کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۳۶۲۸
تاریخ خبر:

پایان سال‌ها زیان‌دهی سایپا در سال‌۹۹

روزنامه هفت صبح | سایپا تحولات بنیادی خوبی را با انتشار صورت های مالی ۳ ماهه به نمایش گذاشت به طوری که شاهد کاهش حدود نیمی از زیان شرکت به نسبت دوره مشابه سال قبل هستیم.

*** ۱۱۵ میلیارد تومان سود ناخالص در سایپا
سایپا در ۳ ماهه نخست سال قبل به زیان ۷۹۴ میلیاردی رسیده بود اما این زیان در ۳ ماهه امسال با کاهش ۴۸ درصدی به ۴۱۱ میلیارد تومان رسیده است. نکته مهم این گزارش دست یابی سایپا به ۱۱۵ میلیارد تومان سود ناخالص است که با توجه به افزایش تیراژ تولید و افزایش نرخ اخیر و کاهش تعهدات سال های قبل به نظر می رسد، گزارش های شرکت همچنان روند رو به بهود داشته باشد.
فروش سایپا هم در سه ماه مورد بررسی در سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۴۸ درصدی داشته که نشان می دهد در شرایط بسیار سخت اقتصادی و تحریمی سایپا توانسته با تحولات جدی در این زمینه همراه شود.

*** رشد ۲۳درصدی فروش سایپا در شرایط تحریم و نوسانات ارزی
بررسی بیشتر آمارهای مربوط به فروش محصولات در سایپا نیز نشان می دهد که این شرکت در ۴ ماه گذشته بیش از ۱۰۰هزار دستگاه خودرو به فروش رسانده، در حالی که این میزان فروش در دوره مشابه سال قبل ۸۱ هزار دستگاه بوده است. بدین ترتیب شاهد رشد بیش از ۲۳ درصدی فروش مقداری در شرایط تحریم و نوسانات قیمت ارز هستیم.

در همین حال فروش ریالی ۴ ماه سایپا نیز به ۳ هزار و ۷۲۲ میلیارد رسیده که نسبت به دوره مشابه سال قبل، رشد قابل توجه ۴۱ درصدی را نشان می دهد. از سوی دیگر شرکت با فروش یک هزار و ۷۵ میلیارد تومانی در تیرماه نشان داد فروش شرکت در مسیر خوبی قرار گرفته و با صعود خوبی در شرایط فعلی همراه شده است.

*** سودسازی سایپا در بهار۹۹ به اندازه سال۹۸
از نکات مثبت دیگر سرمایه گذاری بلند مدت و ۲۴ هزار میلیارد تومانی شرکت در عملکرد ۳ ماهه است. سایپا در حالی در عملکرد ۱۲ماهه سال ۹۸ به سود ناخالص ۱۳۸میلیاردی دست یافته است که در عملکرد ۳ ماهه به سود ناخالص ۱۱۵ میلیاردی در ۳ماهه رسیده است. به عبارت دیگر سایپا طی ۳ ماه به اندازه کل سال ۹۸ سود سازی کرده است.

*** سوددهی با اصلاح ساختار مالی
در همین حال شرکت به سود عملیاتی ۲۹ میلیاردی در ۳ ماهه رسیده، در حالی که در ۳ ماهه سال قبل زیان ۲۶۱ میلیارد تومانی داشته است. بدین ترتیب در سال های آینده شاهد افزایش حاشیه سود و افزایش سود ناخالص در سایپا خواهیم بود. از سوی دیگر سایپا در صورت های مالی ۳ماهه، حقوق مالکانه ۱۰هزار میلیارد تومانی را به ثبت رسانده است.

در حالی که در کل سال قبل این رقم منفی ۲۶۴۷ میلیارد تومان بوده است. این امر به واسطه اجرایی شدن افزایش سرمایه شرکت و مسلط شدن حقوق مالکانه در سایپا است. در بخش سرمایه گذاری ها ارزش سهام شرکت های بورسی سایپا رشد بسیار بالایی داشته و بالغ بر ده ها هزار میلیارد تومان شده است، در حالی که بهای تمام شده این سرمایه گذاری ها بالا نیست.

به همین دلیل با توجه به برنامه اصلاح ساختار مالی در این شرکت و واگذاری سهام برخی شرکت ها این روند باعث تحولات جدی در این زمینه ها خواهد شد.سایپا در سرفصل درآمدهای متفرقه در سال مالی ۹۸ موفق به شناسایی درآمد ۸۹۳ میلیارد تومانی شده است. در ۳ماهه سال جاری این درآمدها هنوز شناسایی نشده و این نکته نیز دیگر پتانسیل سهم محسوب می شود.

گفتنی است سایپا در سال ۹۸ به سود ۲۳۳ میلیاردی ناشی از سرمایه گذاری ها دست یافته است که برای سال جاری انتظار جهش و رشد بیش از پیش سود سرمایه گذاری ها می رود. بدین ترتیب شناسایی درآمد های متفرقه و سود سرمایه گذاری ها همچنان سبب تحول بیشتر در صورت های مالی پیش روی سایپا خواهد شد.همین این تغییرات سبب اقبال و روند صعودی در سهام شرکت شده و تغییراتی که مبنای بنیادی داشته و تحولات خوبی در شرکت در حال انجام است.

کدخبر: ۳۴۳۶۲۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر