کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۵۳۱۱
تاریخ خبر:

پایان پاییز با آمار ۷۴ هزارتایی تولید خودرو

روزنامه هفت صبح، گروه خودرو | اگرچه پیش‌بینی می‌شد که صنعت خودروی کشور در سال ۱۴۰۰ پررونق باشد و تنوع بیشتری را در آن ببینیم اما آمارهای تولید ایران خودرو و سایپا حاکی از آن است که بخش اعظم بازار هنوز در دست مدل‌های قدیمی اما ارزان‌قیمت و محبوب خودروسازان است که بیشتر آمارهای ثبت‌نام در طرح‌های فروش را به خود اختصاص می‌دهند. در آذرماه امسال، ۷۳ هزار و ۹۶۹ دستگاه خودرو تولید شد که ۶۰ هزار و ۵۱۰ دستگاه از آنها تجاری‌سازی شدند و به مرحله فروش رسیدند.

اما ۱۵ هزار و ۷۳۶ دستگاه ناقص مانده و مهمان پارکینگ‌های خودروسازان شدند. از این قریب به ۷۴ هزار دستگاه، ۳۰ هزار و ۵۰ دستگاه مربوط به خانواده پژو و ۲۶ هزار و ۲۸ دستگاه مربوط به خانواده تیبا بودند؛ یعنی چیزی حدود ۷۵ درصد تولید ایران خودرو و سایپا هنوز هم مربوط به خودروهایی هستند که مدت‌هاست در بازار خودروی کشور حضور دارند اما آن ۲۵ درصد باقی‌مانده را چه خودروهایی به خود اختصاص می‌دهند؟

‌آریسان برگشت اما نصفه نیمه!
ایران خودرو سرانجام توانست در آخرین ماه از پاییز سرد ۱۴۰۰، قفل تولید وانتش را بشکند و پس از ۸ ماه از توقف تولید به خاطر مسائل زیست‌محیطی، آن را به خط تولیدش برگرداند. ایران‌خودرو گفته آریسان جدید از نظر کیفیت و پیشرانه، بهبودهایی را تجربه کرده است. البته تنها ۱۲ دستگاه از این آریسان بهبودیافته تولید شده که هیچ کدام به مرحله تجاری‌سازی نرسیدند. پیش‌بینی می‌شود که با ورود آریسان جدید، شاهد افزایش قیمت آن از ۲۰۰ میلیون به ۲۴۰ تا ۲۶۰ میلیون تومان باشیم.

‌وانت ۱۵۱؛ کماکان محبوب
اگرچه قرار است که با معرفی جایگزین وانت ۱۵۱، با آخرین بازمانده خانواده پراید در ایران نیز خداحافظی کنیم اما آمارهای تولید نارنجی‌پوش‌ها حکایت از آن دارد که این وانت اقتصادی، همچنان گزینه محبوب کسب‌و‌کارهای خرد است. سایپا در آذرماه دو هزار و ۹۰۲ دستگاه از این خودرو تولید کرد که ۱۸۴۷ دستگاه به مرحله تجاری‌سازی رسیدند و از طریق طرح‌های فروش عرضه می‌شوند. جالب است بدانید در شرایطی که صنعت خودروی کشور با زیان‌دهی سنگین روبه‌رو است، تولید وانت ۱۵۱ با سود حدوداً ۲۰ میلیون تومانی برای هر دستگاه همراه بوده است.

سمند ناکام، دنا ناقص و رانا بی‌تفاوت!
اگرچه پیش‌بینی ایران خودرو آن بود که با توقف تولید پژو ۴۰۵، بازار سمند رونق بگیرد و این خودرو از وضعیت رکود همیشگی‌اش در فروش خلاص شود اما عدم اقبال مشتریان و افت و خیز تولید در سایت تبریز آبی‌پوشان باعث شد تا در نهایت خانواده سمند آمار تولید نه‌چندان جالب دو هزار و ۲۱۴ دستگاهی را به ثبت برساند.

اگرچه دنا با آمار چهار هزار و ۳۷۰ دستگاهی تاحدی توانسته افتضاح سمند را کمرنگ کند اما تنها ۵۸۱ دستگاه از این محصول به مرحله تجاری‌سازی رسیده و عمده‌ دناها، به‌خصوص از تیپ پلاس و توربو پلاس، به خاطر نبود قطعات الکتریکی ناقص باقی مانده‌اند. تولید رانا به‌عنوان جایگزین پژو ۲۰۶ صندوق‌دار هم تفاوت چندانی با گذشته نداشته و با ۴ هزار و ۴۱۱ دستگاه، هنوز نتوانسته رکورد ۵ هزار دستگاهی را بزند.

‌سبقت شاهین از تارا
در نهایت به نوبرانه‌های دو خودروساز می‌رسیم که در رقابت بین آن دو، کماکان برتری با شاهین سایپاست. در حالی که شاهین به آمار ۲ هزار و ۱۴۵ دستگاهی رسیده و پای ثابت طرح‌های فروش و پیش‌فروش سایپاست، تارای ایران خودرو با یک هزار و ۱۵۴ دستگاه از شاهین عقب مانده است.

کدخبر: ۴۳۵۳۱۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر