کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۶۴۰۹
تاریخ خبر:

پرونده عباس ایروانی به ایستگاه آخر رسید

روزنامه هفت صبح | اتفاق ویژه جلسه اخیر رسیدگی به اتهام عباس ایروانی تغییر عنوان اتهامی او بود. در ابتدای جلسه قاضی صلواتی خطاب به متهم ردیف اول یعنی عباس ایروانی مدیرعامل هلدینگ قطعه‌سازی عظام گفت: «آقای ایروانی اتهامات شما در ۵ بند در جلسات قبل قرائت شد به استناد ماده ۲۸۰ قانون آیین دادرسی کیفری بند الف اتهامات شما از افساد فی الارض از مجرای اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور به اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور با توسل به قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو به‌صورت عمده و کلان به میزان ۶۶۴ میلیون و ۳۷ هزار و۴۲۵ دلار اصلاح و تغییر پیدا می‌کند.» بنابراین عنوان اتهامی عباس ایروانی که در کیفرخواست آمده بود تغییر کرد و این موضوع در رای نهایی دادگاه هم تاثیر مهمی خواهد داشت. در ادامه بخش‌هایی از آنچه در جلسه دادگاه دیروز گذشت را به نقل از خبرگزاری میزان مرور می‌کنیم.

* در ابتدای جلسه وکیل متهم توضیح داد که در این پرونده اساسا قاچاقی صورت نگرفته چون قانون قاچاق سازمان یافته در سال ۹۲ تصویب شده و بخشی از پرونده که مربوط به سال‌های دهه ۸۰ است را قاچاق سازمان یافته تلقی کرد. وکیل ایروانی گفت که موکلش در فراری دادن متهم خاتمی‌پور (مامور ترخیص شرکت عظام)‌هم نقشی نداشته. او در مورد اتهام فرار مالیاتی توضیح داد:‌«برخی از شرکت‌های مجموعه عظام مشمول معافیت‌های مالی می‌شوند.»

* نماینده دادستان خطاب به وکیل گفت:‌ «آقای ایروانی و گروه عظام از CKD قطعات وارد کرده‌اند، این قطعات مونتاژ نیست و به صورت کامل وارد شده است در حالی که باید قطعات را به صورت منفصله وارد می‌کردید و اینجا مونتاژ می‌کردید چرا قطعات کامل را آورده‌اید؟ و پول را به حساب فرد چینی ریخته‌اید و آرم خود را زده‌اید؟

ایشان به استناد همین موارد و تولیدی بودن تسهیلات زیادی را گرفته و خود را در مسیر ثبت گمرکی قرار داده است. مسیر ثبت گمرکی شامل امتیازات ویژه‌ای است. ایشان قطعات را به صورت کامل آورده اما با عنوان ریل سوخت اعلام کرده است و این باعث کاهش تعرفه‌ها شده و به جای ۲۶درصد ۵ درصد پرداخت شده و این قاچاق است.» نماینده دادستان از مهرهای جعلی استفاده شده توسط متهم که در دفتر کار او پیدا شده هم رونمایی کرد.

* در مورد متواری شدن دو متهم دیگر این پرونده یعنی خاتمی‌پور و شیرزاد که هر دو ترخیص کار گمرک بودند هم نماینده دادستان توضیح داد که متهمان را با تماس با آن‌ها فراری دادند.

* در ادامه نوبت به ارائه دفاعیات متهم ایروانی رسید و در مورد ماجرای مهرهای جعلی اینطور توضیح داد:‌ «تمام شرکت‌های خودروسازی در اتاق بازرگانی خود، مهر کشور‌های دیگر را دارند با توجه به اینکه ما تحریم هستیم باید از این مهر‌ها و همچنین از راه‌های مختلف کالا را به کشور وارد کنیم. این موضوع در گذشته جرم نبوده اما اکنون تبدیل به جرم شده است.»

* متهم ایروانی با بیان اینکه اتهاماتش را قبول ندارد توضیح داد:‌ «برای بنده دو پرونده ایجاد شد که در پرونده اول درباره واردات غیر قانونی ۶۶۴ میلیون دلاری صحبت شده است، در پرونده دوم اتهام به من زدند و گفتند که واردات را انجام نمی‌دادم اما این دو پرونده با یکدیگر تناقض دارند. جمع واردات کالا در گروه عظام به مبلغ ۶۶۴ میلیون دلار است.

اینگونه که نماینده دادستان می‌گوید یعنی تمام واردات ما از روز اول تاکنون قاچاق بوده است. از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران هیچگونه شکایتی در این باره وجود ندارد.» در ادامه متهم رفیعی و روغنی‌ها و خاتمی‌پور هم فرصت دفاع پیدا کردند و گفتند اتهاماتشان را قبول ندارند. قاضی هم ختم رسیدگی را اعلام کرد و گفت در مهلت مقرر قانونی حکم صادر خواهد شد.

کدخبر: ۳۳۶۴۰۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر