کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۳۴۲۵
تاریخ خبر:

پرونده‌ای کامل برای برگزیدگان جشنواره فیلم فجر

روزنامه هفت صبح، گروه سینما | آخرین جشنواره فیلم فجر قرن در خاص‌ترین شرایط برگزار شد. در این دوره ویروس کرونا برپایی مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور را با اماواگرها همراه کرده بود و تا آخرین لحظه احتمال لغو آن به گوش می‌رسید. در نهایت مسئولان سینمایی تصمیم گرفتند جشنواره سی‌ونهم را هم برگزار کنند.

محمد احسانی (مدیر فرهنگی)، ساره بیات (بازیگر)، مرتضی پورصمدی (مدیر فیلمبرداری)، بهرام توکلی(نویسنده و کارگردان)، نیما جاویدی (نویسنده و کارگردان)، سیدجمال ساداتیان (تهیه‌کننده) و مصطفی کیایی (نویسنده و کارگردان) هیأت انتخاب و داوری این دوره بودند. آنها ۱۶ فیلم که حداقل در یک رشته حائز نامزدی هستند را انتخاب کردند و جشنواره اینگونه کلید خورد.

در نهایت شامگاه روز چهارشنبه (۲۲ بهمن) مراسم اختتامیه در برج میلاد برگزار و سیمرغ‌ها اهدا شد. از سه روز قبل که نام نامزدها توسط دبیر جشنواره رسانه‌ای شد، شاهد نظرهای مختلف بودیم. مثل هر دوره ابهاماتی درباره برخی نامزدها و نبود برخی اسم‌ها در میان فهرست کاندیداها وجود داشت. بعد از اعلام جوایز هم حرف‌وحدیثی مفصل شکل گرفت، ولی حالا فضا آرام‌تر شده و به زودی هیاهوها به طور کامل تمام می‌شود.

*** بی‌جایزه‌های باجایزه!
در شماره قبلی روزنامه،‌ تحلیل مفصلی بر فهرست نامزدهای دریافت سیمرغ منتشر کردیم و حالا اشاره‌ای داریم به سه بازیگری که شایسته دریافت جایزه بودند، اما به آن دست نیافتند. به این جمع باید نام سروش صحت را اضافه کرد که بازی خوب و متفاوتی در «گیجگاه» داشته است.

اما نامزد سیمرغ نشد. بازی حیرت‌انگیز الناز شاکردوست در «تی‌تی» دیده نشد و نامش به جمع نامزدها راه نیافت. این اتفاق برای پارسا پیروزفر که بازی کنترل‌شده‌ای در «تی‌تی» دارد تکرار شد. حتی می‌توان از باران کوثری نام برد که خیلی‌ها او را شایسته نامزدی سیمرغ به‌خاطر «بی‌همه‌چیز» می‌دانستند.

* هدیه تهرانی: از جمله بازیگرانی است که در طول جشنواره شاهد نقدها و نظرهای زیادی در وصف بازی‌اش بودیم. در این میان برخی عقیده دارند بازی هدیه تهرانی فراتر از نقش‌های خوبی که پیش‌تر بازی کرد، نیست. بااین‌حال وزن تحسین‌ها درباره بازی او در «بی‌همه‌چیز» سنگین‌تر از نظرهای منفی است. در نهایت هم رای هیأت داوران جشنواره امسال این بود که نام تهرانی حتی نباید در میان نامزدهای سیمرغ باشد! هدیه تهرانی با نقش لی‌لی بار دیگر به روزهای اوج برگشته و توانسته یک شخصیت سنگدل و سرد را به خوبی ارائه کند. نگه داشتن مرز عشق و تنفر در بازی تهرانی امتیاز اصلی اوست.

* حامد بهداد: او خیلی زود پی برد نباید گرفتار جاه‌طلبی کاذب شود و پیش از سقوط به مسیر درست بازگشت. حامد بهداد در سال‌های اخیر دور از جنجال و هیاهو به فعالیتش ادامه می‌دهد و سعی می‌کند در هر نقشی که قرار می‌گیرد،‌ با درک درستی آن را از فیلتر خود عبور دهد. نمونه تازه او نقش حسن در فیلم «گیجگاه» است؛ فیلمی که ادای دین کارگردان آن به سینماست و برگ برنده‌اش بازی خوب بهداد. در میان تحسین‌ها اما نام این بازیگر حتی در میان نامزدهای سیمرغ قرار نگرفت. بهداد در «گیجگاه» شخصیتی پیچیده و عجیب دارد و جز خود او از کسی دیگر برنمی‌آید!

* پژمان جمشیدی: این دومین‌بار است که نام پژمان جمشیدی در میان نامزدهای دریافت سیمرغ مکمل دیده می‌شود. او در جشنواره امسال به‌خاطر «شیشلیک» نامزد شد، اما به جایزه نرسید. خیلی‌ها عقیده دارند او مستحق دریافت جایزه است به این دلیل که توانسته نقشی متفاوت از نقش‌های دیگرش بازی کند. جمشیدی در «شیشلیک» نقش مردی را برعهده دارد که به‌خاطر دخترش از قوانین عجیب منطقه زندگی خود عدول می‌کند و عقوبت آن را به جان می‌خرد. بازی جمشیدی در فیلم محمدحسین مهدویان نشانه‌هایی کمرنگ از ملاحت ذاتی همیشگی او را دارد، اما خیلی زود رنگ جدی می‌گیرد. جمشیدی مکمل خوبی برای رضا عطاران در این فیلم است و دوئت آنها باعث بخشی از موفقیت فیلم شده است.

دانلود PDF

کدخبر: ۳۷۳۴۲۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر