کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۳۵۴۵
تاریخ خبر:

پروازهای نوروزی همچنان در اوج

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی| بازار شرکت‌های هواپیمایی حسابی کساده شده. وزارت بهداشت از مردم می‌خواهد بی‌خیال مسافرت‌های غیرضروری شوند. مراکز گردشگری در برخی شهرها مثل اصفهان تعطیل هستند و به گفته استاندار اصفهان امسال امکان پذیرش و اسکان مسافر نوروزی در قالب کمپ، مدارس، ورزشگاه‌ها، مهمانسراها، مسافرخانه‌ها و امثال آن وجود ندارد. قشم و کیش در نوروز مسافر نمی‌پذیرند، زدن چادر در شهرهای شمالی ممنوع شده و کلی ممانعت‌های اینچنینی برای جلوگیری از سفر به وجود آمده است.

از طرف دیگر مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفته امسال پیش‌فروش بلیت‌های نوروزی هواپیما انجام نمی‌شود. اسعدی سامانه می‌گوید زمانی که استقبال از پرواز و سفرهای نوروزی نباشد قیمت بلیت هواپیماها به کف نرخ می‌رسد. اتفاقی که باعث شده این روزها با حداقل هزینه بتوانیم به هر شهری که خواستیم پرواز کنیم.

با این وجود، شرایط برای بلیت پروازهای نوروزی متفاوت است. با وجود همه توصیه‌ها برای سفر نرفتن، همچنان قیمت بلیت‌های نوروزی در مسیرهای مختلف روی سقف تعیین شده توسط سازمان هواپیمایی کشوری قرار دارد. با این حال نگاهی به ظرفیت‌های باقی مانده برای پروازهای نوروزی نشان می‌دهد مسافران برخلاف توصیه مسئولان وزارت بهداشت، همچنان از این پروازها استقبال می‌کنند.

***پرواز نوروزی- تهران مشهد؛ ۴۳۰هزار تومان
بلیت پرواز تهران- مشهد به صورت سیستمی برای امروز ۲۰۸هزار تومان قیمت دارد و قیمت چارتری ممکن است کمتر هم باشد. این در حالی است که با توجه به تعطیلی روز یکشنبه و بین‌التعطیلی شنبه هفته بعد، در شرایط عادی این چند روزه می‌توانست فرصت مناسبی برای سفر باشد.

قیمت بلیت هواپیما برای امروز درحالی ۲۰۸هزار تومان است که بر اساس نرخ‌نامه سازمان هواپیمایی کشوری، حداقل قیمت بلیت پرواز تهران مشهد ۲۳۰هزار تومان تعیین شده است. شاید فکر کنید این وضعیت تا دم عید ادامه داشته باشد اما اینطور نیست. قیمت بلیت پرواز تهران مشهد برای ۲۸اسفندماه دست‌کم ۴۳۰هزار تومان است. این رقم برای پرواز برخی شرکت‌ها به سقف نرخ‌نامه سازمان هواپیمایی یعنی ۷۰۰هزار تومان می‌رسد. ظرفیت باقی مانده از این پروازها عموما کمتر از ۱۰نفر است.

*** پرواز نوروزی تهران- شیراز؛ ۴۸۰هزار تومان
نرخ‌نامه سازمان هواپیمایی کشوری نشان می‌دهد قیمت بلیت هواپیما برای مسیر تهران- شیراز باید حداکثر ۶۱۳ و حداقل ۲۲۶هزار تومان باشد. این روزها با از رونق افتادن سفرها برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، قیمت بلیت هواپیما تهران شیراز حتی از حداقل نرخ تعیین شده هم پایین‌تر آمده و امروز با ۱۹۰هزار تومان می‌توان از تهران به شیراز پرواز کرد.

شرایط برای پروازهای نوروزی کاملا برعکس است. اگر کسی بخواهد برخلاف توصیه‌های وزارت بهداشت برای ۲۸اسفندماه بلیت هواپیما بخرد، باید دست کم ۴۸۰هزار تومان هزینه کند. شاید فکر کنید این پروازها مشتری چندانی ندارند اما نگاهی به ظرفیت‌های باقی‌مانده در این پروازها نشان می‌دهد اغلب آنها کمتر از ۱۰نفر از ظرفیتشان باقی مانده است. قیمت بلیت کلاس اقتصادی در مسیر تهران- شیراز برای روزهای آخر سال بعضا به سقف نرخ تعیین شده توسط سازمان هواپیمایی کشوری یعنی ۶۱۳هزار تومان می‌رسد.

*** پرواز نوروزی تهران - اصفهان؛ ۳۹۰هزار تومان
شرایط برای پروازهای تهران اصفهان، کمی متفاوت از بقیه مسیرهاست. طوری که قیمت بلیت پرواز اصفهان در روزهای پایانی سال هم پایین است و مثل دیگر مسیرها شاهد افزایش قیمت نیستیم. طوری که حداقل قیمت بلیت هواپیما برای ۲۸ اسفندماه ۱۴۰هزار تومان است و حتی از حداقل نرخ مصوب سازمان هواپیمایی کشوری یعنی ۱۷۰هزار تومان پایین‌تر است.

البته در هفته اول فروردین دوباره قیمت بلیت اوج می‌گیرد. طوری که اگر بخواهید برای اول فروردین بلیت پرواز تهران- اصفهان بخرید، باید دست کم ۳۹۰هزار تومان هزینه کنید. این رقم در حداکثر حالت ممکن به ۴۴۰هزار تومان می‌رسد. هفته پیش رو اوج کسادی پروازها در مسیر تهران- اصفهان است. طوری که هر روز پروازهایی با قیمت ۱۲۰هزار تومان به مقصد این شهر انجام می‌شود که نسبت به نرخ مصوب بسیار پایین‌تر است.

*** پرواز نوروزی تهران - تبریز؛ ۳۹۰هزار تومان
قیمت بلیت پرواز تهران- تبریز برای امروز روی کمترین نرخ تعیین شده توسط سازمان هواپیمایی کشوری قرار دارد. این سازمان قیمت مصوب بلیت تهران- تبریز را بین ۱۹۰ تا ۵۵۴هزار تومان اعلام کرده و هزینه بلیت پروازهای امروز از تهران به تبریز ۱۹۰هزار تومان است.

در روزهای آینده این رقم کمتر می‌شود. برای مثال روز یکشنبه پروازهایی با قیمت ۱۷۶هزار تومان انجام می‌شوند که پایین‌تر از نرخ مصوب سازمان هواپیمایی است. شرایط برای روزهای پایانی سال به کلی متفاوت است. طوری که اگر بخواهید برای ۲۸ اسفندماه به مقصد تبریز بلیت هواپیما بگیرید، باید دست‌کم ۳۹۰هزار تومان پول خرج کنید. این رقم برای برخی پروازها به ۴۹۰هزار تومان می‌رسد. نگاهی به ظرفیت باقی‌مانده پروازهای شب عید تهران- تبریز نشان می‌دهد اغلب آنها کمتر از انگشتان دست ظرفیت باقی‌مانده دارند.

*** پرواز نوروزی تهران- رشت؛۴۵۹هزار تومان
از امروز تا دوشنبه هیچ پروازی برای مسیر تهران رشت وجود ندارد. کاهش تقاضا برای سفر، شرکت‌های هواپیمایی را از برقراری پرواز بین این دو شهر منصرف کرده است. برای هفته آینده هم پروازهایی وجود دارد اما قیمت‌ آنها به شدت پایین آمده است. طوری که در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته بعد قیمت

بلیت تهران رشت به ۱۷۰هزار تومان می‌رسد که حداقل نرخ مصوب سازمان هواپیمایی کشوری است. شاید فکر کنید اوضاع به همین شکل باقی می‌ماند اما امان از هفته آخر اسفند. شرکت‌های هواپیمایی برای هفته آخر اسفند سنگ تمام گذاشته‌اند و قیمت بلیت پرواز تهران-رشت را تا جایی که امکان دارد، بالا برده‌اند. بر اساس نرخ‌نامه سازمان هواپیمایی کشوری، حداکثر نرخ مصوب برای این مسیر ۴۵۹هزار تومان است و بلیت‌های هفته پایانی اسفند با همین قیمت فروخته می‌شود. البته تعداد پروازها بسیار محدود است.

*** پرواز نوروزی شیراز- مشهد؛ ۳۶۰هزار تومان
امروز با ۱۵۰هزار تومان می‌توانید از شیراز به مشهد پرواز داشته باشید. تقاضا برای سفر در این روزها آنقدری کاهش پیدا کرده که شاهد سقوط قیمت بلیت هواپیما هستیم. این مورد در حالی اتفاق افتاده که حداقل قیمت مصوب سازمان هواپیمایی کشوری برای پرواز شیراز - مشهد ۲۴۶هزار تومان است و نشان می‌دهد شرکت‌های هواپیمایی با ضرر و زیان این پروازها را برگزار می‌کنند.

شرایط تا پایان سال به همین وضعیت باقی نمی‌ماند. بررسی قیمت بلیت پروازهای شب عید نشان می‌دهد همچنان شاهد بلیت‌های گران‌قیمت برای روزهای آخر سال هستیم. برای مثال بلیت پرواز شیراز- مشهد برای ۲۸ اسفندماه دست‌کم ۳۶۰هزار تومان است و این رقم برای برخی پروازها به ۵۱۰هزار تومان می‌رسد. البته همچنان این قیمت‌ها با حداکثر نرخ مصوب سازمان هواپیمایی کشوری اختلاف دارد. بالاترین نرخ مصوب پرواز شیراز - مشهد ۸۲۰هزار تومان است.

*** پرواز نوروزی اصفهان - مشهد؛۴۱۰هزار تومان
امروز هیچ پروازی از اصفهان به مشهد انجام نمی‌شود. اینطور که پیداست شهروندان اصفهان به خوبی به توصیه‌های وزارت بهداشت عمل می‌کنند و تمایلی به سفر ندارند. البته دیروز چهارشنبه، پروازهایی از اصفهان به مشهد انجام شد که قیمت بلیت‌ها به طرز قابل توجهی پایین بود و به رقمی حدود ۲۰۰هزار تومان می‌رسید.

این موضوع در حالی اتفاق افتاده که حداقل نرخ مصوب سازمان هواپیمایی کشوری برای پرواز اصفهان- مشهد ۲۳۰هزار تومان تعیین شده است. با این وجود، شرایط آخر سال همچنان پابرجاست. اگر کسی بخواهد برای ۲۸ اسفندماه بلیت پرواز تهران مشهد بخرد، باید دست‌کم ۴۱۰هزار تومان هزینه کند که دو برابر قیمت فعلی بلیت هواپیماست. این رقم برای برخی پرواز به ۶۶۰هزار تومان می‌رسد که نزدیک به حداکثر قیمت مصوب سازمان هواپیمایی کشوری است.

*** پرواز نوروزی تبریز- مشهد؛ ۶۰۰هزار تومان
اگر توصیه‌های وزارت بهداشت برایتان اهمیتی ندارد، می‌توانید امروز با ۲۲۰هزار تومان بلیت پرواز تبریز - مشهد را بخرید. کاهش تقاضا برای سفر باعث شده قیمت بلیت این مسیر از حداقل نرخ مصوب سازمان هواپیمایی یعنی ۲۶۰هزار تومان هم پایین‌تر برود. تازه اوضاع برای هفته پیش رو بدتر می‌شود. بلیت پروازهای یکشنبه تبریز - مشهد تا ۱۹۰هزار تومان کاهش پیدا کرده است.

شاید با شنیدن این رقم‌ها به فکر سفر نوروزی بیفتید، اما باید بگوییم شرایط برای روزهای پایانی سال به کلی متفاوت است. مثلا اگر بخواهید برای ۲۸اسفندماه بلیت پرواز تبریز - مشهد بخرید، باید سه برابر رقم فعلی هزینه کنید و دست کم ۶۱۰هزار تومان بودجه به ازای هر بلیت کنار بگذارید. با توجه به اینکه ظرفیت باقی مانده این پروازها عموما کمتر از ۱۰نفر است، می‌توان گفت همچنان پروازهای نوروزی در این مسیر مشتری‌های خاص خودش را دارد.

کدخبر: ۳۱۳۵۴۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر