کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۴۹۳۴۱
تاریخ خبر:

پرونده‌ای برای ستاره‌های پولساز فیلم‌های پرفروش

روزنامه هفت صبح، مرجان فاطمی | با نگاهی به فیلم‌های پرفروش سینما در سال‌های اخیر به چند بازیگر مطرح ثابت برمی‌خوریم. بازیگرانی که نام هرکدامشان را در چند فیلم پرفروش می‌بینیم. درواقع موفقیتشان در فروش یک فیلم باعث شده برای پروژه‌های بعدی هم دعوت شوند. بعضی اوقات مجموعه شرایط به سمتی رفته که چهره موفق فیلم قبلی، در اثر بعدی هم این موفقیت را به دست آورده اما بعضی اوقات، نتوانسته تضمین‌کننده فروش فیلم بعدی باشد. با این حال بخش مهمی از این بازیگران، در فیلم‌هایی به نسبت مشابه توانسته‌اند در فروش اثرگذار باشند و به همین دلیل یک‌جورهایی عنوان پولساز برایشان به کار می‌رود.

از آنجایی که دو سال اخیر، سینماها به خاطر شیوع ویروس کرونا وضعیت مناسبی نداشتند و بخش مهمی از سال تعطیل بودند، برای ارزیابی بازیگران پولساز فعلی سینمای ایران بازه زمانی گسترده‌تری را در نظر گرفته‌ایم. به این صورت که ابتدا فهرستی از فیلم‌های پرفروش پنج سال اخیر را به اضافه اکران نوروز امسال تهیه کرده‌ایم و بعد بازیگران مشترک را کنار هم قرار داده‌ایم و میزان مشارکتشان را در این فیلم‌های پرفروش به دست آورده‌ایم.

جواد عزتی/ ۶ فیلم
فیلم‌های پرفروش: سال ۱۳۹۶ دو فیلم «آینه بغل» منوچهر هادی و «اکسیدان» حامد محمدی با بازی جواد عزتی فروش بالایی داشتند. در سال ۱۳۹۷ حضور او در «هزارپا»ی ابوالحسن داوودی کنار دست رضا عطاران فروش بی‌نظیری را به ثبت رساند. در همان سال در فیلم پرفروش «لاتاری» محمدحسین مهدویان هم بازی داشت. سال ۱۳۹۸ فیلم «چهار انگشت» حامد محمدی با بازی عزتی جزو پرفروش‌های سال قرار داشت و سال ۱۳۹۹ هم بازی‌اش در فیلم «شنای پروانه» محمد کارت به فروش بالای آن کمک کرد.

بیشترین فروش: از میان فیلم‌های جواد عزتی در پنج سال اخیر، کماکان «هزارپا» با ۴۰ میلیارد تومان در صدر فهرست قرار می‌گیرد. بعد از آن «آینه بغل» با فروش ۲۰ میلیارد تومانی است. «لاتاری» با فروش ۱۴ میلیارد تومان و «چهار انگشت» و «اکسیدان» هم با فروش ۱۰ میلیارد تومانی در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند. سال ۱۳۹۹ به‌خاطر شیوع کرونا و تعطیلی سینماها میزان فروش فیلم‌ها بسیار پایین بود با این حال «شنای پروانه» با ۳ میلیارد فروش جزو چند فیلم موفق اکران این سال بود.

سایر دلایل پرفروش شدن فیلم‌ها: بخش مهمی از فروش بالای فیلم «هزارپا» به حضور رضا عطاران برمی‌گشت. درواقع زوج جذاب عطاران و عزتی فروش بالای این فیلم را تضمین کرد. در «آینه بغل» هم طبیعتا بخش مهمی از فروش به بازی محمدرضا گلزار برمی‌گشت. «لاتاری» بیشترین میزان فروشش را از نام محمدحسین مهدویان داشت. در «چهار انگشت» و «اکسیدان» هم زوج‌سازی جواد عزتی با امیر جعفری جذابیت اثر را بالا برد.

جایگاه بازیگر در جشنواره فجر: جواد عزتی در فاصله بین سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰، دو بار نامزد دریافت سیمرغ شد. اولی در جشنواره سی‌وهفتم برای بازی در فیلم «ماجرای نیمروز: ردخون» و دومی در جشنواره سی‌وهشتم برای فیلم «آتابای». در هردو فیلم هم نامزد دریافت سیمرغ مکمل بود.

پژمان جمشیدی/ ۵ فیلم
فیلم‌های پرفروش: سال ۱۳۹۶ فیلم «خوب، بد، جلف» پیمان قاسم‌خانی با بازی پژمان جمشیدی جزو پرفروش‌ها بود. سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ با بازی در قسمت اول و دوم فیلم «تگزاس» به کارگردانی مسعود اطیابی، در صدر قرار داشت. سال ۱۳۹۹ قسمت دوم «خوب، بد، جلف» فروش بالایی به دست آورد و سال ۱۴۰۰ هم بازی‌اش در فیلم «دینامیت» مثل بمب صدا کرد و مخاطبان زیادی را به سینماها کشید.

بیشترین فروش: رکورد بیشترین فروش فیلم‌های پژمان جمشیدی در «دینامیت» اتفاق افتاد. این فیلم بیشترین دوره اکران را داشت و از تیر تا اسفند ۱۴۰۰ موفق به فرروش ۵۸ میلیاردی شد. بعد از آن «تگزاس۲» با فروش ۲۵ میلیارد تومان در جایگاه ویژه فروش قرار گرفت. این درحالی بود که قسمت اول این فیلم فروشی ۱۴ میلیارد تومانی داشت و اتفاقا باز هم جزو پرفروش‌های سال خودش بود. قسمت اول و دوم فیلم «خوب، بد، جلف» هم به‌ترتیب با ۱۶ میلیارد و ۱۵ میلیارد تومان جزو پرفروش‌های زمان اکران خودشان بودند. البته با این تفاوت که قسمت دوم سه سال بعد اکران شد. مقایسه قیمت بلیت‌ها نشان می‌دهد که فروش قسمت اول بسیار بالاتر بوده است.

سایر دلایل پرفروش شدن فیلم: «دینامیت» زمانی اکران شد که به‌خاطر شیوع کرونا سینماها یا تعطیل می‌شد و یا کسی رغبتی به اکران فیلمش نشان نمی‌داد. ضمن اینکه حال مخاطبان هم به لحاظ روحی چندان مناسب نبود و یک فیلم کمدی با بازیگران موفق ارزش زیادی داشت. بخش مهمی از موفقیت قسمت‌های اول و دوم «خوب، بد، جلف» به فیلمنامه پیمان قاسم‌خانی و همچنین پیشینه موفقیت زوج پژمان و سام در سریال «پژمان» برمی‌گشت. این زوج به قدری جذاب شدند که موفقیت دو قسمت «تگزاس» را هم رقم زدند.
جایگاه بازیگر در جشنواره: در این پنج سال سه بار نامزد سیمرغ شده است. اولین بار برای فیلم «سوءتفاهم»، یکبار برای فیلم «شیشلیک» و سال گذشته هم برای «علف‌زار».

امیر جعفری/ ۵ فیلم
فیلم‌های پرفروش: سال ۱۳۹۶ فیلم «اکسیدان» حامد محمدی با بازی امیر جعفری، یکی از فیلم‌های پرفروش سال بود. سال ۱۳۹۸ در دو فیلم «چهار انگشت» به کارگردانی حامد محمدی و «زیر نظر» مجید صالحی بازی داشت. سال ۱۴۰۰ به‌جای حمید فرخ‌نژاد به پروژه «گشت ۳» سعید سهیلی پیوست. امیر جعفری در نوروز امسال هم جزو بازیگران فیلم پرفروش «سگ بند» بود؛ فیلمی که اکرانش هنوز ادامه دارد.

بیشترین فروش: پرفروش‌ترین فیلمی که امیر جعفری در پنج سال اخیر در آن بازی داشته، «گشت ۳» است. این فیلم ۴۲ میلیارد تومان فروش داشته. «اکسیدان» و «چهار انگشت» هرکدام در زمان اکران به فروشی ۱۰ میلیاردی دست پیدا کرده‌اند. «زیرنظر» هم با اینکه جزو پرفروش‌ترین‌ها به‌حساب نمی‌آید اما با ۹ میلیارد فروش توانست جایگاه قابل قبولی در فروش به دست بیاورد. «سگ بند» به‌عنوان جدیدترین فیلم جعفری درحال حاضر موفق به فروشی ۱۴ میلیارد تومانی شده و طبیعتا از آنجایی‌که اکران این فیلم کماکان ادامه دارد، بیشتر از اینها فروش خواهد کرد.

سایر دلایل پرفروش شدن فیلم: درباره فیلم «گشت ۳» بخش مهمی از فروش فیلم به سابقه آن نزد مردم برمی‌گردد. «گشت ارشاد» با استقبال زیادی روبه‌رو شد و خاطره جالبی در ذهن‌ها به یادگار گذاشت. از این جهت فصل استقبال از فصل دوم و سوم هم بالا رفت. سوژه فیلم و شوخی با برخی خط‌قرمزها و همچنین ترکیب سه شخصیت اصلی، از دلایل موفقیت آن است. در «اکسیدان» و «چهار انگشت» بخش مهمی از موفقیت به زوج جذاب جواد عزتی و امیر جعفری برمی‌گشت. بیشترین دلیل پرفروش شدن «زیر نظر» هم حضور رضا عطاران بود.
جایگاه بازیگر در جشنواره: امیر جعفری بازیگر موفقی است اما در جشنواره موفق به کسب جایزه‌ای نشده است. بنابراین در پنج سال اخیر نامش در جمع برگزیدگان جشنواره به ثبت نرسیده است.

رضا عطاران/ ۴ فیلم
فیلم‌های پرفروش: رضا عطاران به‌طور کلی به‌عنوان بازیگری پولساز شناخته می‌شود. در این پنج سال هم موفقیت زیادی در این زمینه به دست آورده. سال ۱۳۹۶ فیلم «نهنگ عنبر۲: سلکشن رویا» به کارگردانی سامان مقدم با بازی او فروش بسیار بالایی داشت. سال ۱۳۹۷ دو فیلم «هزارپا» به کارگردانی ابوالحسن داوودی و «مصادره» به کارگردانی مهران احمدی جزو پرفروش‌ترین‌های سال بود. سال ۱۳۹۸ حضورش در فیلم «زیر نظر» به کارگردانی مجید صالحی باعث شد که فیلم با فروش خوبی مواجه شود.

بیشترین فروش: رتبه بیشترین میزان فروش از میان فیلم‌های رضا عطاران به فیلم «هزارپا» اختصاص دارد. این فیلم با ۴۰ میلیارد فروش در صدر قرار گرفت. «نهنگ عنبر۲: سلکشن رویا» با ۲۱ میلیارد تومان فروش در جایگاه دوم پرفروش‌های عطاران شد. «مصادره» به فروشی ۱۵ میلیارد تومانی رسید و «زیر نظر» هم با ۹ میلیارد به اکران خودش پایان داد.

سایر دلایل پرفروش شدن فیلم: درباره فیلم‌های رضا عطاران زیاد نمی‌توان سایر موارد را چندان در فروش دخیل دانست. طبیعتا کارگردانی و سوژه جذاب حرف اول را می‌زنند اما بخش مهمی از فروش به‌طور مستقیم به خود عطاران برمی‌گردد. در «هزارپا» زوج‌سازی عطاران و عزتی و همچنین استفاده از فضای نوستالژیک دهه شصتی، جذابیت فراوانی ایجاد کرد. موفقیت قسمت اول «نهنگ عنبر» تاثیر بسزایی در فروش قسمت دوم داشت. به‌خصوص اینکه نوستالژی‌بازی هم در آن دوره کاملا جواب داده بود. «مصادره» به نسبت سوژه جالب و فضای متفاوتی داشت و همین هم می‌توانست به نقطه قوت آن بدل شود اما درباره فیلم «زیرنظر» می‌توان گفت که حضور عطاران عامل بسیار مهمی در فروش بود.

جایگاه بازیگر در جشنواره: رضا عطاران سال ۱۳۹۶ برای فیلم «مصادره» نامزد دریافت سیمرغ شد. سال ۱۳۹۹ برای بازی در فیلم «روشن» به کارگردانی روح‌الله حجازی، سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد را گرفت.

دانلود PDF

کدخبر: ۴۴۹۳۴۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر