کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۳۳۹۵
تاریخ خبر:

پرسپولیسِ جوان‌گریز، استقلالِ ستاره‌ساز

روزنامه هفت صبح | پس از علی دایی، سرمربیان پرسپولیس به شکلی عجیب و باورنکردنی، از جوانگرایی و اعتماد به پدیده‌ها سر باز زده‌اند و این در حالی است که استقلال به چند پدیده جذاب و درآمدزا میدان داده و از آنها ستاره ساخته است.
‌پرسپولیس

حمید درخشان: فقط علی علیپور
پرسپولیس لیگ چهاردهم را با علی دایی استارت زد که پدیده‌هایی مثل مهدی طارمی و احمد نورالهی را به فوتبال معرفی کرده بود اما در ادامه حمید درخشان سرمربی این تیم شد که کلی خرید عجیب و بی‌مصرف داشت و در میان آن همه خرید سوال‌برانگیز، علی علیپور جوان یک استثنا بود که احتمالا از دست درخشان در رفته است! در آن فصل سایر بازیکنان جوان پرسپولیس علی آستانی، علی فاطمی، میلاد کمندانی، مبین میردورقی و شهاب زاهدی بودند که هیچ کدام جدی گرفته نشدند. زاهدی اما این روزها با قیمتی نسبتا بالا، یکی از گزینه‌های خط حمله پرسپولیس است.

برانکو: تقریبا هیچ!
حامد آقایی، احسان علوان‌زاده، رضا کرملاچعب، حمیدرضا طاهرخانی، شاهین عباسیان، محمدامین اسدی، سعید حسین‌پور، احسان حسینی، ابوالفضل درویشوند، آدام همتی، سعید کریمی و محمد شریفی بازیکنان جوانی بودند که در دوران حضور برانکو ایوانکوویچ در پرسپولیس نام‌شان در فهرست بزرگسالان پرسپولیس قرار گرفت‌ اما هیچ کدام حتی در روزهایی که بازی‌های پرسپولیس تشریفاتی بود، به بازی گرفته نشدند.

برانکو تا وقتی مجبور نمی‌شد به آنها بازی نمی‌داد و نتیجه اینکه بازیکنی مثل آدام همتی با کمترین دقایق بازی به اجبار در بازی نیمه نهایی لیگ قهرمانان فیکس بازی کرد. تنها بازیکن جوانی که در دوران برانکو رشد کرد و لژیونر هم شد، صادق محرمی بود که به دنبال اختلافات برانکو با رامین رضاییان از ملوان به پرسپولیس آمد و چند سالی هست که در لیگ کرواسی بازی می‌کند.

گابریل کالدرون: فقط عبدی!
مربی آرژانتینی بیشتر از درخشان و برانکو اهل ریسک بود. در پرسپولیسی که او برای لیگ نوزدهم ساخت، جوانانی مثل مهدی عبدی، آریا برزگر، امیرحسین بیات و امیر روستایی حضور داشتند. او عبدی ناشناخته را در دقایق پایانی دربی رفت لیگ نوزدهم به زمین فرستاد و همین بازیکن یک دقیقه بعد گل پیروزی پرسپولیس را زد. عبدی امسال بهترین گلزن پرسپولیس بود. برزگر و بیات فرصت بازی پیدا نکردند اما روستایی در چند بازی به میدان رفت و نتوانست خودش را اثبات کند.

یحیی گل‌محمدی: دقیقا هیچ!
در اولین سالی که یحیی از ابتدای فصل هدایت پرسپولیس را برعهده داشت، تنها بازیکن جوان پرسپولیس محمد شریفی بود که فرصت کافی برای اثبات خودش پیدا نکرد. در لیگ بیست و یکم هم علاوه بر شریفی، بازیکنانی مثل آریا برزگر، وحدت هنانوف، منوچهر صفروف، محمدمهدی مهدیخانی و محمد عمری در فهرست بزرگسالان پرسپولیس قرار داشتند که هیچ کدام تبدیل به بازیکن فیکس و پدیده نشدند.

استقلال
علیرضا منصوریان: بیشتر از همه مربیان پرسپولیس
منصوریان اگرچه در دوران حضورش در استقلال جامی برای این باشگاه به دست نیاورد اما اعتقادش به جوانان باعث شد تا این تیم پدیده‌های زیادی را به فوتبال ایران معرفی کند. حسین حسینی، مجید حسینی و امید نورافکن بازیکنانی بودند که در سال گذشته هم عضو استقلال بودند که مظلومی به آنها بازی نمی‌داد‌ .

اما حالا حسینی یکی از بهترین دروازه‌بان‌های ایران است، مجید حسینی چند سالی هست که در سوپرلیگ ترکیه بازی می‌کند که درآمدی چندصد هزار دلاری را نصیب استقلال کرد و نورافکن هم ستاره سپاهان است که یکی از گران‌قیمت‌ترین ستاره‌های این فصل بازار نقل و انتقالات هم هست. منصوریان در دومین فصل حضورش در استقلال مهدی قایدی را به این تیم آورد و اگرچه خودش تا پایان فصل در این تیم نماند اما قایدی در فصل‌های بعد تبدیل به یکی از ستاره‌های فوتبال ایران شد.

وینفرد شفر: حداقل دو ستاره
محمد دانشگر و اللهیار صیادمنش در دوره شفر در استقلال برای خودشان اسم و رسمی به هم زدند. دانشگر همین حالا از لحاظ فنی یکی از بهترین مدافعان ایران است و صیادمنش هم بعد از درخشش در استقلال به ترکیه و اوکراین رفت و حالا هم در لیگ یک انگلستان بازی می‌کند که انتقال قطعی‌اش به هال‌سیتی باعث خواهد شد درآمد فوق‌العاده‌ای به حساب استقلال واریز شود. استقلال از انتقال‌های بعدی او هم سود قابل توجهی خواهد کرد.

آندره‌آ استراماچونی: احیای قایدی
او مهدی قایدی را در که در دوران منصوریان و شفر حاشیه‌های زیادی داشت و افت کرده بود احیا کرد و باعث شد تا پیشنهادات خارجی زیادی برای او به باشگاه برسد. عارف غلامی هم که به عنوان یک مدافع جوان و حتی نیمکت‌نشین از سپاهان جذب شد، زیر نظر استراماچونی تبدیل به یک بازیکن سطح بالا شد که حالا به تیم ملی هم دعوت می‌شود.

فرهاد مجیدی: ستاره‌ساز
در دوره محمود فکری، بازیکن جوانی در استقلال به فوتبال ایران معرفی نشد اما مجیدی به این وقفه کوتاه پایان داد. رضا آذری، صالح حردانی، ابوالفضل جلالی، سبحان خاقانی، علیرضا رضایی، امیرحسین حسین‌زاده و امیرعلی صادقی بازیکنان جوانی بودند که هر کدام دقایق قابل ملاحظه‌ای در ترکیب استقلال قرار گرفتند. رضایی آنقدر خوب بود که رشید مظاهری مجبور شد جدا شود و به سپاهان برود. امیرحسین حسین‌زاده هم تبدیل به پدیده و فوق‌ستاره استقلال و لیگ بیست و یکم شد. امیرعلی صادقی هم بیشتر از تمام جوانان یحیی گل‌محمدی در ترکیب استقلال قرار گرفت.

کدخبر: ۴۶۳۳۹۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر