کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۵۲۴۴
تاریخ خبر:

همه‌چیز درباره کارنامه محمدحسین مهدویان

روزنامه هفت صبح، مرجان فاطمی | زمانی‌که اعلام شد محمدحسین مهدویان قرار است برای شبکه نمایش خانگی سریال بسازد شک نداشتیم ماحصل تلاشش اثر رضایتبخشی از آب درخواهد آمد. به‌هرحال مهدویان از اواسط دهه ۹۰ و بعد از موفقیت «ایستاده در غبار» به‌عنوان کارگردانی صاحب‌سبک شناخته می‌شود و حتی ضعیف‌ترین آثارش هم دیدنی و استاندارد هستند. بعد از مدتی، اضافه شدن نام جواد عزتی به این مجموعه، انتظارها را بالاتر برد.

مخصوصا اینکه اعلام شد قرار است شاهد اثری اقتباسی از رمان قابل قبول «بیست زخم کاری» اثر محمود حسینی‌زاد باشیم و فضایی در حال و هوای مکبث شکسپیر را تجربه کنیم. جمعه هفته گذشته از قسمت اول سریال «زخم کاری» رونمایی شد. همه‌چیز درست مطابق انتظارمان پیش رفت جز بازی جواد عزتی که می‌توانیم بگوییم حتی فراتر از انتظارمان بود. با تماشای یک قسمت، هنوز زود است بخواهیم درباره کلیت سریال اظهارنظر کنیم یا نظر قطعی بدهیم اما بعید است این شروع طوفانی، در ادامه به بیراهه کشیده شود و به اثری ضعیف‌تر از آنچه دیده‌ایم تغییر شکل دهد.

مهدویان از سال ۱۳۹۱ و ساخت مجموعه «آخرین روزهای زمستان» براساس زندگی شهید حسن باقری، توجه‌ها را به خودش جلب کرد و از سال ۱۳۹۴ با «ایستاده در غبار» در سینما هم توانایی‌اش را به اثبات رساند. او با «ماجرای نیمروز»، «رد خون» و «درخت گردو» بار دیگر قدرتش را در فیلمسازی به نمایش گذاشت و در این شش سال نشان داد حتی اگر آثاری به نسبت ضعیف‌تر مشابه «لاتاری» یا کمدی متوسطی مثل «شیشلیک» هم بسازد امکان ندارد از اصل بیفتد. مهدویان حالا با «زخم کاری» در نقطه شروع یک مسیر جدید است.

*** ایستاده در غبار| ۱۳۹۴
ماجرا چه بود: «ایستاده در غبار» به عنوان اولین تجربه‌ سینمایی محمدحسین مهدویان، یک مستند درام و جنگی بود که به زندگی جاویدالاثر احمد متوسلیان از کودکی تا مفقودالاثر شدن می‌پرداخت.
‌دلایل اهمیت فیلم: مهدویان در سریال «آخرین روزهای زمستان» از تکنیک تلفیق فیلم با صداهای آرشیوی استفاده کرده و با استقبال زیادی روبه‌رو شده بود. او یک‌بار دیگر در فیلم «ایستاده در غبار» از این تکنیک استفاده کرد. تلفیق صحنه‌های بازسازی شده با صداهای واقعی باعث شده بود مخاطبان تصور کنند شاهد یک اثر کاملا واقعی هستند.

میزان موفقیت: «ایستاده در غبار» سیمرغ بلورین بهترین فیلم، بهترین جلوه‌های ویژه‌ میدانی و بهترین طراحی لباس را از جشنواره فیلم فجر سی‌وچهارم دریافت کرد و در شش رشته هم نامزد دریافت سیمرغ شد.
جایگاه در کارنامه کارگردان: درست است که مهدویان با ساخت «آخرین روزهای زمستان» به چشم آمده بود اما با ساخت «ایستاده در غبار» موفق شد خودش را به عنوان یک کارگردان صاحب تکنیک به سینماگران و مخاطبان معرفی کند. «ایستاده در غبار» سکوی پرتاب مهدویان بود.

*** ماجرای نیمروز| ۱۳۹۵
ماجرا چه بود:به اتفاق‌های بعد از عزل ابوالحسن بنی‌صدر و ترورهای مقامات ارشد توسط سازمان منافقین در سال ۱۳۶۰ تا نفوذ به خانه‌های تیمی و کشته شدن موسی خیابانی و … اشاره داشت.
‌دلایل اهمیت فیلم: فیلم از این جهت که نگاهی همه‌جانبه به ماجرا داشت و به‌جای قهرمان‌سازی و افتادن به ورطه‌ شعار، موفقیت‌ها و شکست‌ها را در کنار هم به نمایش می‌گذاشت با آثار تاریخی پیش از خودش تفاوت فراوانی داشت. مخصوصا اینکه با بازی‌های درخشان و فضاسازی‌های واقعی، التهاب آن شرایط به‌خوبی قابل درک بود.

میزان موفقیت: این فیلم در سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر در ۹ رشته نامزد دریافت جایزه سیمرغ بلورین شد و نهایتا سیمرغ بهترین فیلم، بهترین طراحی صحنه و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به این فیلم تعلق گرفت.

جایگاه در کارنامه کارگردان: مهدویان برخلاف «ایستاده در غبار»، این‌بار به جای بازسازی وقایع تاریخی، آنها را در قالب یک اثر داستانی دراماتیزه کرد و اولین قدم را در سینمای داستانی برداشت. از این جهت «ماجرای نیمروز» فیلم مهمی در کارنامه‌اش به حساب آمد.

*** لاتاری| ۱۳۹۶
ماجرا چه بود: مهدویان در خلال یک داستان عاشقانه به ماجرای باند‌های قدرتمند قاچاق دختران ایرانی به دوبی پرداخته بود.
‌دلایل اهمیت فیلم: «لاتاری» به عنوان یک اثر عاشقانه‌ قهرمان‌محور و درعین حال انتقادی، تا نیمه‌های راه موقعیت‌های جذابی را رقم زد و حرف‌های زیادی برای گفتن داشت اما در بخش دوم و درست بعد از ورود به دوبی، وضعیت تغییر کرد. مهدویان به جای پرداخت همه‌جانبه به مسائل، این‌بار یک‌مقدار گل‌درشت وارد عمل شد و همین هم چندان به مذاق مخاطبانش خوش نیامد.

میزان موفقیت: «لاتاری» با اینکه به عنوان پرمخاطب‌ترین فیلم تاریخ جشنواره فیلم فجر دست پیدا کرد اما در جشنواره موفقیتی نصیبش نشد. فقط در رشته‌ بهترین جلوه‌های ویژه‌ بصری نامزد دریافت سیمرغ بود.
جایگاه در کارنامه کارگردان:هنوز هم اکثر منتقدان، «لاتاری» را ضعیف‌ترین اثر مهدویان معرفی می‌کنند. علاقه‌مندان به سینمای مهدویان که با «ایستاده در غبار» و «ماجرای نیمروز» طرفدارش شده بودند معتقد بودند که «لاتاری» از جنس آثار مهدویان نیست و تجربه‌ اشتباهی در کارنامه‌اش به حساب می‌آید.

دانلود PDF

کدخبر: ۳۹۵۲۴۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر