کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۶۸۸۱
تاریخ خبر:

پایان ماجرای یک جاسوسی ۳۵ساله

روزنامه هفت صبح، مهسا مژدهی | یک: آخر هفته گذشته ماجرای یکی از عجیب‌ترین داستان‌های جاسوسی جهان خاتمه پیدا کرد. جاناتال پولارد، مردی که در اواخر دهه ۸۰ میلادی به جرم جاسوسی برای تل‌آویو در آمریکا دستگیر و به حبس ابد محکوم شده بود، برای همیشه به اسرائیل رفت تا با تابعیت تازه‌اش زندگی جدیدی را آغاز کند.

* دو: در سالی که کمپانی‌های فیلمسازی اهمیت ویژه‌ای به سوژه جاسوس‌ها داده‌اند،یکی از مهم‌ترین آنها بالاخره توانست به لطف دونالد ترامپ از بند ممنوع‌الخروجی رها شود و توانست کشورش را برای همیشه به همراه همسرش استر ترک کند. او که با هواپیمای اختصاصی به فرودگاه«بن گوریون» رسیده بود به محض پایین آمدن از پله‌های هواپیما زانو زد و خاک سرزمین‌های اشغالی را جلو چشم بنیامین نتانیاهو بوسید.

* سه: ماجرای پولارد نزدیک به چهاردهه پیش در نیروی دریایی ایالات متحده شروع شد. جایی که او در آن به عنوان تحلیلگر مشغول به کار بود. او در آنجا به سبب اصلیت یهودی‌اش جذب سرویس اطلاعاتی اسرائیل شد و بعد اسناد اطلاعاتی و نظامی در مورد روسیه، لیبی، پاکستان و سوریه را در اختیار تل‌آویو قرار می‌داد.جاناتان به واسطه همین خوش خدمتی‌هایش در حالی که آمریکایی بود از رژیم صهیونیستی پول و هدایای گرانبهایی را دریافت می‌کرد. او هر جمعه با یک چمدان از اطلاعات به سفارت اسرائیل می‌رفت و در ازای آن ماهی دو هزار و پانصد دلار پول و قطعات الماس می‌گرفت.

* چهار: جاناتان پولارد از سال ۱۹۸۷ در زندان به سر برد. او پنج سال پیش درست در بحبوحه توافق هسته‌ای شامل بخشودگی شد و در حالی که حبس ابد داشت از زندان بیرون آمد. آن زمان ناظران می‌گفتند که آزادی این جاسوس جایزه دولت اوباما به نتانیاهوست که از توافق ایالات‌متحده با ایران در قالب ۱+۵ به شدت عصبانی بود. هرچند دولت آمریکا این نظریه را رد کرد اما آزادی مردی که پنتاگون و سیا از دست او به شدت خشمگین بودند، نمی‌توانست اتفاقی باشد.

* پنج: در همه سال‌های گذشته در حالی که روابط واشنگتن و تل‌آویو روز‌به‌روز بهتر از قبل می‌شد اما کسی نمی‌توانست کار چندانی با پرونده پولارد کند. او در سال ۱۹۹۵ در حالی تابعیت اسرائیل را گرفت که در زندان بود و مقامات رژیم صهیونیستی تا دو سال بعد هم حاضر نشدند که ماجرای جاسوسی را بپذیرند. با این حال آزادی این جاسوس قدیمی از زندان که در پنج‌سال گذشته اتفاق افتاد باعث نشد که او بتواند فوری خاک کشورش را به قصد مقصد بعدی که تابعیتش را به عنوان هدیه گرفته بود، ترک کند. دولت آمریکا برای این چهره مشهور ممنوعیت خروج قائل شد و باردیگر نشان داد که تا چه اندازه از دست این مرد عصبانی است.

* شش: هرچند همه روسای جمهور ایالات متحده از رابطه خوبی با تل‌آویو برخوردارند اما رابطه ترامپ و نتانیاهو صمیمی‌تر از دیگران است.همین رابطه باعث شد تا رئیس‌جمهوری آمریکا در آخرین هفته‌های باقی مانده از کارش، جاسوس نور چشمی نتانیاهو را به اسرائیل بفرستد تا کلکسیون خوش خدمتی به تل‌آویو را کامل کند.

به همین خاطر هواپیمای شلدون ادلسون، یکی از حامیان اصلی حزب جمهوری‌خواه و ترامپ که او هم یهودی است در اختیار استر و جاناتان قرار گرفت تا آنها را از آمریکا به خاورمیانه بیاورد.برخی تحلیلگران نفوذ شلدون ادلسون را بیش از یک ثروتمند حامی حزب می‌دانند و عملا این مرد ۸۷ساله را در پشت پرده همه تصمیمات افراطی ترامپ می‌خوانند.

* هفت: جاناتان پولارد آخر هفته گذشته در حالی وارد فرودگاه بن گوریون شد که نتانیاهو با هیجان بسیار و با پاسپورتی در دست انتظارش را می‌کشید. او بلافاصله بعد از آمدن مهم‌ترین چهره جاسوسی اسرائیلی‌ها گفت که این مرد تا پایان عمر مقرری برابر با مقامات عالی‌رتبه موساد را دریافت می‌کند و اگر کرونا نبود حتما پولارد را برای کمک به اهداف نامشروع اسرائیل سخت در آغوش می‌کشید.

کدخبر: ۳۶۶۸۸۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر