کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۳۲۳۲
تاریخ خبر:

پرونده‌ای برای دورهمی‌ رفقای خوب

روزنامه هفت صبح، صوفیا نصرالهی | فیلم «مرد ایرلندی» کنار «روزی‌‌روزگاری در‌ هالیوود» مهم‌ترین فیلم‌های سال ۲۰۱۹ هستند که منتظر دیدن‌شان بودیم. فیلم آخر مارتین اسکورسیزی بزرگ در جشنواره نیویورک به نمایش درآمد و می‌خواهیم نگاهی به فیلم و بازخوردهایش بعد از اولین نمایش بیندازیم.

یک تحلیلگر سینما یک‌بار درباره اسکورسیزی گفته بود: «برخی از کارگردانان قصه‌گوهای خوبی هستند و بعضی از آن‌ها هم تکنسین‌های خوبی به‌شمار می‌روند. مارتین اسکورسیزی هردوی این‌هاست.» کارگردانی با بیش از نیم‌قرن تجربه که هنوز هم هر فیلمی ‌که می‌سازد، کنجکاوی‌برانگیز است.

در مورد «مرد ایرلندی» که کنجکاوی‌ها بیشتر از همیشه هم بود. ماجرا فقط به اسکورسیزی برنمی‌گشت. جمع آدم‌هایی که برای به‌ثمر رسیدن این فیلم دور هم قرار گرفته بودند، تداعی‌گر دوران اوج سینماست. همه‌شان غولی برای خودشان هستند. به‌علاوه بیشترشان به‌جز آل پاچینو، سال‌ها پیش در دهه هشتاد کنار هم یک شاهکار خلق کرده بودند: فیلم گنگستری «رفقای خوب». با توجه به این‌که «مرد ایرلندی» هم یک فیلم گنگستری است دور از انتظار نیست که دوباره همان حال‌و‌هوای درجه‌یک «رفقای خوب» اینجا هم تکرار شود.

«مرد ایرلندی» یک فیلم بیگ‌پروداکشن و بزرگ جنایی است که فیلمنامه‌اش را استیون زیلیان نوشته و مارتین اسکورسیزی در مقام تهیه‌کننده و کارگردان در آن حضور دارد. فیلمنامه فیلم براساس کتاب خاطرات چارلز برندت با نام «شنیدم خانه‌ها را رنگ می‌زنی» که سال ۲۰۰۴ منتشر شد، ساخته شده است. رابرت دنیرو، آل پاچینو و جو پشی به ترتیب نقش فرانک شیران(مرد ایرلندی)،‌ جیمی ‌هوفا و راسل بوفالینو را بازی می‌کنند. قهرمان فیلم شیران است که داستان کارهایی را که به‌عنوان قاتل برای خانواده جنایتکار بوفالینو انجام می‌داده، روایت می‌کند.

این فیلم نهمین همکاری بین مارتین اسکورسیزی و رابرت دنیرو است. آخرین‌همکاری آن‌ها به سال ۱۹۹۵ و فیلم «کازینو» برمی‌گردد. از طرف دیگر این چهارمین‌باری است که دوستاره بزرگ متداکتینگ یعنی رابرت دنیرو و آل پاچینو با‌هم همبازی می‌شوند. لابد فیلم درخشان «مخمصه» مایکل مان را با حضور این دونفر در نقش دزد و پلیس به‌خاطر دارید. به‌جز آن در فیلم‌های «پدرخوانده ۲» و فیلم نه‌چندان موفق «قتل عادلانه» هم با یکدیگر همکاری داشتند.

*** وضعیت اکران فیلم
اواخر ۲۰۱۹ زمان پخش فیلم به‌صورت آنلاین از شبکه نت‌فلیکس خواهد بود. اکران محدود «مرد ایرلندی» کمتر از چهارهفته به طول خواهد انجامید و نهایتا شاهد پخش این اثر سینمایی از شبکه نت‌فلیکس در روز ۲۷نوامبر(ششم‌ آذرماه) خواهیم بود.مارتین اسکورسیزی پیش از این گفته بود تمایل دارد آخرین اثرش اکرانی نسبتا متعارف را در سینماها داشته باشد .

اما در اولین بازخوردها شرکت نت‌فلیکس اعلام کرده بود، درباره فیلم اسکورسیزی نیز مانند رویه همیشگی‌اش عمل می‌کند. رویه همیشگی نت‌فلیکس یک دوره اکران محدود و نسبتا کوتاه است. پس از پایان یافتن این دوره محدود شاهد پخش فیلم در این شبکه خواهیم بود که محور اصلی کسب‌وکار شرکت نت‌فلیکس است.

از سوی دیگر نت‌فلیکس تمایل دارد در دوره کمتر از یک‌ماهه‌ای که فیلم‌هایش را در سینماها اکران می‌کند، بتواند این آثار را در بیشترین تعداد سالن به نمایش بگذارد اما عموم صاحبان سالن‌های زنجیره‌ای و پخش‌کنندگان بزرگ حاضر به پخش کمتر از ۹۰روز آثار سینمایی نیستند و معتقدند مدل نت‌فلیکس با شیوه کار آن‌ها همخوانی ندارد.

از تاریخ‌های اعلام‌شده به‌نظر می‌رسد که اکران فیلم شباهت زیادی با مدل اکران فیلم سینمایی «روما» اثر آلفونسو کوارون دارد. فیلمی‌ که سال گذشته با تحسین گسترده منتقدان مواجه شد و توانست جوایز متعددی ازجمله اسکار بهترین ‌فیلم غیرانگلیسی‌زبان و بهترین کارگردانی را تصاحب کند. «روما» در ۲۵۰سالن درون ایالات متحده و حدودا ۱۶۰۰سالن در سایر نقاط جهان اکران شد.

جهت مقایسه بد نیست در نظر بگیرید که جدیدترین فیلم تارانتینو یعنی «روزی‌روزگاری در ‌هالیوود» در حدود ۳۶۵۹سالن ایالات متحده اکران شد. اطلاعاتی هم منتشرشده که نشان می‌دهد، سینماداران به دلیل ویژه‌بودن فیلم اسکورسیزی حاضر بودند تا حدودی از مواضع‌شان کوتاه بیایند و در صورتی که فیلم دست‌کم ۷۰روز نمایش داشته باشد، به اکران گسترده آن در سالن‌های زنجیره‌ای بپردازند.

*** داستان «مرد ایرلندی» از صفر تا صد
فیلم داستان فرانک شیران است. یک عضو گروه مافیا که کارش آدمکشی است و در عین حال کهنه سرباز جنگ جهانی دوم است. او در مدت خدمتش در ایتالیا مهارت‌هایش را توسعه داده است. او روی ماجراهایی که کارنامه‌اش را به‌عنوان یک آدمکش شکل می‌دهد، تامل می‌کند. به‌خصوص نقشی که در حذف جیمی‌ هافا، دوست قدیمی‌اش و رهبر اتحادیه کارگران داشت. به‌علاوه درگیری‌هایی که در دوره‌ای با خانواده مافیایی بوفالینو پیدا کرد.

استیون زیلیان، فیلمنامه‌نویس «مرد ایرلندی» است که سال ۲۰۱۷ نوشتن فیلمنامه‌اش را شروع کرد. فیلمنامه به‌صورتی نوشته شد که فرانک شیران پیر در فلاش‌بک‌هایی، روایت‌هایش از زندگی‌ را تعریف می‌کند. در فیلم فعالیت‌های مجرمانه او در طول دهه‌ها روایت می‌شود و به کمک تکنولوژی شاهد دنیروی ۳۰ساله در فیلم هستیم. سال ۲۰۱۶ تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار مکزیکی، فابریکا دوسینا پیشنهاد داد که ۱۰۰میلیون دلار از هزینه فیلم را تامین کند.

اول کار کمپانی پارامونت بود که حقوق پخش فیلم را در داخل آمریکا خرید اما بعد از مدتی انصراف داد و از آنجایی که هزینه‌های تولید فیلم هم بالا رفته بود، فابریکا دوسینا هم کناره گرفت. اینجا بود که نت‌فلیکس وارد قضیه شد و فیلم را با ۲۰۵میلیون دلار خرید و توافق کرد که بودجه ۱۲۵میلیون دلاری برای فیلم فراهم کند. درنهایت با بودجه ۱۵۹میلیون دلاری این فیلم تبدیل به گران‌ترین فیلم مارتین اسکورسیزی شد.

دانلود PDF

کدخبر: ۲۸۳۲۳۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر