کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۱۴۸۶
تاریخ خبر:

پایتخت فوتبال انگلیس کجاست؟

روزنامه هفت صبح | این هفته لندن میزبان جدال‌های بزرگی در لیگ برتر انگلیس است. در هفته ششم لیگ برتر انگلیس، لندن میزبان دو بازی مهم است. وستهام یونایتد در استادیوم لندن میزبان منچستریونایتد است و چلسی در استمفوردبریج به مصاف لیورپول می‌رود. البته بازی‌های مهم دیگری نیز در انگلیس در این هفته برگزار می‌شود، آرسنال در لندن میزبان آستون‌ویلا است و منچسترسیتی در شهر منچستر به مصاف واتفورد می‌رود‌ اما کدام شهر را می‌توان پایتخت فوتبال انگلیس نامید؟

شاید اکنون ادعای درستی باشد که منچستر را پایتخت فعلی فوتبال انگلیس نامید، قهرمان دو فصل گذشته لیگ برتر از شهر منچستر بوده است؛ منچسترسیتی. البته اگر به گذشته هم برگردیم، سلطه شهر منچستر بر فوتبال انگلیس، برجسته بوده است. در ۲۷ دوره گذشته لیگ برتر، فقط سه شهر دیگر به جز منچستر میزبان جام قهرمانی لیگ برتر بوده‌اند. لستر، لندن و بلکبرن.

در این میان سهم منچستر با ۱۷ قهرمانی بیش از سایرین بوده است. منچستریونایتد ۱۳ جام از این ۱۷ جام را به نام خود ثبت کرده است. هشت جام نیز به تیم‌های لندنی رسیده است. پنج جام برای چلسی و سه عنوان برای آرسنال. لسترسیتی و بلکبرن راورز نیز دو شگفتی‌ساز تاریخ لیگ برتر به حساب می‌آیند که به قهرمانی در این رقابت رسیده‌اند.

اما این آمار فقط معطوف به لیگ برتر می‌شود و اگر از ابتدا به تاریخچه لیگ انگلیس نگاه بیندازیم، اوضاع خیلی فرق می‌کند. از سال ۱۸۸۸ و از زمان برگزاری رقابت‌های لیگ انگلیس، تیم‌های منطقه مرسی‌ساید با کسب ۲۷ جام لیگ، پرافتخارترین بوده‌اند. در این آمار، منچستر در رده دوم قرار دارد که ۲۶ جام نصیب تیم‌های شهر منچستر شده است. تیم‌های لندنی هم با ۲۱ عنوان لیگ در رده سوم هستند.

تیم‌های منطقه وست میدلند (تیم‌هایی چون وست برومویچ، آستون ویلا، بیرمنگام و وولوز) ۱۱ قهرمانی کسب کرده‌اند. منطقه شمال شرق انگلیس معروف به Tyne and Wear با حضور تیم‌های شاخصی چون نیوکاسل و ساندرلند، روی هم رفته ۱۰ عنوان کسب کرده‌اند. بنایراین به جز لندن که در بخش جنوبی انگلیس قرار دارد‌ کفه ترازو قهرمانی‌های لیگ به سمت تیم‌های نیمه شمالی سنگین است‌ و شمال غرب با حضور تیم‌های مرسی‌ساید و منچستر، با اختلااف پرافتخارترین‌ها محسوب می‌شوند.

با این حال هنوز هم می‌توان از جنبه دیگری موضوع را بررسی و به نتیجه متفاوتی رسید. اگر معیار را تمام جام‌های کسب شده در نظر بگیریم، آن وقت لندن بر بام فوتبال انگلیس می‌ایستد! منظور از تمام جام‌ها: لیگ انگلیس از سال ۱۸۸۸، جام حذفی از سال ۱۸۷۲، جام اتحادیه، لیگ اروپا (جام یوفا)، لیگ قهرمانان اروپا (جام باشگاه‌های اروپا) و جام برندگان اروپا است.

آمار نشان می‌دهد ‌ در این جدول، تیم‌های لندنی با کسب ۸۵ جام از سال ۱۸۷۲ صدرنشین هستند. شهر منچستر و لیورپول با ۶۸ و ۶۱ جام در رده بعدی قرار گرفته‌اند. رده بعدی به وست میدلند اختصاص دارد که مجموعاً ۴۱ جام برده‌اند. یکی از دلایل صدرنشینی لندن در این لیست، تعدد تیم‌ها در شهر لندن است. به طور مثال در فصل کنونی لیگ برتر، شش تیم از لندن حضور دارند‌ اما اگر درون همین آمار هم ریز شویم، باز تردیدهایی باقی می‌ماند.

برای مثال لندن با وجود ۸۵ جام کسب شده، تنها یک بار فاتح لیگ قهرمانان اروپا شده است. سال ۲۰۱۲ که چلسی قهرمان شد‌ اما شهر لیورپول سردمدار افتخارات ارزشمند اروپایی است. تعداد افتخارات تیم‌های لندنی در لیگ قهرمانان/جام باشگاه‌های اروپایی به اندازه افتخارات منطقه وست میدلند است و حتی کمتر از ناتینگهام که به لطف کلاف، دو بار قهرمان جام باشگاه‌ها شد. در جدول لیست افتخارات اروپایی تیم‌های انگلیسی قابل مشاهده است.

لیورپول با شش قهرمانی در لیگ قهرمانان /جام باشگاه‌های اروپا و پنج قهرمانی در جام یوفا، با فاصله پرافتخارترین تیم است. چلسی، منچستریونایتد و تاتنهام هر سه با پنج قهرمانی در اروپا در رده بعدی هستند، هرچند ‌ عناوین آنها از نظر ارزش قابل مقایسه نیست. در این لیست حضور تیم‌هایی چون ایپسویچ، ناتینگهام و آستون ویلا جالب توجه است. تیم‌هایی که سال‌هاست از سطح نخست فوتبال جزیره فاصله گرفته‌اند.

فصل گذشته شاهد رقابت جالبی در جدال بین شهرهای انگلیس بودیم و این رقابت این فصل هم ادامه خواهد داشت. دو تیم لندنی در فینال لیگ اروپا به مصاف هم رفتند. رقابت در فینال لیگ قهرمانان بین دو شهر لیورپول و لندن بود و جدال در لیگ برتر تا آخرین لحظات بین دو شهر منچستر و لیورپول ادامه داشت. واضح است که فعلاً قدرت در فوتبال جزیره بین سه کلانشهر لیورپول، لندن و منچستر تقسیم شده است اما تصور می‌کنید کدام یک پایتخت فوتبال انگلیس است؟

*** بازی‌های مهم امشب انگلیس
هفته ششم لیگ برتر انگلستان امروز با برگزاری چهار بازی به پایان می‌رسد. در اولین بازی کلیدی امشب لیگ برتر، وستهام میزبان منچستریونایتد خواهد بود. هر دو تیم هشت امتیازی هستند و تفاضل گل منچستر بهتر است. منچستر در بازی قبلی خود با یک گل لستر را شکست داد و در یورولیگ ‌ به سختی با تک گل گرینوود بر آستانه غلبه کرد. عملکرد دفاعی تیم در دو بازی اخیر به وضوح بهبود پیدا کرده اما گلزنی همچنان مشکل بزرگ تیم سولسشر است.

تیم او در بازی بعدی خود میزبان آرسنال خواهد بود و به همین دلیل باید قبل از این بازی حساس، از نظر روحی در وضعیت مناسبی باشد. نگرانی بزرگ منچستر اما آمادگی سیمون هالر مهاجم گلزن وستهام است که تا این جای فصل سه گل زده است. امشب در یک بازی جذاب دیگر، آرسنال میزبان آستون ویلا خواهد بود. شاگردان امری بعد از دو تساوی ناامیدکننده در لیگ برتر مقابل تاتنهام و واتفورد، در یورولیگ چهره عوض کردند و اینتراخت را در آلمان با سه گل شکست دادند.

چهره درخشان آرسنال در آن بازی بوکی‌ساکا بود که یک گل زد و دو گل ساخت. با درخشش فوق‌العاده در مقابل اینتراخت، این بازیکن ۱۸ ساله از حالا به بعد حتی می‌تواند در ترکیب اصلی آرسنال قرار بگیرد و اوزیل را برای همیشه نیمکت‌نشین کند. در سوی دیگر آستون‌ویلا یکی از تیم‌های قعرنشین جدول رده‌بندی است و برای فرار از این وضعیت نباید به آرسنال ببازد.

کدخبر: ۲۸۱۴۸۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر