کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۰۶۳۹
تاریخ خبر:

پرونده‌ای خواندنی برای فیلم‌های مهم جشنواره فجر

روزنامه هفت صبح، ساعد‌برقی | لیست ۱۶‌فیلم جشنواره اعلام شد و همان‌طور که حدس می‌زدیم قاتل و وحشی از فهرست خارج شد. این به‌رغم کار هوشمندانه تبلیغاتی در مورد این فیلم جنجالی بود که دو هفته‌ای در کانال‌های تلگرامی و رسانه‌ها ادامه داشت و حتی از یکی دو منتقد اصولگرا هم نظریات تحسین آمیزی درج شده بود.

نمی‌دانیم ممیزی قاتل و وحشی به خاطر حضور لیلا حاتمی با موهای تراشیده است؟‌ به خاطر تصویر گوش او آن‌طور که در شبکه‌های مجازی مطرح شده یا آن‌طور که یک سایت اصولگرا نوشته به خاطر خشونت و پرداختن به مسئله بردگی جنسی است؟‌ نمی‌دانیم. به هرحال حمید نعمت‌الله از فیلمسازان معتبر و پرطرفدار امروز سینمای ایران است و با رگ‌خواب و بوتیک و بی‌پولی و آرایش‌غلیظ، طرفداران خاص خود را دارد.

همان‌گونه که حدس زده می‌شد فیلم توقیفی کاهانی یعنی ارادتمند نازنین، بهاره و تینا هم از رقابت جشنواره خارج ماند. امسال هیات داوران کار انتخاب فیلم‌ها را نیز انجام داده اند و از همان ابتدا بعید بود در انتظار انتخاب‌های خارق‌العاده‌ای باشیم. فیلم شیشلیک ساخته طنز محمد‌حسین مهدویان هم با مشکل روبه‌رو شده بود که در نهایت با چند ممیزی به جشنواره رسید.

در جشنواره‌ای بدون قاتل و وحشی،کار خانم آبیار یعنی ابلق که درآن بهرام رادان و الناز شاکردوست بازی می‌کنند از فیلم‌های مهم است. سه فیلم قبلی او یعنی شیار۱۴۳، نفس و شبی که ماه کامل شد کارنامه پروپیمانی را برای آبیار رقم زده‌اند. فیلم شیشلیک از محمد‌حسین مهدویان با بازی زوج عطاران و جمشیدی برگ برنده دیگر جشنواره امسال خواهد بود و همین‌طور فیلم تی‌تی که از بازی پارسا پیروزفر و هوتن شکیبا سود می‌جوید و آیدا پناهنده را به عنوان کارگردان دارد.

فیلمسازی که با ناهید و اسرافیل خود را به عنوان سینماگری متفاوت شناسانده است‌. روشن ساخته روح‌الله حجازی (زندگی مشترک آقای محمودی و بانو) و بی‌همه چیز ساخته محسن قرایی(سد معبر‌) از دیگر فیلم‌های مهم جشنواره امسال هستند به اعتبار نام سازندگانشان. در هر جشنواره فیلمسازان و فیلم‌هایی هستند که می‌آیند و شما را غافلگیر می‌کنند و بهانه اصلی هر جشنواره‌ای هستند.

جشنواره امسال در شرایط سخت کرونایی آغاز می‌شود. مردم به سالن‌های سینما نمی‌روند و این کار را برای صنعت سینما سخت کرده است. همه در حال سریال‌سازی هستند و احتمالا تهیه کننده‌ها و معاونت سینمایی ریسک برگزاری یک جشنواره سینمایی با تماشاگر محدود را به جان خریده‌اند تا این صنعت دوباره راه بیافتد. به هرحال ماچیزی به نام سینمای ایران داریم و از دست دادنش هیچ سودی برای ما نخواهد داشت. و یک افسوس که از آن جشنواره تا این یکی نتوانستیم فیلم‌های مهمی مثل آتابای‌،‌ تومان و پوست را ببینیم. آیا کرونا اجازه خواهد داد؟

دانلود PDF

کدخبر: ۳۷۰۶۳۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر