کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۰۴۵۰۹
تاریخ خبر:

پرونده‌ای جمع‌و‌جور برای سریال‌های فعلی تلویزیون

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون | روند ناکامی تلویزیون در پخش سریال‌های محبوب ادامه دارد. حتی آمار اپلیکيشن تلوبیون گواهی است بر این ناکامی. موفقیت نسبی چند مورد مثل «گیل‌دخت» را نباید فراموش کرد و از آن سو پخش یک سریال تکراری دیگر در شبکه دو (امداد کوهستان) را نباید از یاد برد! در گزارش امروز نگاهی داریم به کم و کیف سریال‌های کنونی تلویزیون.

مورد اول| گیل‌دخت
«گیل‌دخت» به کارگرداني مجید اسماعیلی سریالی تاریخی است که پنجشنبه و جمعه‌ها از شبکه یک پخش می‌شود. داستان سریال در خانواده تقی‌خان (محمود پاک نیت) می‌گذرد و از این طریق مخاطب پی به اتفاقات جامعه در دوران قاجار هم می‌برد. در سریال شاهد دلدادگی دختر تقی خان (گلنار با بازی میترا رفیع) به جوانی به نام اسماعیل هستیم. از آن سو آصف میرزا (سعید چنگیزیان) هم دل در گرو عشق گلنار دارد.

او به عنوان چهره نزدیک به پادشاه، شخصیت منفور داستان است تا جایی که برای به‌دست آوردن گلنار و نیز خاموش کردن خشم خود، دست به کشتار می‌زند. حالا علاوه بر دوئل بر سر عشق گلنار، مخاطب از خود می‌پرسد بالاخره درنده‌خویی آصف میرزا تا کجا ادامه خواهد داشت؟ ضعف اصلی «گیل‌دخت» روایت کُند آن و برخی اتفاقاتی است که از نظر منطق داستان در باور مخاطب نمی‌گنجد. سریال فعلا به قسمت بیست و هشتم رسیده و آمار آن در تلوبیون قابل توجه است: 4,778,640 بازدید. قسمت بیست و هشتم سریال 199,265 بار دیده شده.

مورد دوم| شهباز
مجموعه تلویزیونی «شهباز» همزمان روی آنتن شبکه سه و پنج می‌رود. این سریال را حمیدرضا لوافی با موضوع فضای مجازی و پلیس سایبری کارگردانی کرده است. سوژه سریال جدید است و از نظر قصه می‌تواند مخاطب را سرگرم کند؛ به‌ویژه آن که گروهی از نیروهای امنیت سایبری نیز درگیر ماجرا هستند. طبعا چنین سریالی مخاطب سخت پسند را با خود همراه نمی‌کند اما بیننده وفادار تلویزیون به تماشای آن خواهد نشست. سریال برای این طیف از مخاطبان به اندازه کافی اتفاق مهیج و نیز مواد اولیه عشق و عاشقی دارد. تاکنون 14 قسمت از «شهباز» پخش شده و مجموع بازدید آن در تلوبیون 772,970 مشاهده است‌. قسمت سیزدهم آن 21,578 بار دیده شده که آمار خوبی است.

مورد سوم| ابر می‌بارد
سریال «ابر می‌بارد» به کارگردانی رضا معینی محصول صدا و سیمای مرکز گیلان است که پخش آن 17 بهمن در شبکه دو به پایان رسید. سریال می‌خواست به تلاش کادر درمان همزمان با نفوذ ویروس کرونا ادای دین کند. «ابر می‌بارد» سریالی نبود که بتواند مخاطب گسترده را به سمت خود بکشاند. کما این‌که در تلوبیون هم فقط 225,294 مشاهده به‌دست آورد و قسمت آخر آن بعد از گذشت یک هفته تنها 24,181 بار دیده شده است.

مورد چهارم| کتونی زرنگی
سریال «کتونی زرنگی» محصول باشگاه فیلم سوره حوزه هنری است که بهمن سال 98 در آستانه پخش گرفتار حاشیه شد و روی آنتن نرفت. دلیل این اتفاق به پست اینستاگرامی کارگردان سریال برمی‌گردد. کمی بعد مرتضی میرباقری معاون وقت سیما حرف تازه‌ای زد و ماجرا وارد فاز جدیدی شد. او آن زمان عقیده داشت که سریال «کتونی زرنگی» از نظر کیفی صلاحیت پخش ندارد و در تراز مردم ایران نیست.

با پخش شش قسمت می‌توان پی برد که میرباقری حرف درستی زده! «کتونی زرنگی» نه داستانی جذاب دارد و نه موقعیت‌های کمدی‌اش به دل می‌نشیند. در شرایط منطقی و اگر تلویزیون سریال به اندازه کافی داشت‌، «کتونی زرنگی» می‌توانست در باکس غیر اصلی روی آنتن برود. این سریال در حد و اندازه باکس اصلی پخش سریال شبکه سه نیست. مجموع بازدید «کتونی زرنگی» در تلوبیون 159,412 مشاهده است و قسمت ششم 8,382 بار دیده شده.

مورد پنجم | چشم‌بندی
«چشم‌بندی» ساخته شاهد احمدلو جزو سریال‌هایی است که حتی به شکل گذرا هم می‌توان در حال و هوای قصه قرار گرفت. داستان فاقد پیچیدگی است و بر اساس فرمولی آشنا پیش می‌رود. اگر این ویژگی را برای یک اثر کمدی، نقطه ضعف ندانیم، نمی‌توان تلاش ناکام برای ایجاد موقعیت‌های خنده‌دار را نادیده گرفت‌. تاکنون 36 قسمت از «چشم‌بندی» روی آنتن شبکه سه رفته است و همان طور که می‌دانید در باکس اصلی پخش نمی‌شود. مجموع بازدید سریال در تلوبیون 780,267 است اما قسمت سی و ششم آن تا عصر روز گذشته فقط 9,133 بار دیده شده بود.

کدخبر: ۵۰۴۵۰۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر