کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۸۹۳۸
تاریخ خبر:

پایان مهلت پزشکان برای دریافت کارتخوان‌

روزنامه هفت صبح، علی رستگار | دیروز ۱۵ شهریورماه رسما مهلت پزشکان برای ثبت کارتخوان‌هایشان در سامانه سازمان امور مالیاتی به پایان رسید. حالا وقت آزمون بزرگ سازمان امور مالیاتی است چون از امروز همه تراکنش‌های مشاغل پزشکی، پیراپزشکی و داروسازی باید در این سامانه ثبت شود.

موضوعی که از چندی پیش به محل منازعه میان سازمان امورمالیاتی و سازمان نظام پزشکی تبدیل شده بود. الان آماری نداریم که چند درصد پزشکان پایانه فروشگاهی خود را ثبت کرده‌اند اما تا ۱۰ روز پیش خبر داشتیم اوضاع خیلی خوب پیش نمی‌رود. پنجم شهریور ماه رئیس سازمان امورمالیاتی استان تهران گفته بود تا این تاریخ فقط ۳ هزار پزشک اطلاعاتشان را ثبت کرده‌اند.

این رقم معادل یک تا دو درصد کل پزشکان است. حالا اینکه از آن تاریخ چند نفر دیگر به این آمار اضافه شده‌اند را خبر نداریم. اگر با همان شیب جلو رفته باشند الان در خوشبینانه‌ترین حالت آمار به ۵ درصد رسیده. روز گذشته مدیر روابط عمومی سازمان امور مالیاتی پاسخ به این پرسش هفت صبح را به زمان دیگری موکول کرد.

حالا چرا می‌گوییم این یک محک جدی برای سازمان امور مالیاتی است؟ چون مهلت ثبت نام پزشکان در مرتبه اول تا ۲۳ مرداد ماه تعیین شده بود. بعد از آن با نامه محمدرضا ظفرقندی، رئیس سازمان نظام پزشکی به همتای خود در راس سازمان امور مالیاتی، این مهلت تا ۳۰ مردادماه تمدید شد.

علت این درخواست برگزاری دوره‌های آموزشی برای پزشکان در مورد نحوه ثبت اطلاعات پایانه‌های فروشگاهی در سامانه سازمان امور مالیاتی عنوان شد. باز این مهلت یک مرتبه دیگر هم تا ۱۵ شهریور تمدید شد. حالا با پایان این فرصت قانونی باید دید اقدام بعدی سازمان امور مالیاتی برای اجرای قانون چیست. به خصوص که خود این سازمان هم عملا تحت فشار نهادهای نظارتی است.

طبق گفته امیدعلی پارسا رئیس سازمان امور مالیاتی نصب کارتخوان‌ها مطابق قانون بودجه باید از ابتدای سالجاری انجام می‌شد و همین الان هم دیر شده. بنابراین سازمان امور مالیاتی بیشتر از این نمی‌تواند قضیه را معطل نگه دارد. خود امید علی پارسا در مصاحبه‌ای که هفته پیش با خبرگزاری مهر انجام داد تاکید کرده بود مهلت پزشکان به هیچ وجه بیشتر از ۱۵ شهریور تمدید نخواهد شد.

تعجبی هم ندارد چون این سازمان باید زودتر از این مرحله عبور کند که تا اول مهرماه ۲۰ صنف دیگر از جمله وکلا به این سامانه متصل شوند.
وسط این بحث‌ها این نکته را هم یادآوری کنیم که در هفته‌های پیش و به خصوص بعد از نامه رئیس نظام پزشکی برای درخواست به تعویق انداختن این طرح، یک سوءتفاهم برای بعضی رسانه‌ها پیش آمد که پزشکان هم به نوعی درآن قضیه مظلوم واقع شدند.

ماجرا این است که پزشکان را به عنوان اولین صنف مکلف به ثبت کارتخوان در سامانه سازمان امور مالیاتی کرده‌اند. اصل قضیه هم نصب کارتخوان نیست بلکه ثبت کارتخوان است. بنابراین عجیب نیست که یک عده برای ثبت کارتخوان‌ها ابتدا تا حدودی مشکل فنی داشته باشند. وگرنه قبل از این ماجراها هم که در اغلب مطب‌ها کارتخوان وجود داشت.

یا خیلی از صنوف و مشاغل هم کارتخوان دارند. ولی این کارتخوان‌ها هیچ کدام به سامانه سازمان امور مالیاتی متصل نیستند. بنابراین اتصال پزشکان به این سامانه به نوعی اولین گام برای سازمان امور مالیاتی است. آن‌ها می‌دانند که اگر همین قدم اول را محکم برندارند بعد در مورد اتصال صنوف و مشاغل دیگر هم به مشکل می‌خورند.

به همین دلیل است که می‌گوییم واکنش امروز سازمان امور مالیاتی حائز اهمیت و حیاتی است و تفسیرهای متعددی از آن خواهد شد. سه روز پیش رئیس سازمان امور مالیاتی از برنامه‌های مفصل این سازمان برای مقابله با فرار مالیاتی سخن گفته بود. بعضی تخمین می‌زنند که پزشکان باید رقمی بین ۶٫۵ تا ۷ هزار میلیارد تومان مالیات بدهند اما رقم ثبت شده مالیات این قشر در سال ۹۷ حدود ۲۰۰‌میلیارد تومان بود.

کدخبر: ۲۷۸۹۳۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر