کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۶۹۰۶
تاریخ خبر:

پایان هیجان‌انگیز نیما، یک ضد قهرمان جذاب

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون | بازی امیر آقایی در سریال آقازاده تمام شد. این اتفاق روز جمعه و در قسمت بیست‌وهشتم سریال رخ داد؛ جایی که کاراکتر نیما بحری به ضرب گلوله به قتل رسید. واکنش کاربران در صفحات مختلف اینستاگرامی بلافاصله شروع شد؛ غالبا به «دلتنگی» و «ترحم» برای نیما و بازی خوب امیر آقایی اشاره کرده‌اند. چرا کامنت کاربران به این سمت رفته است؟ این اتفاق ریشه در چه دارد؟

*** مورد اول| شخصیت نیما
نیما بحری بدمن سریال آقازاده است. او برای رسیدن به آمال و آرزوهای خود هیچ مرزی قائل نیست. حتی حاضر است یک زندگی را تباه کند و مزاحم‌ها را از سر راه خود کنار بزند. این شخصیت اما سیاه سیاه نیست. در چند بخش از سریال، مخاطب با وجه دیگری از نیما آشنا شده؛ مثل آنجا که مقابل حرم امام رضا (ع) اشک می‌ریزد.

این کد در ذهن مخاطب ماند و در قسمت‌های اخیر با فلش‌بک، ابراز ندامت او در حرم به نمایش درآمد. در طول سریال به گذشته او اشاره می‌شود؛ اینکه در کودکی یتیم شده، زندگی سختی داشته، از تربیت درست برخوردار نبوده و … مخاطب با علم به این پیشینه برای نیما دل می‌سوزاند و گاهی به او حق می‌دهد! کاراکتر یک ویژگی دیگر هم دارد.

نیما برای رسیدن به مال و مکنت جنگیده. حتما از اینکه در مسیر ناصواب قدم گذاشته، از سوی مخاطب مواخذه می‌شود، اما نفس شکست‌ناپذیری‌اش یک ویژگی مثبت است. در قسمت‌های پایانی که مشخص می‌شود او صرفا یک مهره بوده است و حتی از نزدیک‌ترین آدم‌ها خیانت می‌بیند، ترحم مخاطب را برمی‌انگیزد. این هم دلیل دیگر محبوب شدن این بدمن است.

*** مورد دوم| بازی امیر آقایی
چندی پیش کارنامه امیر آقایی را به طور جزء به جزء تحلیل کردیم. این بازیگر نقش‌های خوب زیادی بازی کرده، اما دو بزنگاه مهم در کارنامه‌اش دیده می‌شود؛ یکی شنای پروانه که به‌خاطر آن سیمرغ گرفت و دیگری سریال آقازاده. او و کارگردان درک درست و کاملی از نیما داشته‌اند و برای تبلور این شخصیت گرفتار اغراق نشده‌اند.

آقایی در وهله اول یک شخصیت ملموس و باورپذیر ارائه می‌دهد. مخاطب می‌داند او کیست و منظورش از رفتارهایی که در پیش گرفته، چیست. بازیگر نقش را مال خود کرده و برای جزئی‌ترین رفتارهای او طراحی داشته است. این را می‌توان از کنش و واکنش‌های آقایی در موقعیت‌های مختلف فهمید؛ چه جایی که ساکت است و انتقال حس را به چشم واگذار می‌کند و چه آنجا که با فریاد حرفش را می‌زند.

*** مورد سوم| اجرای سکانس
سرنوشت نیما که منجر به سکانس قتل شد را نمی‌توان در محبوب شدن شخصیت نادیده گرفت. مسیر داستان آقازاده به‌گونه‌ای پیش رفت که مخاطب مواجهه‌ای چندگانه با شخصیت نیما داشت. ابتدا به دلیل رفتارهای خبیثانه‌اش منفور بود. کمی بعد سرسختی‌اش از او چهره‌ای نسبتا محبوب ساخت. رودست خوردن نیما و مشخص شدن اینکه او صرفا مهره بوده ورق را برگرداند.

به‌ویژه اینکه در رفتار با حامد ندامت خود را نشان داد و در سکانس صحبت با پدر بر سر قبر او، از گذشته‌اش ابراز پشیمانی کرد. اجرای نوع قتل نیما که مخاطب را شوکه کرده، بر این همدلی افزوده است. آقازاده با مرگ راضیه شروع شد و مخاطب می‌دانست تماشاگر یک قصه با پایان مشخص است. مرگ نیما اما غافلگیرکننده بود که بدون مقدمه‌چینی و نشانه‌های روشن، رقم می‌خورد.

*** مورد چهارم| واکنش‌ها
بلافاصله بعد از پایان سریال، امیر آقایی در صفحه اینستاگرام خود متنی منتشر کرد و نوشت: «نیما بحری هم تمام شد، شخصیتی تنها و پر از عقده.» تا عصر روز گذشته نزدیک به ۱۳ هزار نظر زیر این پست منتشر شده. در اینستاگرام فیلم‌نیوز و خود سریال هم کاربران نسبت به قتل نیما نظرشان را بیان کرده‌اند.

در یک دسته‌بندی کلی با سه دسته نظر مواجه هستیم: تمجید از بازی امیر آقایی، غصه مرگ نیما و تعریف از قصه سریال. مثلا یکی از کاربران نوشته: «این غم‌انگیزترین مرگی بود که تا حالا تو سریال‌های خانگی دیدیم.» دیگری خطاب به امیر آقایی گفته: «بهترین بازی‌ای که می‌شد برای این کاراکتر ارائه کرد.» این کامنت هم بامزه است: «به‌خدا هنوز از افسردگی مرگ قباد دیوان‌سالار درنیومده بودن که نیما هم رفت.»

یکی از کاربران هم به نکته ظریفی اشاره کرده: «اصل قصه حاج حسن بود. ۲۸ قسمت اشتباه می‌زدیم.» کاربر دیگری هم از روایت ابتدایی سریال عاریت گرفته و نوشته: «خدایا ستمکاران را به یکدیگر مشغول بگردان.» امیر آقایی از سریال آقازاده بهترین بهره را برد و با کاراکتر نیما بیش از پیش محبوب شد.

کدخبر: ۳۶۶۹۰۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر