کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۳۵۵۱
تاریخ خبر:

پرسپولیس و یحیی شایسته این انتقادات هستند؟

روزنامه هفت صبح | پرسپولیس در هفته سوم لیگ برتر با یک گل مغلوب آلومینیوم اراک شد. این تیم حالا با شش امتیاز از سه بازی در رده پنجم جدول رده‌بندی لیگ برتر قرار دارد اما وضعیت در میان هواداران این تیم و حتی برخی از پیشکسوتانش به شکلی است که انگار فصل برای پرسپولیس تمام شده‌! سوال این است که آیا این حجم از انتقادات از پرسپولیسی‌ها عادلانه است؟

در اراک چه رخ داد؟
شاگردان یحیی گل‌محمدی در روزی که بازی ضعیفی را انجام دادند، مغلوب تیم پرانگیزه آلومینیوم شدند و اولین شکست فصل را در هفته سوم تجربه کردند. تیم خطیبی برای دومین بازی متوالی در اراک، پرسپولیس را شکست داد تا تبدیل به گربه سیاه قهرمان پنج دوره اخیر لیگ شود.

اشتباهات فردی و توپ لو دادن‌های بازیکنان پرسپولیس منجر به حملات سریع حریف در چند نوبت شد‌ و در نهایت کار دست شاگردان یحیی داد‌. رسول خطیبی و کادر فنی آلومینیوم به خوبی پرسپولیس را آنالیز کرده و عمق خط دفاعی قرمزها را نشانه گرفته بودند و از همان منطقه توانستند به پرسپولیس ضربه بزنند تا یحیی گل‌محمدی اولین شکست فصلش را تجربه کند.

برای ناامیدی زود نیست؟
از دقایقی بعد از باخت به آلومینیوم، مدیران، کادرفنی و بازیکنان پرسپولیس چنان زیر تیغ انتقادات قرار گرفته‌اند که انگار چندین باخت متوالی را تجربه کرده‌اند و دیگر هیچ شانسی برای قهرمانی در لیگ برتر ندارند. این در حالی است که هنوز ۲۷ هفته تا پایان فصل باقی مانده است! قطعا با یک باخت آسمان به زمین نیامده و پرسپولیس هنوز به اندازه همه مدعیان، شانس قهرمانی دارد. هنوز ۸۱ امتیاز دست نخورده دیگر باقی مانده که این تیم با گرفتن حدود ۶۰ امتیاز می‌تواند تعداد قهرمانی‌های متوالی‌های خود در لیگ برتر را به عدد ۶ برساند. در واقع به نظر می‌رسد ناامیدی زودهنگام بخشی از هواداران پرسپولیس، مربوط به نگرانی‌های آنها از آینده است.

چه چیز باعث این انتقادات شده است؟
پرسپولیس و هیچ تیم دیگری در جهان شکست‌ناپذیر نیستند و تیم‌هایی قوی‌تر و حتی ضعیف‌تر از این تیم هم قادر به شکست آنها خواهند بود. باخت مقابل آلومینیوم دلایل متعدد فنی و غیرفنی داشت که پرداختن به آنها زمان و فضای دیگری می‌طلبد اما آنچه ‌ باعث شده تا پرسپولیسی‌ها از یک باخت اینقدر برآشفته شوند، احساس قرار گرفتن در یک روند نزولی است.

به نظر می‌رسد از باخت سنگین به الهلال عربستان در لیگ قهرمانان آسیا به بعد، روحیه کادر فنی و بازیکنان متزلزل شده است. این را می‌توان از نمایش‌های این تیم در این سه بازی ابتدایی لیگ بیست و یکم هم فهمید. در واقع پرسپولیس فقط در نیمه دوم بازی مقابل فولاد بود که خوب بازی کرد و در سایر بازی‌ها و نیمه‌ها، اصلا و ابدا در حد و اندازه‌های خودش ظاهر نشده است.

در اراک، آلومینیوم به شکلی کاملا محسوس تیم برتر میدان بود، نساجی هم در تهران مقابل پرسپولیس نمایشی خوب و جسورانه داشت و فولاد هم در نیمه اول مقابل شاگردان یحیی خوب کار کرد. در واقع به نظر می‌رسد این روزها دیگر از پرسپولیسی که همه حریفان لیگ برتری از آن حساب می‌بردند و فقط برای باخت آبرومندانه یا حداکثر یک تساوی به مصاف این تیم می‌رفتند خبری نیست. نشانه‌هایی هم از پیشرفت در این تیم به چشم نمی‌خورد و همین باعث نگرانی پرسپولیسی‌ها شده است.

حریفان هم قوی‌تر شده‌اند
ناامیدی زودهنگام بخش قابل توجهی از هواداران پرسپولیس از این تیم، فقط مربوط به نتایج و نمایش سرخ‌ها نیست. به نظر می‌رسد پرسپولیسی‌ها نگران روند خوب رقبایی مثل سپاهان و استقلال هم هستند. این دو تیم هر سه بازی ابتدایی خود را با پیروزی پشت سر گذاشته‌اند.

سپاهان از نظر مهره حتی از پرسپولیس هم قوی‌تر است و تیم کامل‌تری را در اختیار دارد. استقلال اگرچه شاید از نظر بازیکن قوی‌تر از پرسپولیس نباشد‌ اما تغییر و تحولات مثبت در باشگاه و روحیه خوب کادر فنی و بازیکنان و البته شروع خوب این تیم در لیگ بیست و یکم، پرسپولیسی‌ها را نگران کرده است. در واقع آنها این احتمال را می‌دهند که به زودی، فاصله زیادی در جدول بین تیم سپاهان و استقلال با تیم آنها ایجاد شود و این فاصله دیگر قابل جبران نباشد.

هواداران، مشکلات را هم ببینید
واقعیت این است که مشکلات پرسپولیس زیاد است. این تیم قبل از شروع فصل سه بازیکن کلیدی خود را از دست داد و جانشینان مناسبی برای آنها جذب نشدند. پرسپولیس به دلیل برنامه فشرده بازی‌هایش در لیگ برتر، جام حذفی، لیگ قهرمانان و فصل جدید لیگ برتر، بدنسازی مناسبی را هم پشت سر نگذاشته ‌ و کاملا مشخص است که ستاره‌های این تیم مثل مهدی ترابی، وحید امیری، عیسی آل‌کثیر و … از آمادگی آرمانی به دور هستند. مشکلات مدیریتی باشگاه را هم نباید نادیده گرفت. این باشگاه هنوز مدیرعامل رسمی ندارد و طبیعتا سرپرست موقت نمی‌خواهد و نمی‌تواند حتی برنامه‌ریزی میان مدت برای فعالیتش در باشگاه تعریف کند.

راه چاره چیست؟
روشن شدن وضعیت مدیرعامل، پرداخت بدهی به کالدرون و باز شدن پنجره نقل و انتقالاتی و امکان جذب بازیکن خوب خارجی و همچنین تمرینات بهتر و منظم‎تر برای آماده شدن بازیکنان، می‌تواند پرسپولیس را از این وضعیت خارج کند. هنوز بحرانی به وجود نیامده و فاجعه‌ای هم رخ نداده است. پرسپولیس می‌تواند به روزهای خوبش برگردد به شرطی که هر چه زودتر مشکلات ریز و درشت این باشگاه حل شود.

کدخبر: ۴۲۳۵۵۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر