاربرد خاصی استفاده می شوند. هواکش های خانگی دارای وظایفی از قبیل کنترل بو، جلوگیری از مه آلود شدن آینه ها، جلوگیری از رشد کپک و جلوگیری از آسیب تراکم هستند، اما مهم ترین وظیفه هواکش خانگی خروج هوای گرم و مرطوب و جایگزین کردن آن ها با هوای خنک تر و تمیز تر است. هواکش های خانگی موجود در سایت کالا صنعتی به سه دسته تقسیم می شوند:

  • هواکش خانگی رو میزی
  • هواکش خانگی پلاستیکی
  • هواکش خانگی فلزی

هواکش (پنکه) خانگی رومیزی :

فن ۱

از این هواکش ها برای گردش هوا در محیط های کوچک مانند خانه ها، منازل و ادارات استفاده می شود.

فن۲

هواکش خانگی پلاستیکی :

این سری از هواکش های خانگی در دبی های متفاوتی تولید می شوند. هواکش های خانگی با دمپر برقی، اتوماتیک و یا دستی تولید می شوند. این هواکش ها اغلب برای استفاده در سرویس های بهداشتی، حمام ها، اتاق ها و محیط های های کوچک استفاده می شوند.

هواکش خانگی فلزی :

فن۳

این سری از هواکش های خانگی برای نصب بر روی پنجره ها و یا تخلیه آزاد استفاده می شوند.

هواکش صنعتی

هواکش صنعتی بزرگ نسبت به هواکش های خانگی، بزرگتر و دارای توان بالاتر و عملکرد بهتری می باشد. این هواکش ها برای استفاده در محیط های متوسط و بزرگ ماننده فروشگاه ها، مراکز خرید، کارخانه ها، کندانسور ها، اواپراتور ها، کارگاه های صنعتی و … استفاده می شوند.

هواکش های صنعتی در انواع مختلفی با ویژگی های خاصی تولید می شوند که هر کدام در مکانی مورد استفاده قرار می گیرند. به طور کلی هواکش های صنعتی به دو دسته اصلی تقسیم می شوند:

  • هواکش آکسیال
  • هواکش سانتریفیوژ

هواکش آکسیال :

فن آکسیال نوعی از هواکش ها می باشد که باعث می شود گاز در جهت محور و به موازات محور که پره ها به دور آن می چرخند، جریان پیدا کند. یکی از مهم ترین عوامل تعیین کننده عملکرد هواکش ها، تعداد و شکل پره ها می باشد. هواکش های آکسیال کاربردهای زیادی از جمله در تونل های باد و برج های خنک کننده دارند. در بسیاری از کاربردها مانند تهویه فضاهای متوسط و بزرگ صنعتی، تجاری، رستوران ها، پارکینگ ها، انبارهای صنعتی، سیستم های تأسیساتی، کندانسور ها، اواپراتورها و … از هواکش های آکسیال استفاده می شود.

هواکش سانتریفیوژ

در هواکش های سانتریفیوژ هوا در جهت محور به فن وارد می شود و در جهت عمود بر محور خارج می گردد. یک فن سانتریفیوژ قابلیت اتصال به شبکه کانال کشی را دارد. موتور این فن ها به صورت تک فاز یا سه فاز می باشد. هواکش های سانتریفیوژ بر دسته بندی های متفاوتی دارد. یک دسته بندی بر اساس نوع پروانه و یک دسته بندی بر اساس نوع هواکش است.

دسته بندی هواکش ها بر اساس نوع پروانه:

  • هواکش سانتریفیوژ پروانه فوروارد
  • هواکش سانتریفیوژ پروانه بکوارد
هواکش سانتریفیوژ پروانه فوروارد :

هواکش های سانتریفیوژ فوروارد دارای هوادهی بالا و فشار استاتیکی متوسط می باشند. فن های سانتریفیوژ خود به دو دسته یک طرفه و دو طرفه تقسیم می شوند. هواکش های سانتریفیوژ فورواد یک طرفه به صورتی عمل می کند که مکش هوا از یک سمت و خروج هوا از دهانه است که این هواکش ها اغلب برای توزیع و یا تخلیه هوا در ظرفیت های پایین استفاده می شد. فن های سانتریفیوژ دو طرفه به صورتی عمل می کند که مکش هوا از دو سمت و خروج هوا از دهانه است که معمولاً در دستگاه های هواساز و تجهیزات تهویه مطبوع استفاده می شوند.

هواکش سانتریفیوژ بکوارد :

هواکش های سانتریفیوژ بکوارد به دلیل شکل خاص پروانه ای که دارند، فشار استاتیکی بالاتری نسبت به هواکش های سانتریفیوژ فوروارد ایجاد می کنند. این فن های سانتریفیوژ در بسیاری از کاربردهای صنعتی و تجاری مورد استفاده قرار می گیرند. دسته بندی هواکش های سانتریفیوژ بر اساس نوع هواکش:

  • هواکش سقفی
  • هواکش حلزونی
  • هواکش کانالی
هواکش سقفی :

پروانه هواکش های سقفی بکوارد می باشد. این هواکش ها به صورت مکنده کار می کنند. از این هواکش ها در بیمارستان ها، کارخانه ها، صنایع نفت و گاز، مجتمع های تجاری و اداری استفاده می شود.

هواکش حلزونی :

در این هواکش ها، پروانه فورواد و بکوارد را به دلیل خنثی کردن افت فشار داخل یک محفظه حلزونی شکل قرار میگیرند. تفاوت میان استفاده از پروانه فوروارد و بکوارد در این هواکش ها این است که در پروانه با اندازه یکسان، پروانه فوروارد در فشار کمتر، مقدار هوای بیشتری می دهد در حالی که پروانه بکوارد در فشار بیشتر، مقداری هوای کمتری می دهد.

هواکش کانالی :

این نوع از هواکش های سانتریفیوژ کاملا صنعتی هستند و از پروانه بکوارد در این هواکش ها استفاده می شود. فن هواکش سانتریفیوژ کانالی در ابتدا، مابین، انتهای کانال و یا چسبیده به سقف و یا روی زمین قابل نصب هستند.

کدخبر: ۵۰۸۹۴۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر