کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۰۴۰۵
تاریخ خبر:

پاسکاری سهامداران بین کارگزاری مفید و آگاه

روزنامه هفت صبح | اختلال در کارگزاری‌های بزرگ تمامی ندارد. صبح دیروز کارگزاری مفید در پیامی به مشتریانش خبر از اشتباه نمایشی سبدبان داد. ماجرا از این قرار بود که معاملات روز چهارشنبه سهامداران در این کارگزاری به‌روزرسانی نشده بود و کسانی که روز چهارشنبه سهام خریده بودند، نمی‌توانستند دیروز سهامشان را مشاهده کنند. این موضوع باعث شد دارایی سهامداران در کارگزاری مفید درست نمایش داده نشود و دوباره برای این کارگزاری حاشیه‌های زیادی ایجاد کرد. موضوع به همینجا ختم نمی‌شود. چند روزی است شاهد پاسکاری کارگزاری‌های آگاه و مفید بر سر یک صندوق سرمایه‌گذاری هستیم. صندوق سرمایه‌گذاری هستی‌بخش آگاه با نماد آگاس از زیرمجموعه‌های کارگزاری آگاه است. این صندوق با توجه به بازدهی که در یک سال گذشته داشته، مشتریان زیادی را به خود جلب کرده است.

هفته گذشته نماد آگاس برای تعدیل قیمت واحدهایش، متوقف شده بود. در این فرآیند قیمت واحدهای سرمایه‌گذاری به یک چهارم کاهش پیدا کرد و تعداد سهام چهار برابر شد. با این تفسیر نباید تغییری در دارایی مشتریان در صندوق هستی‌بخش آگاه ایجاد شود اما شواهد نشان می‌دهد خیلی از مشتریان این صندوق که با کارگزاری مفید معامله می‌کنند، دچار مشکل شده‌اند.

قیمت سهام آنها به یک چهارم کاهش پیدا کرده اما تعداد سهامشان در کارگزاری مفید افزایش نداشته است. این مورد باعث شده سرمایه سهامداران آگاس در کارگزاری مفید تقریبا یک چهارم آنچیزی که هست نمایش داده شود. صندوق آگاس مشکل اضافه نشدن تعداد سهام را گردن کارگزاری مفید می‌اندازد.

در تماس ما با این صندوق، اپراتور می‌گوید این مشکل از کارگزاری‌های دیگر مثل مفید است. چراکه در همان روز سه‌شنبه هفته گذشته زمانی که نماد آگاس بازگشایی شد، تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری مشتریان در کارگزاری آگاه و دیگر کارگزاری‌ها به‌روزرسانی شد و این مشکل برای آنها وجود ندارد. اپراتور می‌گوید شما باید از کارگزاری خودتان بخواهید تا دارایی‌تان را به روز‌رسانی کند و این مشکل مربوط به کارگزاری مفید است.

ماجرا را از کارگزاری مفید هم پیگیر شدیم. از آنجاکه سامانه تلفنی این کارگزاری مشتریان را مدت‌ها پشت خط نگه می‌دارد و در پایان نتیجه‌ای از تماس نمی‌گیریم، سراغ روابط عمومی این کارگزاری رفتیم. محمد عدلی می‌گوید پرتفوی سپرده‌گذاری توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی (سمات) به‌روز می‌شود. پس اگر کارگزار ناظر شخصی مفید باشد و دارایی او چند برابر شود، در آپدیت روزانه شرکت سپرده‌گذاری افزایش دارایی اعمال می‌شود.

او می‌گوید اگر فردی دارایی خود را در پرتفوی سپرده‌گذاری نمی‌بیند و موقع فروش هم ارور کمبود دارایی مشاهده می‌کند، یک دلیل ساده دارد: کارگزار ناظر او مفید نیست. باید تقاضای تغییر کارگزار ناظر ثبت کنند تا سهام به مفید انتقال پیدا کند.روابط عمومی مفید این پاسخ را در حال ارائه داده که مشتریان کارگزاری مفید می‌گویند صرفا با این کارگزاری آگاس خریده‌اند و مفید هنوز دارایی‌شان را به‌روزرسانی نکرده است.

کدخبر: ۳۵۰۴۰۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر