کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۷۲۶۷
تاریخ خبر:

پرطرفدارها و پرریسک‌ترین ‌‌خودروهای چینی دست‌دوم‌

‌روزنامه هفت صبح،‌ سیدمحمدرضا دادگستر‌ | معمولاً در آگهی خودروهای چینی بازار کمتر خودرویی را می‌بینیم که بیش از ۱۰۰ هزار کیلومتر کار کرده باشد. مصائب پیشرانه‌های قدیمی و کیفیت پایین کابین باعث شده تا خریداران قید قیمت پایین آنها را بزنند و به سراغ داخلی‌های صفر یا کم‌کارکرد بروند‌ اما ویژگی‌های جذاب برخی از این خودروها ما را به سمت خرید نسخه‌های با کارکرد بالایشان می‌کشاند؛ مثلاً لیفان ۸۲۰ سدان لوکس چینی که طراحی آن شباهت زیادی به ب.ام.و دارد یا پیشرانه‌های کم‌استهلاک ام‌جی که خرج زیادی روی دست خریداران‌شان نمی‌گذارند عواملی هستند که خریدار را به خرید نمونه‌های کارکرده چینی سوق می‌دهد. در این گزارش به سراغ پرطرفدارهای بازار دست‌دوم‌ خودروهای چینی رفته‌ایم.

۳۰۰ میلیون / جک J5 اتومات - مدل ۹۴


نسخه دستی جک J5 با پیشرانه ۱٫۵ لیتری ضعیفش چنگی به دل نمی‌زد اما J5 اتومات که به پیشرانه قوی‌تر ۱٫۸ لیتری مجهز شده، سدانی است که هنوز هم بازار فروش خوبش را حفظ کرده است. کسانی که جک می‌خرند خیال‌شان بابت پیدا کردن قطعات خودرو در بازار راحت است و J5 هم از این قاعده مستثنا نیست. در نسخه اتومات این خودرو دیگر خبری از کابین ساده و کم‌آپشن نسخه دستی نیست و شاهد آپشن‌های قابل قبولی در این سطح قیمتی نظیر این موارد هستیم: سیستم خودکار تهویه مطبوع، آینه‌‌های برقی جانبی، روکش چرمی صندلی‌‌ها و فرمان، صندلی جلو با قابلیت تنظیم در هشت جهت، آینه‌‌های جانبی دارای گرمکن، سنسور نور برای روشن و خاموش شدن چراغ‌ها، سیستم نظارت بر فشار باد لاستیک‌ها، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، سانروف و خروجی سیستم تهویه مطبوع برای سرنشینان عقب. سواری جک J5 نسبت به رقیبی همچون ام‌وی‌ام ۵۵۰ نیز به مراتب بهتر است.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۵ متر
وزن: ۱۳۵۵ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۴۱۵ لیتر
قدرت موتور: ۱۴۱ اسب بخار
مصرف سوخت: ۷٫۶ لیتر
نوع موتور: ۱٫۸ لیتری

۱۸۵ میلیون / ام‌وی‌ام ۵۳۰ - مدل ۹۳


نگاه به طراحی ساده و کسل‌کننده ام‌وی‌ام ۵۳۰ که شما را به دهه ۲۰۰۰ میلادی می‌برد نکنید! این سدان خجالتی چینی که دومین محصول چری روی خط مدیران خودرو بود به نیسان ماکسیمای چینی معروف است. این لقب به آن معناست که صندلی‌های بزرگ ۵۳۰ مثل مبل شما را دربرمی‌گیرند و از سواری نرمی که ۵۳۰ دارد لذت خواهید برد. فرمان‌پذیری آن هم حتی در مقایسه با سدان‌های روز چینی مثل چری آریزو ۵ خوب است و چندان سر پیچ‌ها شما را آزار نخواهد داد. با این حال این خودرو یکی از کم‌آپشن‌ترین چینی‌های بازار است و معدود آپشن‌های آن عبارتند از سانروف، سنسور عقب، دو کیسه هوا، تهویه اتومات و سیستم صوتی با شش اسپیکر. معمولاً عملکرد سیستم صوتی ام‌وی‌ام ۵۳۰ به قدری بد و پر از هنگ است که مالکان آن سریع به سراغ نمونه‌های جایگزین دیگر می‌روند.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۵ متر
وزن: ۱۲۹۰ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۴۸۳ لیتر
قدرت موتور: ۱۳۹ اسب بخار
مصرف سوخت: ۷ لیتر
نوع موتور: ۲ لیتری

۳۳۰ میلیون: لیفان X60 اتومات - مدل ۹۶


در بازار کراس‌اوورهای کوچک چینی نمی‌توان انتظار کابین جادار را از گزینه‌های موجود داشت‌ اما با این حال لیفان X60 یک استثناست. اگرچه X60 خودرویی است که توانست در شش سال حضورش در ایران ذهنیت مردم را نسبت به برند لیفان تغییر دهد اما همچنان به جز کابین بزرگش مزیت چندانی نسبت به ام‌وی‌ام X22، چانگان CS35 و جک S3 ندارد. X60 نه مثل X22 خوش‌فروش است، نه خدمات پس از فروش گسترده چانگان را دارد و نه حتی آپشن‌هایش به پای جک S3 می‌رسد‌ اما با این حال طراحی متمایز X60 باعث شده تا طیفی از خریداران که به دنبال کراس‌اووری متفاوت می‌گردند را به سمت خود جلب کند. یکی از مزیت‌های اساسی این خودرو گیربکس اتومات CVT آن است که عملکردش نسبت به گیربکس اتومات رقبا یک سر و گردن بالاتر است و امکان انتخاب دو حالت اسپرت و برفی را نیز به راننده می‌دهد‌ اما نقطه ضعف آن نیز مصرف سوخت به شدت بالایش است.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۳ متر
وزن: ۱۳۵۰ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۴۰۵ لیتر
قدرت موتور: ۱۲۶ اسب بخار
مصرف سوخت: ۸٫۷ لیتر
نوع موتور: ۱٫۸ لیتری

۳۴۵ میلیون / لندمارک V7 - مدل ۹۳


لندمارک V7 که به نوعی نسخه شاسی‌بلند کاپرا به حساب می‌آید هیچ وقت نتوانست مچ رقبای اصلی‌اش یعنی ام‌وی‌ام X33 و لیفان X60 را بخواباند. با این حال قابلیت‌های آفرودی لندمارک باعث می‌شود تا کسانی که یک چینی گردن‌کلفت صحرایی بخواهند نیم نگاهی به آن داشته باشند. از آنجایی که پیشرانه لندمارک با بیش از نصف پیکاپ‌های بازار ایران مشترک است (یعنی همان موتور ۲٫۴ لیتری معروف میتسوبیشی!) نیازی نیست که نگرانی چندانی بابت تامین قطعات موتوری آن داشته باشید‌ اما امان از آن روزی که بخواهید قطعات کابین لندمارک را پیدا کنید چون حتی ممکن است مجبور شوید سفری به چین داشته باشید! برخی معتقدند ‌ به دلیل معماری خاص سیستم تعلیق لندمارک، این شاسی‌بلند چینی حتی از رنو داستر و نیسان سرانزا نیز در آفرود قوی‌تر عمل می‌کند. لندمارک V7 بر‌خلاف ظاهر زمختش سواری نرمی در شهر دارد که شما را متعجب خواهد کرد.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۷ متر
وزن: ۱۸۵۵ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۹۰۰ لیتر
قدرت موتور: ۱۲۸ اسب بخار
مصرف سوخت: ۸٫۵ لیتر
نوع موتور: ۲٫۴ لیتری

۲۷۰ میلیون / جیلی امگرند ۷ - مدل ۲۰۱۴


خودروهای جیلی جزو معدود خودروهای وارداتی چینی هستند از این رو در زمینه کیفیت قطعات و به ویژه عایق‌بندی کابین یک سر و گردن از بقیه خودروهای چینی بالاترند. امگرند ۷ که ‌ روی پلتفرم تویوتا کرولای قدیمی تولید شده نیز از این قاعده مستثنا نیست. با این حال این سدان وارداتی چینی جزو خودروهایی محسوب می‌شود که خرید نسخه دستی آنها بر نسخه اتوماتیک اولویت دارد چون به قدری گیربکس اتوماتیک جیلی پر از اشکال است که به احتمال زیاد آرزو خواهید کرد که ای کاش پیاده راه را گز می‌کردید اما جیلی اتومات نمی‌خریدید! آپشن‌های این خودرو تنه به تنه خودروهای اقتصادی کره‌ای می‌زند: رینگ‌های آلومینیومی ۱۶ اینچی، صندلی برقی راننده با قابلیت تنظیم ۸ حالته، کمربند صندلی‌های جلو با قابلیت تنظیم شانه‌ها و محدود کننده نیرو، نمایشگر ۶,۵ اینچی، تهیه مطبوع با کنترل اتوماتیک، فرمان چرم مجهز به کلیدهای کنترلی، فرمان قابل تنظیم و سیستم روشنایی با قابلیت تنظیم ارتفاع نور.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۶ متر
وزن: ۱۲۸۰ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۶۸۰ لیتر
قدرت موتور: ۱۳۷ اسب بخار
مصرف سوخت: ۷٫۲ لیتر
نوع موتور: ۱٫۸ لیتری

۱۷۵ میلیون / لیفان ۶۲۰ - مدل ۹۲


خرید لیفان ۶۲۰ یکی از سخت‌ترین خریدها در بازار خودرو است چون این سدان چینی که در طراحی آن از ب.ام.و سری ۳ الهام گرفته شده کاملاً مثل تخم‌مرغ شانسی عمل می‌کند! ممکن است یک لیفان ۶۲۰ بی‌دردسر گیرتان بیاید که با ویژگی‌هایی همچون سیستم تعلیق نرم و دوام بالای قطعاتی همچون دیسک، صفحه، زنجیر تایم و گیربکس شناخته می‌شود‌ اما اگر یک لیفان ۶۲۰ پردردسر را بخرید کلکسیونی از مشکلات، از رنگ بی‌کیفیت بدنه و عایق‌بندی بد کابین گرفته تا ریپ‌زدن خودرو در سرما گریبان‌تان را می‌گیرد! نسخه ۱٫۶ لیتری لیفان ۶۲۰ اگرچه قدرت کمتری نسبت به نسخه ۱٫۸ لیتری این خودرو دارد اما خبری از بسیاری از مشکلات فنی لیفان در آن نیست. یکی از مزیت‌های اساسی لیفان ۶۲۰ که باعث شده بسیاری در دوراهی بین انتخاب آن و سدان‌های کم‌کارکرد داخلی لیفان را انتخاب کنند کیفیت سواری و رانندگی فوق‌العاده ۶۲۰ است که اصلاً با سلف آن لیفان ۵۲۰ پرحاشیه قابل مقایسه نیست.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۵ متر
وزن: ۱۱۵۵ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۶۵۰ لیتر
قدرت موتور: ۱۳۱ اسب بخار
مصرف سوخت: ۶٫۸ لیتر
نوع موتور: ۱٫۸ لیتری

۳۴۵ میلیون / بایک X25 - مدل ۹۷


بایک X25 هم مثل لیفان X50 هیچ وقت نتوانست بفهمد که دقیقاً برای رقابت با کدام خودرو به میدان بازار خودروی ایران فرستاده شده: هاچ‌بک‌هایی مثل دانگ‌فنگ H30 کراس و رنو ساندرو استپ وی یا کراس‌اوورهایی مثل ام‌وی‌ام X22 و چانگان CS35. اما هر چه ‌ باشد X25 را نمی‌توان خودرویی چندان متفاوت نسبت به بایک سابرینا به حساب آورد چون از همان پیشرانه ۱٫۵ لیتری سابرینا استفاده می‌کند و پلتفرمش با آن یکی است. برخی از خریداران بایک X25 که تجربه استفاده از ام‌وی‌ام X22 را هم داشتند معتقدند ‌ بایک کیفیت بهتر و رانندگی راحت‌تری دارد و مثل ام‌وی‌ام راننده را توی خرج نمی‌اندازد. این امر تا حد زیادی به پیشرانه بادوام و کم استهلاک X25 برمی‌گردد که تحت لیسانس میتسوبیشی تولید شده است. کروزکنترل، فرمان کمکی برقی، سیستم استارت استاپ اتوماتیک، سیستم تهویه الکتریکی، مانیتور، کامپیوتر سفر، سانروف و دی‌لایت از آپشن‌های بایک X25 هستند.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۱ متر
وزن: ۱۱۵۳ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۴۳۰ لیتر
قدرت موتور: ۱۱۴ اسب بخار
مصرف سوخت: ۶٫۸ لیتر
نوع موتور: ۱٫۵ لیتری

۳۴۰ میلیون: ام‌جی ۵۵۰ - مدل ۲۰۱۲


دل نکندن مالکان یک خودرو به‌رغم گذشت سال‌ها از اتمام تولید آن کمتر در خودروهای چینی پیش می‌آید اما شوالیه دورگه انگلیسی-چینی یعنی ام‌جی ۵۵۰ یک استثناست و هنوز هم نسخه‌های سرحال آن در بازار به قیمت یک سدان صفر کیلومتر داخلی یا چینی به فروش می‌رسند! ام‌جی ۵۵۰ جزو اولین سدان‌های اقتصادی توربوی بازار ایران بود اما جالب این است که خریداران آن چندان شکایتی بابت عملکرد توربوشارژر ۵۵۰ نداشته‌اند. این خودرو به‌رغم آنکه طراحی محافظه‌کارانه‌تری نسبت به ام‌جی ۶ که یک سدان اسپرت به حساب می‌اید دارد اما تفاوت چندانی در بخش فنی با ام‌جی ۶ ندارد و همان رانندگی پرشتاب جوان‌پسند را به خریدارش عرضه می‌کند. باورش سخت است اما با خودرویی چینی روبه‌رو هستیم که مربوط به ۱۰ سال قبل است و آپشن‌هایی مثل کنترل ایستایی در سربالایی، سنسور باران، سنسور فشار باد تایر، اتولایت، فرمان برقی، سیستم صوتی‌های فای، سیستم تهویه دوگانه و شش ایربگ دارد!

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۶ متر
وزن: ۱۴۵۰ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۳۵۵ لیتر
قدرت موتور: ۱۵۸ اسب بخار
مصرف سوخت: ۶٫۸ لیتر
نوع موتور: ۱٫۸ لیتری توربو

کدخبر: ۴۱۷۲۶۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر