کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۶۴۶۴
تاریخ خبر:

پایان عصر طلاییِ زندگی به سبک مجردی

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | دور جدید پرداخت یارانه‌ها از سه‌‌شنبه هفته قبل آغاز شد و شما به‌عنوان یک‌خانوار تک‌نفره، فقط ماهی ۱۵۰ هزار تومان از دولت به‌عنوان کمک‌هزینه معیشتی دریافت می‌کنید. در حالی که مثلا یک بطری روغن حدود ۶۵ هزار تومان است و برای یک مرغ کامل باید ۱۲۰ هزار تومان پرداخت کنید. اجازه بدهید اجاره‌خانه، هزینه باقی خوراکی‌ها، مخارج موردنیاز برای پرداخت قبوض خدماتی، اینترنت، رفت‌وآمد، بهداشت و درمان و… را هم اضافه کنیم. دیدید؟

ظاهرا دوران طلایی زندگی به سبک مجردی در حال پایان است. در عوض وام‌ ازدواج برای هر نفر ۱۲۰ میلیون تومان است. طرح‌های دولتی مسکن با تمرکز روی صاحبخانه شدن ‌زوج‌های جوان تمرکز دارد، زوج‌هایی که دل به دریا می‌زنند و صاحب فرزند می‌شوند هم حمایت‌‌هایی مثل وام فرزندآوری، تسهیلات بانکی با سود کم، سهمیه خاص در قرعه‌کشی واگذاری خودرو و… دریافت می‌کنند. دوباره برگردیم سراغ زندگی مجردی؟

اگر همین حالا بخواهید برای یک زندگی تک‌نفره آماده شوید، باید حدود ۵۰ میلیون تومان صرف خرید وسایل ضروری خانه کنید. در تهران دست‌کم ۱۰۰ میلیون تومان پول پیش نیاز دارید. خرید یک‌کیلو گوشت چرخ‌کرده حدود ۱۷۰ هزار تومان پول می‌خواهد. دو کیلو برنج ایرانی حداقل ۱۶۰-۱۵۰ هزار تومان خرج روی دستتان می‌گذارد و قیمت یک شانه تخم‌مرغ حدود ۵۰ هزار تومان است.

‌اجاره خانه نقلی برای یک نفر
اگر مجرد باشید که بودجه محدودی برای اجاره خانه دارید، احتمالاً باید سراغ خانه‌هایی با متراژ کم و بدون آسانسور یا پارکینگ بروید. یک آپارتمان ۴۲ متری در سبلان تهران که ۲۱ سال قبل ساخته شده و در طبقه همکف قرار دارد، بدون داشتن امکانات خاص و درحالی‌که چندان هم تمیز به نظر نمی‌رسد با ۱۷۰ میلیون تومان قابل رهن است. مورد دیگر در حشمتیه قرار گرفته که ۳۲ متری بوده و قدیمی‌ساز است. این واحد که پارکینگ و انباری هم ندارد، ۱۵۰ میلیون تومان رهن داده می‌شود.

اما اگر بودجه بیشتری داشته باشید، در بلوار فردوس با ۲۰۰ میلیون پول پیش و ماهی شش میلیون اجاره می‌شود خانه‌ای ۵۳ متری داشت که آسانسور و انباری و پارکینگ دارد. در زعفرانیه اگر بتوانید از خیر پارکینگ بگذرید با ۲۰۰ میلیون ودیعه و ماهی ۱۲ میلیون اجاره می‌شود آپارتمانی ۷۵ متری اجاره کرد که سال ۱۳۹۴ ساخته شده و آسانسور و انباری دارد. در مشهد برای اجاره یک آپارتمان ۵۵متری هفت سال ساخت در صیاد شیرازی که امکانات خاصی ندارد، باید ۵۰میلیون تومان پول پیش و ماهی یک میلیون تومان اجاره بدهید.

در قاسم‌آباد می‌شود با ۸۵ میلیون تومان یک ۶۳ متری بدون آسانسور و پارکینگ را رهن کرد. اگر دنبال یک ۶۰ متری بگردید که در سال ۱۳۹۵ ساخته شده و پارکینگ و انباری دارد باید ۲۰۰ میلیون ودیعه و ماهی دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اجاره بدهید. در اصفهان خانه‌ای بدون پارکینگ و آسانسور در بهارستان که ۵۳ متری و شش سال ساخت است، ۸۵ میلیون تومان رهن داده می‌شود.

در خیابان میثم اگر ۱۴۰ میلیون برای ودیعه و ماهی یک میلیون تومان برای اجاره داشته باشید می‌توانید آپارتمانی ۷۰متری و ساخت ۱۳۹۷ اجاره کنید که فول‌امکانات است. در خیابان شفق یک واحد ۷۴ متری پنج سال ساخت که در طبقه هشتم قرار گرفته و آسانسور، پارکینگ و انباری دارد با قیمت ۲۵۰ میلیون پول پیش و ماهی دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان آگهی شده. در مارلیک کرج با ۶۰ میلیون تومان می‌شود خانه‌ای رهن کرد که ۵۰ متر وسعت داشته و ۱۵ سال قبل ساخته شده است.

این آپارتمان پارکینگ و انباری ندارد. در عظیمیه با ۵۰ میلیون پول پیش و ماهی پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌شود واحدی ۶۸ متری اجاره کرد که در طبقه دوم قرار گرفته و امکاناتش کامل است. در گوهردشت هم برای اینکه بتوانید ساکن خانه‌ای ۶۷ متری و ۱۲ سال ساخت شوید که آسانسور و انباری و پارکینگ دارد، باید ۲۱۰ میلیون تومان به‌عنوان ودیعه بدهید.

هزینه خوردوخوراک و مایحتاج زندگی
برای اینکه بتوانید یخچال خود را برای مصرف یک ماه پر کنید معمولاً به چهار کیلو مرغ نیاز دارید که در حقیقت دو عدد مرغ می‌شود. اگر این مرغ‌ها را از میادین تره‌بار بخرید باید برای هر کیلو ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان هزینه کنید و هر عدد ۱۱۹ هزار و ۶۰۰ تومان می‌شود. شما در ماه ۲۳۹ هزار تومان باید برای دو عدد مرغ هزینه کنید. برای مجردها درست‌کردن ماکارونی آسان و کم‌دردسر است. بسته یک کیلویی چرخ‌کرده مخلوط ۱۷۱ هزار تومان است که با آن می‌شود حداقل ۱۰ بار ماکارونی درست کرد.

برای هر بسته ماکارونی فرم دار ۵۰۰ گرمی باید ۲۴ هزار و ۲۰۰ تومان هزینه کرد که اگر دو بسته در یک ماه نیاز داشته باشید، قیمت آن ۴۸ هزار و ۴۰۰ تومان می‌شود. برای آماده‌کردن چند وعده خورشت در ماه یک کیلو گوشت خورشتی نیاز دارید که ۲۳۲ هزار تومان قیمت دارد و برای دو کیلو برنج صدری باید ۱۸۹ هزار تومان هزینه کنید. اما همه این مواد غذایی بدون استفاده از روغن به کاری می‌آید. برای مصرف یک ماه، به یک روغن مایع آفتاب‌گردان ۸۱۰ گرمی نیاز دارید که قیمت آن ۶۳ هزار تومان است.

اگر طرفدار روغن جامد باشید باید برای یک کیلو از آن ۱۹۵ هزار تومان پول بدهید. خرید یک شانه تخم‌مرغ ۵۰ هزار تومان تمام می‌شود. البته اگر شما کسی هستید که ورزش می‌کنید و مدام باید پروتئین به بدن خود برسانید حداقل به دو شانه تخم‌مرغ در ماه نیاز دارید. اگر در ماه چهار عدد شیر کیسه‌ای بخرید که دانه‌ای ۱۵ هزار تومان است باید ۶۰ هزار تومان پول بدهید و یک دبه ماست دو و نیم کیلویی هم ۴۹ هزار و ۸۰۰ تومان تمام می‌شود. برای طعم‌دادن به غذا نمی‌شود از خیر پیاز گذشت که هر کیلوی آن هشت هزار تومان است. اما همه چیز که خوردوخوراک نیست.

برای خرید شامپو سر ایرانی و استاندارد باید بین ۳۵ هزار تا ۶۰ هزار تومان پول بدهید. یک شامپو بدن نیم لیتری ۲۵ تا ۵۵ هزار تومان قیمت دارد. مایع‌های ظرفشویی ۲۰۰ میلی‌لیتری از ۱۲ هزار تومان تا ۳۰ هزار تومان به فروش می‌رسند و قیمت مایع دستشویی ۵۰۰ گرمی از ۲۲ هزار تومان شروع می‌شود. ازآنجایی‌که بهتر است هر ماه مسواک عوض کنید، باید دست‌کم ۲۳هزار و ۴۰۰ تومان برای آن و ۲۱ هزار تومان برای یک خمیردندان معمولی کنار بگذارید. به طور متوسط خرید مایحتاج اولیه زندگی از سوپرمارکت‌ها یا فروشگاه‌های بزرگ برای یک آدم مجرد چیزی حدود یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان تمام می‌شود.

هزینه‌های خرید لوازم خانگی
برای یک‌خانه نقلی داشتن یک فرش ماشینی شش‌متری کفایت می‌کند. قیمت این فرش‌ها در کمترین حالت دو میلیون تومان است و ممکن است با توجه باتوجه‌ به کارخانه آن تا ۱۲میلیون هم بالا برود. البته ممکن است بخواهید یک سه‌متری هم در اتاق‌خواب پهن کنید که قیمت آن هم بین یک میلیون تا شش میلیون تومان متغیر است. ارزان‌ترین یخچال بالا و پایینی که می‌شود خرید حدود هفت میلیون تومان قیمت دارد. اما با این پول نمی‌شود یخچالی با آب‌سردکن خرید.

برای داشتن مدل‌های مجهزتر با ظرفیت بالاتر باید چیزی حدود ۱۱ میلیون تومان هزینه کرده و به دنبال برندهای ایرانی مثل امرسان و اسنوا و دی‌پوینت و … بروید. برای اینکه تلویزیونی ۴۳ اینچی هوشمند داشته باشید، باید حدود هشت میلیون تومان پول کنار بگذارید تا از کارخانه‌هایی مثل جی‌پلاس یا ایکس‌ویژن و اسنوا خرید کنید. اگر نیم‌ست مبل بخواهید که جنس آنها چوبی هم نباشد باید حداقل چهار میلیون تومان هزینه کنید و مدل‌های چوبی از ۱۰میلیون تومان شروع می‌شوند.

اجاق‌گازهای مبله چهار شعله ایرانی از هشت میلیون تومان شروع می‌شوند و تا ۱۲ میلیون بالا می‌روند. داشتن مایکروفر در زندگی مجردی هم از واجبات است. برای داشتن یکی از آنها که امکانات معمولی چون توان گرم‌کردن غذا و آب کردن یخ مواد غذایی را دارد باید حداقل سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کنار بگذارید. این قیمت مربوط به مدل‌های جمع‌وجور و با امکانات محدود برندهایی مثل پاناسونیک است. داشتن یک ماشین لباسشویی هم از ضروریات زندگی امروزی است که برای یک هفت‌نفره اتوماتیک ایرانی باید حدود هفت میلیون و ۵۰۰ هزینه کرد که مربوط به یک ماشین از برند بست است.

ارزان‌ترین جاروبرقی که می‌شود سراغ آن رفت، از برند سایا است که قیمت آن دو میلیون و ۸۵ هزار تومان بوده و قدرت موتور آن دو هزار است. برای اتاق‌خواب خود احتمالاً به یک تختخواب یک‌نفره نیاز دارید. در فروشگاه‌ها ارزان‌ترین تختی که می‌شود پیدا کرد چیزی حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قیمت دارد اما متوسط قیمت یک تخت مناسب حدود دو میلیون تومان است. برای تشک روی تخت هم حداقل باید ۸۰۰ هزار تومان کنار بگذارید.

قیمت انواع طبی ممکن است تا سه میلیون و مدل‌های خارجی تا ۲۰ میلیون تومان هم بالا برود. بعید می‌دانم کسی حاضر باشد روی تشک خالی بخوابد. قیمت یک سرویس خواب شامل روتختی و رو بالشتی از ۱۵۰ هزار تومان شروع می‌شود و تا دو میلیون تومان برای انواع مدل‌های ترک بالا می‌رود. با این حساب اگر بخواهید به سراغ ارزان‌ترین لوازم‌خانگی موجود در بازار بروید، تجهیز یک خانه با ضروری‌ترین وسایل ۴۳ میلیون تومان پول می‌خواهد.

هزینه تفریح و قبوض
هزینه‌ای که یک مجرد برای قبوض خود کنار می‌گذارد بستگی زیادی به میزان مصرفش دارد. اگر شما کسی باشید که بیشتر ساعات روز را در خانه نیستید، مجموع قبض‌های آب، برق، گاز و تلفن‌تان ماهانه حدود ۱۵۰ هزار تومان خواهد شد. اما اگر در خانه کار می‌کنید، ممکن است مجبور شوید ۳۰۰ هزار تومان برای انرژی پرداخت کنید. ارزان‌ترین نوع اینترنتی که می‌شود از مخابرات تهیه کرد، بسته‌ای شامل ۱۰ گیگابایت اینترنت بین‌المللی و ۲۰ گیگابایت اینترنت داخلی بوده که با سرعت یک مگابایت ماهی ۲۰ هزار تومان قیمت دارد.

اما با ماهانه ۶۰ هزار تومان می‌شود ۸۰ گیگابایت اینترنت داشت که سرعت آن ۱۶ مگابایت است. گران‌ترین گزینه شامل ۴۲۰ گیگابایت بین‌المللی و ۸۴۰ گیگابایت داخلی با سرعت ۱۶ مگابایت است که ماهانه ۲۴۰ هزار تومان تمام قیمت دارد. به‌هرحال به‌احتمال زیاد مجبورید برای موبایل خود هم اینترنت بخرید. اگر همراه اول داشته باشید یک بسته یک‌گیگابایتی ماهانه به قیمت ۱۰ هزار و ۴۰۰ تومان ارزان‌ترین گزینه روی میز برای شماست.

اما معمولاً افراد به دنبال بسته‌های پنج گیگابایتی هستند که ماهی ۲۳ هزار و ۶۰۰ تومان است. قیمت‌ها برای اینترنت یک گیگی ایرانسل ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان و چهار گیگابایت ۲۱ هزار و ۳۰۰ تومان محاسبه می‌شود. ممکن است شما هفته‌ای یک‌بار بیرون از خانه غذا بخورید. اگر پیتزا دوست داشته باشید، قیمت‌ها از ۱۰۸ هزار تومان تا ۱۵۰ هزار تومان متغیر است و برای یک برگر حداقل باید ۶۰ هزار تومان خرج کنید و اگر طرفدار ساندویچ بندری باشید باید ۴۰ هزار تومان پول بدهید و ساندویچ سرد ۵۰ هزار تومان است.

با این حساب چهار وعده غذایی بیرون از خانه درصورتی‌که هر هفته یکی از این خوراکی‌ها را امتحان کنید، به طور متوسط ۲۸۰ هزار تومان می‌شود. ارزان‌ترین تفریح برای یک نفر می‌تواند دیدن فیلم در سینما باشد. بلیت سینما این روزها به ۴۵ هزار تومان در پردیس‌های سینمایی رسیده است. سینماهای کوچک‌تر هزینه ۴۰ هزار تومان و سینماهای کوچک در شهرستان‌ها ۳۵ هزار تومان است. با این حساب ماهانه ۹۰ هزار تومان برای چنین تفریحی پول نیاز دارید.

اگر همراه خود تنقلاتی چون چیپس، پفک و… ببرید حداقل باید ۲۰ هزار تومان برای هر بار سینما رفتن خرج کنید. در تابستان ممکن است هوس استخر رفتن هم به سرتان بزند. بلیت هر سانس استخر سرباز ۱۵۰ هزار تومان و سربسته به طور متوسط ۱۰۰ هزار تومان است. با احتساب این هزینه‌ها یک فرد مجرد در کمترین حالت باید ۸۰۰ هزار تومان را برای تفریح و قبض و اینترنت خود کنار بگذارد.

کدخبر: ۴۵۶۴۶۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر