کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۶۸۳۳
تاریخ خبر:

پرده نهایی جنجالی‌ترین پروند‌ه‌های قضایی

روزنامه هفت صبح | سه‌شنبه روز پرخبری در حوزه قضایی بود. در یک سو دادگاه اکبر طبری برگزار شد و رسول دانیال‌زاده ملقب به سلطان فولاد که در این پرونده هم درگیر است، فرصت دفاع پیدا کرد. در جایی دیگر هم عباس ایروانی مالک گروه قطعه‌سازی عظام به علت بدهی بانکی‌اش محاکمه شد. غلامحسن اسماعیلی سخنگوی قوه‌قضائیه جزئیات آخرین پرونده‌های قضایی را برای خبرنگاران شرح داد. از ترکیه هم خبر رسید که علیرضا جاپلقی پارکورکار ایرانی که اینجا با قید وثیقه آزاد شده بود، در حال فرار از مرز زمینی بوده که توسط پلیس ترکیه بازداشت شده.

نکته مهم اینکه عملا تکلیف خیلی از پرونده‌های مناقشه برانگیز مشخص شده. از جمله روح‌الله زم مدیر کانال آمد نیوز که پاییز پارسال در عراق بازداشت شد و بعد از محاکمه در داخل، حالا حکم اعدام گرفته. یا مهدی فلاحتیان از متهمان پرونده سوءاستفاده از وجوه بانک پارسیان و ملت که در کنار علی دیواندری مدیرعامل پیشین بانک ملت محاکمه شد و گفته شد ۱۲ هزار میلیارد تومان بدهی خود را تسویه کرده. همینطور عباس ایروانی که پریروز از اتهام افساد فی‌الارض مبرا شد و برای پرداخت بدهی‌اش به شبکه بانکی به او تا زمان صدور حکم مهلت داده شده.

در این بین پرونده طبری و دانیال‌زاده سلطان فولاد به ایستگاه آخر نرسیده شاید چون در هفته‌های اخیر این پرونده به نوعی تحت تاثیر مرگ مشکوک قاضی منصوری در رومانی قرار گرفته بود. در ادامه خلاصه‌ای از آنچه دیروز درباره ۸ پرونده پرالتهاب و جنجالی قضایی کشور منتشر شد را مرور می‌کنیم.

*** حکم اعدام برای زم
روح‌الله زم مدیر کانال آمدنیوز که مهرماه پارسال دستگیر شد و در این مدت جلسات دادگاه او در حال برگزاری بود، به اعدام محکوم شده. غلامحسین اسماعیلی سخنگوی، قوه‌قضائیه با اعلام این خبر توضیح داد:‌ «دادگاه ۱۳ مورد از عناوین ریز اتهامات او را توام باهم از مصادیق افساد فی الارض دانست و به این جهت درباره او حکم اعدام صادر کرد و بابت چند مورد دیگر که در زمره مصادیق افساد فی الارض نیست، این فرد به مجازات حبس محکوم شده است. احکام صادره درباره روح الله زم غیرقطعی و قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور است، چنانچه از ناحیه او یا وکیل وی فرجام‌خواهی شود، پرونده به دیوان عالی کشور ارسال خواهد شد و نهایتا، این دیوان سرنوشت پایانی این پرونده را رقم خواهد زد.»

*** تسویه بدهی فلاحتیان‌
سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری دیروز اشاره کرد که بدهی گروه فلاحتیان به مبلغ ۱۲ هزار میلیارد تومان با سیستم بانکی تسویه شده. مهدی فلاحتیان از متهمان اخلال ارزی و سو‌ءاستفاده از وجوه بانک ملت و پارسیان بود که پارسال به اتفاق علی دیواندری مدیرعامل پیشین بانک ملت و چند متهم دیگر محاکمه شد.

*** علت دستگیری اعضای جمعیت امام علی‌
چندی پیش تعدادی از اعضای جمعیت خیریه امام‌علی بازداشت شدند و سخنگوی قضائیه در مورد پرونده این افراد گفته:‌«بازداشت افراد درباره این موضوع را تایید می‌کنیم؛ سه نفر بازداشت شدند اما باید اشاره کنم موضوع ربطی به سازمان و تشکل مردم نهاد آن‌ها ندارد. افراد دستگیر شده در مظان اتهاماتی قرار گرفته‌اند که مربوط به شخص آنهاست و هرکس اتهامی متوجه او باشد و دلایلی برای توجه اتهام وجود داشته باشد، وظیفه ورود، رسیدگی و پیگیری را داریم.»

*** حکم اعدام معترضان آبان تایید نشده‌
هفته پیش خبر آمد که سه نفر از معترضان آبان‌ماه که بین ۲۶ تا ۲۸ هم سن دارند به اعدام محکوم شدند. سخنگوی قوه‌قضائیه اما می‌گوید حکم این افراد هنوز در دیوان عالی کشور تایید نشده: «حکم را نباید تنها به اعتراضات آبان ماه ارتباط داد؛ مجموعه اتهامات این افراد و انطباق آن با قانون و مقررات را باید بسنجیم و اجازه بدهیم مراجع قضایی رسیدگی کنند.»

*** عکس جنازه قاضی منصوری رسید
در جریان برگزاری دادگاه‌های اکبر طبری قاضی پرونده گفته بود هنوز مرگ قاضی منصوری از متهمان این پرونده برای ما احراز نشده و با توجه به تناقض‌هایی هم که در تصاویر مقابل هتل دوک بخارست وجود داشت بعضی در مورد مرگ منصوری تردید داشتند. حالا اما سخنگوی قوه‌قضائیه توضیح داده پلیس بین‌الملل تصویری از جنازه او برای ایران فرستاده. به گفته اسماعیلی، «مستنداتی پلیس بین‌الملل فرستاده از جمله تصویر گذرنامه و تصویر از جنازه‌ای که منتسب به این فرد است که حسب ظواهر خود فرد است اما ما قاضی هستیم و به راحتی و بر اساس ظواهر حکم نمی‌کنیم.

برای اینکه قطعا در این موضوع نظر بدهیم، باید نمونه دی ان ای این جسد ارسال و با بستگان فرد انطباق داده شود؛ در آن زمان به صورت قطعی اعلام می کنیم که این فرد همان است یا نیست. در این زمینه پیگیری‌های جدی انجام داده‌ایم و خواسته خانواده او هم همین است و مجدانه پیگیر هستیم. به پلیس رومانی گفتیم شما که اعلام می کنید جسد متعلق به این فرد است و از منظر شما تردیدی وجود ندارد، پس جسد را به ایران بفرستید و مطالبه استرداد جسد را هم انجام دادیم.»

*** محاکمه سلطان فولاد
در دادگاه رسیدگی به پرونده اکبر طبری، معاون پیشین حوزه ریاست قوه قضائیه که روز گذشته برگزار شد، رسول دانیال‌زاده ملقب به سلطان فولاد هم فرصت دفاع پیدا کرد. او در اظهاراتش ارقام تسهیلاتی که از شبکه بانکی کشور گرفته را ۷۶۰، ۴۰۰ و ۲۴۰ میلیارد تومان ذکر کرد. دانیال‌زاده با بیان اینکه ۵ هزار خانواده از کارخانه‌های زیرمجموعه‌ او درآمد دارند توضیح داد:‌«آنجایی که گفتم ماشین مدل بالای خود می‌نشینم و پنجره را بالا می‌دهم در رسانه‌ها برجسته شد ولی سال‌ها هم پشت موتورسیکلت و پشت کامیون می‌ایستادم تا گرم شوم این را هم بنویسید.»

دانیال‌زاده در اظهاراتش تایید کرد که در سال ۹۵ به فریدون رشوه پرداخت کرده. این متهم در مورد ارتباطش با طبری گفت که این متهم هیچ اقدامی برای او انجام نداده. با این حال یکی از نیروهای نزدیک به او به نام محمدحسین خادمی گل‌میشه وقتی برای ارائه توضیحات خوانده شد گفت: «در مورد مشکل بانک ملی که برای دانیال زاده به وجود آمده بود از زبان طبری شنیدم با آقای شایان هماهنگی صورت گرفت و مشکل مزبور حل شده است. همچنین در مورد بدهی دانیال زاده به بانک تجارت، به واسطه هماهنگی‌هایی که طبری انجام داد مشکل حل شد.»

در جلسه قبل هم نماینده دادستان با استناد به گزارش اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات گفته بود در چند نوبت طبری توانسته در پرونده‌هایی که دانیال‌زاده دستگیر شده برای او حکم منع تعقیب بگیرد. در جلسه دیروز مجددا در مورد مراودات مالی طبری و دانیال‌زاده در مورد سه واحد برج روما و ملک کریمخان و واحد ۶۳۶ پاسداران بحث شد. یک نکته جالب هم اینکه گفته شد طبری از سال ۸۳ بدون اینکه کارشناس رسمی دادگستری در زمینه املاک باشد بیش از هزار مورد کارشناسی انجام داده.

*** فرصت به ایروانی برای پرداخت بدهی بانکی
عباس ایروانی مالک هلدینگ قطعه سازی عظام به موازات پرونده قاچاق قطعات خودرو که آخرین جلسه آن پریروز برگزار شد، در پرونده دیگری هم به علت بدهی بانکی در حال محاکمه است و دیروز سومین جلسه آن برگزار شد. در پرونده قبلی اتهام افساد فی‌الارض در کیفرخواست ایروانی به همان قاچاق سازمان یافته قطعات خودرو تغییر کرد و در پرونده بدهی بانکی هم دیروز اتفاق خوبی برای او افتاد. قاضی صلواتی خطاب به ایروانی گفت تا قبل از صدور حکم با بانک‌ها تسویه کنید و این از موارد تخفیفات دادگاه است.

متهم هم پاسخ داد که صددرصد این کار را انجام می‌دهم و فقط منتظر هستم دولت در مصوبه‌ای نرخ ارز را به من اعلام کند هر وقت اعلام شد بلافاصله می‌پردازم. در این جلسه نماینده سازمان بازرسی و بانک مسکن و صادرات و سپه درباره طلبشان از ایروانی توضیح دادند و مشخص شد یک بخش از اختلافات به دلیل افزایش نرخ ارز پیش آمده. به این شکل که ایروانی مثلا می‌گوید من تسهیلات را سال‌ها پیش با دلار ۲ هزار تومانی دریافت کردم اما حالا می‌گویند با دلار آزاد باید تسویه کنید. نماینده سازمان بازرسی می‌گوید گروه عظام ۹ هزار میلیارد تومان بدهی دارد اما ایروانی این رقم را قبول ندارد.

روایت مدیر گروه عظام از بدهی‌هایش اینطور است: بانک ملت اصلا بدهی نداریم. ۲۵۰ میلیون دلار به بانک صادرات بدهی داریم. بدهی با بانک سپه را در ۲۴ نوبت تقسیط کردیم و ۳ میلیون دلار اختلاف ارزی داریم. به بانک ملی ۲۸۰ میلیارد تومان بدهی داریم که در حال پرداخت است و همین امسال ۱۰۰ میلیارد تومان چک دادیم که در حال پرداخت است. در مورد بدهی به بانک توسعه صادرات هم از ما ۱۰ هزار میلیارد تومان وثیقه گرفتند. این مسئله وثیقه البته با واکنش نماینده دادستان مواجه شد که خطاب به ایروانی گفت: «شما می‌گویید که می‌توانید پارک آبی اوشن و پروژه هزار و یک شهر و عمارت مسعودیه را به عنوان وثیقه بدهید در حالی که این‌ها برای شما نبوده که بخواهید آن را به عنوان وثیقه بگذارید چراکه قراردادی به شرط ساخت و ساز بسته شده را باید به صاحب اصلی آن پس دهید.»

*** ماجرای جاپلقی
اواخر اردیبهشت ماه یک پارکورکار ۲۸ ساله به نام علیرضا جاپلقی بعد از انتشار تصاویر هنجار شکنانه بازداشت شد. مدتی بعد او با ارائه وثیقه ۲۰۰ میلیونی آزاد شد و از او خبری نبود تا دیروز که خودش با انتشار یک ویدئو اعلام کرد پلیس ترکیه او را بازداشت کرده. این متهم ظاهرا از مرز زمینی وان از کشور متواری شده و پلیس ترکیه او و برادرش را بازداشت کرده. در مورد اینکه آیا اقداماتی برای استرداد این متهم به کشور انجام خواهد شد یا نه هنوز توضیحی از سوی مقامات رسمی ارائه نشده است.

کدخبر: ۳۳۶۸۳۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر