کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۰۸۴۸
تاریخ خبر:

پخش ناگهانی یک سریال توقیفی از شبکه دو

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون | سال ۱۳۹۷ قاسم جعغری ساخت سریالی را آغاز کرد به‌نام «مجردها». تولید این سریال سال ۱۳۹۸ با نام «عین شین قاف» به پایان رسید اما به دلایلی اجازه پخش پیدا نکرد. در برهه‌ای هم نام آن «پیچ تند» بود… شنبه‌شب و درست در همان لحظات که سایت شبکه دو خبر از پخش سریال تکراری «هشت و نیم دقیقه» داده بود، «عین شین قاف» روی آنتن رفت. اسم سریال هم به «زندگی زیباست» تغییر یافته. این سریال چرا دو سال توقیف بود و چه مسیری پیمود تا به آنتن برسد؟ شرح ماجرا را در گزارش هفت صبح بخوانید.

‌مورد اول| سریالی برای نوروز
قاسم جعفری که در کارنامه‌اش سریال‌های پرمخاطبی چون «مسافری از هند» و «خط قرمز» دیده می‌شود، سال ۹۷ سراغ سریالی با محور جوان‌ها رفت. او سریال «مجردها» را با حضور بازیگران جوان تئاتری کلید زد و از بازیگران مطرحی چون ثریا قاسمی، رسول نجفیان، نیما رئیسی، بیژن بنفشه‌خواه و امید روحانی هم بهره برد. آن زمان گفته می‌شد «مجردها» برای پخش در نوروز ۹۸ شبکه دو آماده می‌شود. با این حال آماده نبودن سریال و نیز عدم رضایت مدیران تلویزیون از کیفیت آن، باعث شد شبکه دو یک تصمیم فوری بگیرد. این شبکه در زمانی اندک سریال «بر سر دوراهی» به کارگردانی بهرنگ توفیقی را آماده و نوروز ۹۸ پخش کرد.

مورد دوم| ایراد کیفی و محتوایی
با نرسیدن سریال «مجردها» به آنتن نوروز، تیم سازنده مشغول تولید ادامه این سریال پنجاه قسمتی شدند. ایراد مدیران به کیفیت سریال اما همچنان پا برجا بود. ضمن آنکه خبرهایی تایید نشده درباره محتوای سریال هم به گوش می‌رسید. آن زمان گفته می‌شد مدیران سیما به برخی موضوعات مطرح شده در «مجردها» اعتراض دارند و همین مسئله دلیل اصلی توقیف سریال است. درباره این شائبه اما هیچ توضیح رسمی بیان نشده. در قسمت اول سریال هم خبری از خط‌شکنی و عبور از خط قرمز نبود.

مورد سوم| اسم عاریتی از فیلم توقیفی
همزمان با پایان تصویربرداری سریال «مجردها» خبرهای آن ابتدا با نام «پیچ تند» و در ادامه به اسم «عین شین قاف» به رسانه‌ها راه می‌یافت. قاسم جعفری اسم سریالش را از فیلم توقیفی خود عاریت گرفته بود. فیلم «عین شین قاف» فقط یک اکران در جشنواره فیلم دفاع مقدس داشته و هنوز موفق به نمایش عمومی نشده است. این فیلم موضوعی در ارتباط با دفاع مقدس و اتفاقات پس از آن دارد… مسئولان تلویزیون با نام «عین شین قاف» مخالفت کرده‌اند و حالا سریال با نام «زنگی زیباست» روی آنتن رفته است.

مورد چهارم| اعتراض بازیگران
در روزهایی که سریال قاسم جعفری توقیف بود، عوامل ترجیح دادند با سکوت ماجرا را مدیریت کنند. در این میان تنها اعتراض، به نامه بازیگران جوان سریال برمی‌گردد که سال پیش از رئیس صدا و سیما خواستار رفع توقیف و پخش «عین شین قاف» شدند. نامه آنها اینطور شروع می‌شد: «ما ۱۰ نفر بودیم پر از شوق و امید از اینکه بالاخره هنوز هستند کسانی که به ما جوانان اعتماد کنند. با انگیزه‌ای که کوه را جابه‌جا می‌کرد شروع به ساختن کردیم. تمرین کردیم. ضبط کردیم. شد سریالی به نام عین شین قاف.» رئیس صدا و سیما اما پاسخ آنها را (دست‌کم در رسانه‌ها) نداد و دیگر خبری از اعتراض‌ها و درخواست‌ها نشد.

مورد پنجم| و حالا رفع توقیف
روز گذشته به استناد کنداکتور سایت شبکه دو نوشتیم این شبکه رویه‌ای عجیب برای باکس نمایشی خود در تابستان ۱۴۰۰ پیش گرفته است. در سایت شبکه نام سریال تکراری «هشت و نیم دقیقه» برای پخش از شنبه‌شب قرار داشت و تا لحظه آخر اسم آن از کنداکتور حذف نشد. پیرو همین مسئله نوشتیم: «شبکه دو بعد از پایان پخش سریال «صبح آخرین روز» این باکس را با سریال تکراری و قدیمی «یک لحظه دیرتر» پر کرد و از روز شنبه هم سریال تکراری «هشت و نیم دقیقه» را جایگزین آن کرد.

این سریال ۲۹ قسمتی با در نظر گرفتن پخش ۵ قسمت در هفته حدود یک ماه و نیم روی آنتن خواهد بود. یعنی شبکه دو تا اواخر مرداد ماه هیچ سریال جدیدی پخش نخواهد کرد.» با این حال ساعت ۲۱:۳۰ شنبه شب سریالی جدید روی آنتن رفت به اسم «زندگی زیباست». تیتراژ سریال و نام قاسم جعفری و عوامل سریال مشخص کرد این سریال همانی است که با نام «مجردها» کلید خورد و با نام «عین شین قاف» توقیف شد… تحلیل کیفی درباره سریال «زندگی زیباست» را می‌توانید در شماره‌های آینده روزنامه هفت صبح بخوانید.

کدخبر: ۴۰۰۸۴۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر