کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۳۶۷۱
تاریخ خبر:

پرطرفدارترین خودروهای کارکرده با بودجه زیر یک میلیارد تومان

روزنامه هفت صبح‌، سیدمحمدرضا دادگستر | خودروهای چینی در سال‌های اخیر پیشرفت خوبی داشته‌اند و در برخی از برندها همچون ام‌جی و بی‌وای‌دی حتی توانسته‌اند بازار گرمی برای خود در اروپا دست و پا کنند. از این رو نمی‌توان به مانند گذشته به سادگی این حکم را صادر کرد که تمامی خودروهای چینی بی‌کیفیت هستند اما مشکلاتی که خودروهای مونتاژی چینی در ایران، حتی در نسخه‌های صفر، داشته‌اند و همچنین قیمت بالایشان باعث شده تا طیفی از خریداران به سراغ گزینه‌های وارداتی با کارکرد بالا بروند. البته این انتخاب باید با این پیش‌فرض انجام شود که شما مشتری وفادار تعمیرگاه‌ها خواهید بود و مشکلی برای خرج ‌کردن برای ماشین‌تان نخواهید داشت. در این گزارش به سراغ چند مدل پرطرفدار از این خودروها رفته‌ایم که می‌توان با بودجه زیر یک میلیارد تومان آنها را خریداری کرد.

۵۷۰ میلیون تومان / ب.ام.و ۳۲۰ آی - مدل ۲۰۰۶


با بودجه‌ای که این روزها با آن بسترن B30 یا چری آریزو ۵ می‌دهند، می‌توان به ب.ام.و ۳۲۰ آی مدل ۲۰۰۶ با کارکرد ۱۹۰ هزار کیلومتر هم فکر کرد. نسل پنجم سری ۳ که در سال ۲۰۰۴ معرفی و در سال ۲۰۰۶ پایش به ایران باز شد، انقلابی در طراحی این سدان اسپرت آلمانی بود و حتی هنوز هم نمای جلوی آن چشم‌نواز به نظر می‌رسد. کیفیت چرم و متریال کابین در این نسل از سری ۳ به قدری بالاست که بعد از گذشت سال‌های زیاد از تولید آن هم هنوز حس یک خودروی لوکس راحت را القا می‌کند. اگرچه مدل ۳۲۰ آی تیپ پایه سری ۳ به شمار می‌رود و ضعیف‌ترین پیشرانه این سری در زیر کاپوت آن قرار گرفته‌ اما از نظر آپشن‌های رفاهی و هندلینگ فوق‌العاده ب.ام.و تفاوت چندانی با ۳۲۵ آی و ۳۳۰ آی ندارد. کی‌لس، سیستم تهویه اتومات، گرمکن صندلی‌های جلو و سنسور پارک از آپشن‌های آن هستند.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۵ متر
وزن: ۱۴۷۵ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۴۶۰ لیتر
قدرت موتور: ۱۵۶ اسب بخار
مصرف سوخت: ۶٫۵ لیتر
نوع موتور: ۲ لیتری

۶۶۰ میلیون تومان / ب.ام.و ۵۲۰ آی - مدل ۲۰۰۵


معمولاً نسخه‌های تمیز سری ۵ مدل‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ هم قیمت بالایی دارند و هم زود در بازار کارکرده‌ها معامله می‌شوند. مزیت اساسی این نسل از سدان میدسایز محبوب آلمانی در قابلیت‌های رانندگی بالا، کابین جادار و راحت و البته یکی از ستایش‌برانگیزترین طراحی‌های ب.ام.و نهفته است. البته اگر بهترین عملکرد را می‌خواهید باید تیپ ۵۳۰ آی را بخرید و با توجه به وزن بالای خودرو، تیپ ۵۲۰ آی بیشتر می‌تواند در نقش یک خودروی شهری قابل اطمینان به شما خدمت‌رسانی کند. اگرچه تعویض دنده در نسخه‌های دستی خوب ارزیابی می‌شود و این نسخه‌ها شتاب بهتری دارند‌ اما گیربکس اتومات استپ ترونیک سری ۵ که حالت‌های عادی و اسپرت دارد نیز جزو بهترین گیربکس‌های ب.ام.و بوده است. سطح آپشن‌های خودرو مناسب است اما شماری از آپشن‌های مهم سری ۵ تنها در نسخه‌های سفارشی آن پیدا می‌شوند: تنظیم برقی فرمان، چنجر، نویگیشن، گرمکن صندلی‌ها، چراغ‌شور، نوربالای اتومات و آژیر.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۸ متر
وزن: ۱۵۳۵ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۵۲۰ لیتر
قدرت موتور: ۱۷۰ اسب بخار
مصرف سوخت: ۶٫۷ لیتر
نوع موتور: ۲ لیتری

۷۸۰ میلیون / تویوتا کرولا - مدل ۲۰۱۳


بر‌خلاف دیگر کشرها، در ایران فروش کرولا همیشه زیر سایه موفقیت کمری و رقبای کره‌ای قرار داشته و این سدان شهری هیچ وقت نتوانسته آنطور که باید و شاید نظر مشتریان را به سمت خود جلب کند‌ اما در حال حاضر که رقیب صفر کیلومتر آن چری آریزو ۶ است، بهتر می‌توان حق کرولا را ادا کرد. مدل‌های ۲۰۱۳ این خودرو در ایران یا نسل دهم این خودرو هستند یا نسل یازدهم آن که در این گزارش ما یکی از بازماندگان نسل دهم کرولا را بررسی می‌کنیم. قدرت پیشرانه آن حدود ۱۳ اسب بخار کمتر از کرولای نسل یازدهم است اما از نظر استهلاک پایین و دوام فنی بالا زبانزد است. این نسل از کرولا کابین به شدت ساده‌ای دارد که ممکن است نپسندید اما در نسخه فول آن با نام GLI شاهد آپشن‌های خوبی نظیر سانروف، کروز کنترل، سیستم تهویه اتوماتیک، سنسور پارک عقب، روکش چرمی فرمان و سردنده و رینگ‌های ۱۶ اینچی دیده می‌شود.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۵ متر
وزن: ۱۱۸۵ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۴۵۰ لیتر
قدرت موتور: ۱۳۰ اسب بخار
مصرف سوخت: ۷٫۵ لیتر
نوع موتور: ۱٫۸ لیتری

۶۵۰ میلیون / نیسان مورانو - مدل ۲۰۰۸


نیسان مورانو در دوره‌ای وارد بازار ایران شد که تویوتا پرادو پادشاه بدون رقیب اقلیم شاسی‌بلندها بود. مورانو به مدد خوشنامی نیسان و البته خدمات پس از فروش گسترده پارس خودرو توانست رویای شاسی‌بلندسواری را برای خیلی از مشتریان فاقد توان مالی خرید پرادو برآورده کند. مزیت مورانو نسبت به هیوندای سانتافه یا کیا اسپورتیج در طراحی خاص و تهاجمی آن است. مورانو به‌خصوص با رنگ مسی خود هنوز هم می‌تواند به عنوان نمادی از ثروتمند بودن شناخته شود. در عین حال پیشرانه آن قدرتمند است و می‌تواند چابکی را برای این خودرو ۱۸۷۵ کیلوگرمی به ارمغان بیاورد. با این حال مجموعه‌ای از عوامل نظیر مصرف سوخت به شدت بالا، گیربکس CVT و کمبود قطعات باعث شده تا مورانو در اولویت خرید دوم نسبت به رقبای کره‌ای قرار بگیرد. معمولاً نسخه‌های وارداتی این خودرو آپشن‌های کمتری نسبت به نسخه‌های مونتاژی پارس خودرو دارند.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۴ متر
وزن: ۱۸۷۵ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۸۸۰ لیتر
قدرت موتور: ۲۴۵ اسب بخار
مصرف سوخت: ۱۰٫۹ لیتر
نوع موتور: ۳٫۵ لیتری

۸۸۵ میلیون / بنز C230 - مدل ۲۰۰۵


کلاس C همیشه در ایران پرفروش‌ترین مدل مرسدس بنز بوده است. اتاق W203 این کلاس که در ایران به بنز پلیسی هم مشهور است، با چراغ‌های دوگانه گرد جلو و مثلثی عقب یکی از به‌یاد ماندنی‌ترین زبان‌های طراحی بنز را نمایندگی می‌کند. اگرچه با متریال کم‌کیفیت‌تری نسبت به ب.ام.و سری ۳ در این خودرو مواجه هستیم، اما سیستم تعلیق کلاس C در این نسل یک تکان اساسی خورده که باعث شده نرمی سواری آن بتواند به راحتی کسانی را که دل خوشی از سواری خشک سری ۳ ندارند، به سمت خود جلب کند. بر‌خلاف کلاس E و شاسی‌بلندهای بنز، کلاس ML و کلاس GLK، هزینه‌های نگهداری کلاس C به نسبت پایین است و قطعات آن هم راحت‌تر پیدا می‌شوند. مدل C230 در واقع نسخه میانه این خودرو محسوب می‌شود که بین C180 و C280 و C350 قرار می‌گیرد. با این حال شتاب و چابکی آن نیز مشهود است.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۵ متر
وزن: ۱۵۳۰ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۴۵۵ لیتر
قدرت موتور: ۲۰۱ اسب بخار
مصرف سوخت: ۹٫۳ لیتر
نوع موتور: ۲٫۵ لیتری

۴۴۰ میلیون / سوزوکی گرندویتارا - مدل ۲۰۰۸


سوزوکی گرندویتارا قبل از آنکه وارد خط تولید ایران خودرو شود، به صورت وارداتی در بازار حضور پیدا کرد که مدل‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ این خودرو را شامل می‌شود. این شاسی‌بلند ژاپنی در نسخه‌های مونتاژی تا پیش از مدل‌های ۸۹ و در تمامی نسخه‌های وارداتی، از پیشرانه ۲ لیتری به جای پیشرانه ۲٫۴ لیتری نیرو می‌گرفت که حدود ۳۰ اسب بخار قدرت کمتری داشت و همین باعث شد تا ویتارا به عنوان خودرویی تنبل، به خصوص در نمونه‌های اتومات، شناخته شود. البته پیشرانه مذکور هم مثل بسیاری از پیشرانه‌های ساخت ژاپن دوام بالا و استهلاک پایینی دارد. کیفیت تولید ویتاراهای وارداتی نسبت به نسخه‌های مونتاژی آن مشهود است و کابین خیلی دیرتر به سروصدا می‌افتد. ویتاراهای وارداتی معمولاً آپشن‌های کمی دارند اما نسخه‌های محدودی از آنها به سانروف، کی‌لس استارتر، کروز کنترل، روکش چرمی صندلی‌ها و گرم‌کن صندلی‌های جلو مجهزند.

ظرفیت: ۵ نفر‌
طول: ۴٫۴ متر
وزن: ۱۵۵۲ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۳۹۸ لیتر
قدرت موتور: ۱۴۰ اسب بخار
مصرف سوخت: ۹٫۴ لیتر
نوع موتور: ۲ لیتری

۹۸۰ میلیون / لکسوس IS300 - مدل ۲۰۰۹


لکسوس سری IS را برای آن دسته از مشتریانش ساخت که می‌خواستند حس و حال یک سواری اسپرت را با خانواده تجربه کنند. این سدان زیبای ژاپنی هزینه نگهداری به مراتب پایین‌تری نسبت به ب.ام.و سری ۳ و مرسدس بنز کلاس C دارد و طراحی‌اش هم به‌رغم گذشت بیش از یک دهه از معرفی به بازار هنوز قدیمی نشده است. ترکیب پیشرانه قدرتمند ۳ لیتری و گیربکس شش سرعته اتومات تیپ ترونیک باعث شده تا لکسوس به راحتی جام شتاب را از چنگ رقبای آلمانی‌اش، البته در نسخه‌های پایه آنها‌ برباید. مجموعه آپشن‌های این خودرو نیز تکمیل است؛ از سیستم صوتی مارک لوینسیون با ۱۲ بلندگو و نمایشگر ۷ اینچی گرفته تا صندلی‌های برقی جلو با مموری و گرمکن و سنسورهای پارک جلو و عقب. به جز سیستم‌های کنترل کشش و پایداری، لکسوس IS300 به سیستم مدیریت دینامیکی خودرو یا VDIM هم مجهز است که ایمنی‌اش را به خوبی افزایش داده است.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۵ متر
وزن: ۱۶۳۰ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۳۰۵ لیتر
قدرت موتور: ۲۲۸ اسب بخار
مصرف سوخت: ۹٫۷ لیتر
نوع موتور: ۳ لیتری

۵۸۵ میلیون / سوزوکی کیزاشی - مدل ۲۰۱۲


سدان ناکام سوزوکی در ایران می‌تواند به همراه سوبارو لگاسی کاپ لقب بدشانس‌ترین خودروهای ژاپنی در ایران را دریافت کند. این سدان کلاس D بر‌خلاف دیگر مدل‌های ارزان‌قیمت سوزوکی نظیر آلتو خودروی باکیفیتی در دوره خود بود و توانسته بود ۵ ستاره ایمنی کامل را از اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های ایالات متحده دریافت کند. به جز هفت کیسه هوا، در این خودرو شاهد کروز کنترل، سیستم کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل کشش و کنترل پایداری نیز هستیم. سوزوکی در امکانات رفاهی نیز کم‌فروشی نکرده و در نسخه‌های فول آن می‌توان از صندلی‌های جلوی برقی با گرمکن، سقف شیشه‌ای برقی و سیستم صوتی حرفه‌ای راکفورد با ساب‌ووفر لذت برد. کیزاشی در رانندگی هم کم نمی‌آورد و سیستم تعلیق دو دیفرانسیل حس و حالی متمایز از دیگر سدان‌هایی که سوار شدید به همراه می‌آورد. نقطه ضعف اساسی کیزاشی اما گیربکس CVT آن است که باعث شده شتاب خودرو به ۸٫۵ ثانیه برسد.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۶ متر
وزن: ۱۵۱۰ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۳۷۶ لیتر
قدرت موتور: ۱۸۵ اسب بخار
مصرف سوخت: ۷٫۹ لیتر
نوع موتور: ۲٫۴ لیتری

کدخبر: ۴۲۳۶۷۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر