کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۱۷۸۸
تاریخ خبر:

پروژه‌های در‌دست ساخت سینما در اوج کرونا

روزنامه هفت صبح، احمد رنجبر | اسفند سال پیش که سالن‌های سینما به دلیل ویروس کرونا تعطیل شدند، تولیدات هم برای مدتی به تعطیلات رفتند. اردیبهشت‌ماه اعلام شد که می‌توان ساخت فیلم‌ها را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ادامه داد. کمی بعد پروژه‌های زیادی مقابل دوربین رفتند و کارگردان‌ها بدون توجه به تعطیلی سالن‌ها کار خودشان را کردند و می‌کنند. حالا بیش از ۵۰ فیلم در دست تولید هستند و به زودی پروژه‌های جدیدی کلید خواهند خورد.

در این میان دست‌کم ۱۵ فیلم شانس گیشه دارند و طبعا مناسب اکران آنلاین نیستند. بیشتر فیلم‌ها اما حتی با بازگشایی سالن‌ها قدرت جذب مخاطب را ندارند. در گزارش امروز وضعیت تولیدات سینما را بررسی کرده‌ایم. به این فهرست چند فیلم دیگر را هم باید اضافه کرد: غیبت موجه عباس رافعی، بی‌پی‌ام‌بند فرناز امینی، آهنگ دونفره آرزو ارزانش، اتومبیل علی میری‌رامشه، حرف آخر ابراهیم شفیعی، زمستان بود وحید پرشاد، شاهین سالارطهرانی، لب خط علی جبارزاده، آفرود پناه پناهی و مرثیه‌ای برای سمیرا مهدی‌ غفوری.

*** شب، داخلی، دیوار / وحید جلیلوند
این فیلم هم در زمان شیوع کرونا وارد مرحله فیلمبرداری شد. حتی شایعه‌ای به رسانه‌ها راه یافت که وحید جلیلوند به کرونا مبتلا شده است. کمی بعد اما روابط‌عمومی فیلم این شایعه را تکذیب کرد و گفت وحید جلیلوند به دلیل فشار کاری و طبق دستور پزشک چند روزی را در منزل به استراحت می‌پردازد. این‌بار هم جلیلوند به سراغ داستانی اجتماعی رفته که خلاصه داستانش این است: «زندگی نابینایی به نام علی با ورود نابهنگام زنی متواری، آشفته می‌شود.» نوید محمدزاده و دایانا حبیبی نقش‌های اول مرد و زن «شب، داخلی، دیوار» را ایفا می‌کنند. علیرضا کمالی، امیر آقایی، سعید داخ و دانیال خیری‌خواه از دیگر بازیگران این فیلم هستند.

*** بدون همه‌چیز / محسن قرایی
یکی از فیلم‌های پربازیگر جدید سینماست که از قضا لوکیشن‌های زیادی هم داشته، در دوران کرونا هم ساخته شده و این یعنی سازندگان چه کار سختی داشته‌اند. آنها تاکید داشتند «بدون همه‌چیز» را با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی به سرانجام رسانده‌اند. مهم‌ترین وسوسه برای اطلاع از نتیجه فیلم جدید محسن قرایی ترکیب بازیگران آن است. پرویز پرستویی، هدیه تهرانی، هادی حجازی‌فر، باران کوثری، مهتاب نصیرپور، پدرام شریفی، بابک کریمی، فرید سجادی‌حسینی و لاله مرزبان از جمله بازیگرانی هستند که در این فیلم بازی کرده‌اند. شهاب حسینی هم مدتی با گروه همراه بود، اما انصراف داد.

*** گشت ارشاد ۳ / سعید سهیلی
دیگر فیلمی که در اوج کرونا ساخته شد، گشت ارشاد ۳ است. بااین‌حال روابط‌عمومی فیلم به طور رسمی اعلام کرد به دلیل رعایت دقیق پروتکل‌ها کسی مبتلا نشده. سعید سهیلی این‌بار هم فیلمش را در فضایی طنز ساخته. ساعد سهیلی، پولاد کیمیایی، بهنام بانی، ریحانه پارسا و میرطاهر مظلومی بازیگران اصلی فیلم هستند. فیلم چند حاشیه داشت؛ یکی جدایی حمید فرخ‌نژاد از این پروژه، دیگری اینکه قرار بود بخشی از آن در مشهد فیلمبرداری شود که به گفته سازندگان، همکاری‌های لازم انجام نگرفت. حاشیه دیگر به یادداشت ریحانه پارسا درباره مشکلات احتمالی فیلم به دلیل مهاجرت او و پاسخ کارگردان است.

*** دسته دختران / منیر قیدی
دومین فیلم منیر قیدی بعد از ویلایی‌ها باز هم حال‌وهوای جنگی دارد. این فیلم روایتی درباره حماسه مقاومت ۳۴ روزه خرمشهر در دوران دفاع مقدس است. گفته می‌شود در این فیلم نقش دختران و زنان در دفاع حماسی خرمشهر در برابر ارتش عراق، برای اولین‌بار در سینمای ایران به تصویر کشیده می‌شود. ابتدا اعلام شد لیلا حاتمی نقش اصلی دسته دختران را برعهده دارد. مدتی بعد خبر رسید او از شرایط تولید به دلیل کرونا راضی نبوده و انصراف داده است! حالا نیکی کریمی به‌جای او نقش اصلی فیلم را برعهده دارد و فرشته حسینی دیگر بازیگر دسته دختران است. فیلم در شهرک دفاع مقدس ساخته می‌شود.

*** روشن / روح‌الله حجازی
فیلم جدید روح‌الله حجازی از جمله پروژه‌هایی است که کرونا باعث تعطیلی موقت آن شد. فیلمبرداری «روشن» بعد از مدتی به جریان افتاد و به گفته عوامل، خطری کسی را تهدید نکرد. غالب فیلم‌های حجازی کم‌بازیگر و با لوکیشن‌های معدود بوده. روشن اما هم پربازیگر است (مثل مرگ ماهی) و هم در لوکیشن‌های زیادی فیلمبرداری شده. رضا عطاران، سارا بهرامی، سیامک انصاری، مهدی حسینی‌نیا و مسعود میرطاهری بازیگرانی هستند که در روشن بازی کرده‌اند. فیلم‌های جدید حجازی موفقیت آثاری مثل زندگی خصوصی آقا و خانم میم و زندگی مشترک آقای محمودی و بانو را نداشته‌اند. روشن چه سرنوشتی خواهد داشت؟

*** ستاره بازی ‌/ هاتف علیمردانی
نهمین فیلم هاتف علیمردانی دو تفاوت شاخص با ساخته‌های پیشین دارد. او ستاره‌بازی را در آمریکا ساخت. نکته دیگر اینکه از بازیگران خارجی هم در فیلم جدیدش استفاده کرده. چه‌بسا این ویژگی به همراه بازیگران شاخص ایرانی، شاخک‌ها را برای تماشای ستاره‌بازی تیزتر کند. فرهاد اصلانی و شبنم مقدمی به همراه علی مصفا و ملیسا ذاکری بازیگران ایرانی ستاره‌بازی هستند. مایکل مدسن در کنار لیندا جویز، هاوارد رسنزتین، دان لیستر، هیدی کدنبرگ، دان فورد و جان ویلر هم بازیگران خارجی ستاره‌بازی هستند. سال پیش اعلام شد این فیلم در جشنواره فجر حضور خواهد داشت، اما این اتفاق رخ نداد.

*** کارو / احمد مرادپور
احمد مرادپور که در کارنامه‌اش فیلم‌های تحسین‌شده‌ای مثل سجاده آتش و رنجر را دارد، سال پیش سراغ کارو رفت. او فیلم جدیدش را در کوهستان‌های استان اردبیل ساخته و گفته می‌شود یکی از سخت‌ترین تولیدات جدید سینمای ایران است. همین اتفاق هم باعث شد فیلم به‌موقع آماده نشود و به جشنواره فجر نرسد. احمد مرادپور در این فیلم از مریلا زارعی، پیمان مقدمی و حبیب پاینده استفاده کرده. داستان فیلم کارو درباره نوجوانی کرمانشاهی است که بعد از سال‌ها تمرین به تیم ملی کشتی دعوت می‌شود؛ اما در این راه مشکلاتی پیش‌روی او قرار می‌گیرد. کارو محصول سازمان هنری، رسانه‌ای اوج است.

دانلود PDF

کدخبر: ۳۶۱۷۸۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر