کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۰۶۷۲
تاریخ خبر:

پذیرایی از مسافران در پروازهای داخلی منتفی شد

روزنامه هفت صبح، نگین باقری |‌ با اینکه اول آذرماه گفته شد که نرخ بلیت هواپیما، میانگین ۱۵‌درصد کاهش پیدا کرده ولی هفته پیش شرکت‌های هواپیمایی جلسه جدیدی گذاشته و در آن مصوب کردند که کف قیمت بلیت از ۶۰۰ هزار تومان کمتر نشود. آنها یک بار دیگر هم این کف قیمت را گذاشته بودند و با واکنش منفی مجلس مجبور به عقب‌نشینی شدند.

بر اساس نامه‌ای که به رسانه‌ها درز کرده، پانزدهم آذر شرکت‌های هواپیمایی مختلف به همراه اعضای انجمن و رئیس سازمان هواپیمایی در دفتر هواپیمایی زاگرس جلسه‌ای برگزار و مصوبات عجیبی تعیین کردند. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در گفت‌و‌گو با روزنامه هفت صبح برگزاری جلسه را نه رد و نه تایید می‌کند ولی براساس نامه منتشر شده که خود او (دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی) به مدیرعامل شرکت‌های هواپیمایی داده، در این جلسه ۹ مصوبه وجود داشته.

مهمترین مصوبه آن این است که انجمن، ایرلاین‌ها را موظف کرده یک کف نرخ ۶۰۰هزار تومانی برای خودشان و پروازهای چارتری داشته باشند و آن را در تمام مسیرها اجرا کنند. مصوبه دیگر هم این بوده که از پذیرایی در پروازهای زیر ۱٫۵‌ساعت یعنی تقریبا در تمامی پروازها، خودداری شود. دو هفته به عقب برگردیم؛ بعد از مصوبه دولت، سازمان و انجمن شرکت‌های هواپیمایی اعلام کردند که قیمت‌ها را از اول آذر بین ۲ تا ۳۲‌درصد کاهش خواهند داد.

حالا ولی با این نامه‌ای که به‌صورت غیررسمی منتشر شده، باز هم انجمن شرکت‌های هواپیمایی با تعیین کردن کف قیمت، مقابل کاهش قیمت‌ها مقاومت نشان داده است. در این نامه درباره نحوه برخورد با شرکت‌های متخلف هم توضیح داده و نوشته شده است: «مقرر شد در صورت عدم رعایت کف نرخ تا دو بار، از سوی انجمن به شرکت هواپیمایی تذکر داده و درصورت تکرار لغو مجوز شوند.»

مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن درباره این بند می‌گوید: «به هرحال شما با قطار هم بخواهید یک سفر بروید حداقل ۴۰۰ هزار تومان باید پول کرایه بدهید چه برسد با هواپیما. بعد هم نرخ قیمت بلیت شناور است و شرکت‌ها خودشان می‌توانند آن را تعیین کنند. تنها دستوری که ما به شرکت‌ها داده‌ایم این بوده که قیمت آنها نباید از سقفی که برایشان تعیین کردیم، بیشتر شود.»

با این حال او توضیح دقیق و شفافی درباره اینکه چرا کف قیمت برای بلیت تعیین کردند، نمی‌دهد و فقط روی سقف قیمت تاکید می‌کند.
نکته دیگر نامه در این است که دبیر این انجمن در حالی دوباره حرف از کف قیمت زده که پاییز سال ۱۳۹۹ هم با هماهنگی رئیس وقت سازمان هواپیمایی کشوری، هم دستور گران کردن بلیت‌ها را به‌خاطر کرونا داد و هم شرکت‌ها را ملزم به فروش بلیت با قیمت کف کرد ولی وقتی که با واکنش شدید مجلس و رسانه‌ها روبه‌رو شد، کف فروش را برداشت.

کیترینگ حذف شد
در این نامه همچنین تاکیدی هم درباره توزیع نکردن کیترینگ در پروازهای زیر یک ساعت و نیم وجود داشته است. سامانی درباره ارائه خدمات کیترینگ هم قبلا گفته بود که این کار اختیاری است و شرکت‌ها اجباری به آن ندارند. توضیح او این بود: «طبق مقررات استفاده از ماسک در طول پرواز الزامی است. از سوی دیگر در تمام دنیا ایرلاین‌ها الزامی برای ارائه کیترینگ وجود ندارد و در دنیا در مسیرهای کوتاه کیترینگ ارائه نمی‌شود و می‌توان هزینه کیترینگ را از بلیت کم کرد.»

ولی اینبار بر اساس این نامه نه تنها این کار اختیاری اعلام نشده، بلکه از شرکت‌های هواپیمایی خواسته شده که کلا از توزیع کیترینگ خودداری کنند.این دو موضوع مهم‌ترین بندهای این جلسه مرموز بوده است. جلسه‌ای که در آن به‌جز مدیرعامل سازمان هواپیمایی و دبیر انجمن، نماینده‌های ۱۳ شرکت‌ هواپیمایی هم حضور داشته ‌است. در حالی‌که این روزها شرکت‌های هواپیمایی متهم به گران‌فروشی می‌شوند، آنها با تعیین کردن کف قیمت بیشتر راهی برای مقابله با ارزان‌فروشی برای خود فراهم کرده‌اند که به‌نظر می‌رسد آنقدرها هم مورد نیاز ایرلاین‌ها نخواهد بود.

کدخبر: ۴۳۰۶۷۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر