کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۵۱۱۹
تاریخ خبر:

پاسخ به چند ابهام درباره واکسیناسیون کودکان و نوجوانان

روزنامه هفت صبح |‌ قرار است که به زودی دانش‌آموزان برای گرفتن واکسن خود به صف شوند ولی آنها از همین واکسن‌هایی که بزرگسالان زدند، تزریق نمی‌کنند. در سبد واکسنی کودکان یک سینوفارم تک دُز گذاشته شده و یک سوبرانا ۲٫ بیایید نگاهی به جزئیات این تصمیم بیاندازیم و ببینیم کدام کشورها امروز در حال تزریق واکسن به کودکان هستند؟

‌سوال اول این است که واکسن تزریقی به کودکان چیست؟ هلال‌احمر گفته ۱۰میلیون دُز سینوفارم تک دُز را از اوایل مهرماه وارد می‌کند که اصلا برای افراد زیر ۲۰سال درست شده است. این حرف را محمدحسن قوسیان‌مقدم، دبیرکل جمعیت هلال‌احمر دیروز زده است. این واکسن تک‌دُز سینوفارم به بیش از ۱۰۰میلیون دانش‌آموز چینی تزریق شده و با یک بار تزریق، ایمنی ایجاد می‌کند. سوبرانا ۲ هم همان پاستوکووک ایرانی-کوبایی است که در ایران مجوز ساخت دارد. البته اولین شرکت داخلی که ادعا کرد برای گروه سنی زیر ۱۸سال درست شده، نورا بود اما آنها خیلی عقب‌تر از سوبرانا هستند و فعلا مجوز تزریق اورژانسی ندارند.

واکسن کودکان مجوز وزارت بهداشت را دارد؟ سوبرانا ۲ نه ولی مجوز سینوفارم برای کودکان دیروز گرفته شد.مجوز مصرف اورژانسی واکسن کرونای «سوبرانا۲» برای کودکان و نوجوانان ۲ تا ۱۸ ساله اواسط شهریور در کشور کوبا صادر شد و براساس اعلام کوبا از نظر ایمنی و اثربخشی مؤثر بوده است. قرار است مدارک این واکسن برای سازمان غذا و داروی ایران ارسال و مجوز مصرف آن‌هم پس از بررسی‌های لازم در کشور ما صادر شود.

واکسن کودکان برای چند نفر اجرا خواهد شد؟ تعداد دانش‌آموزان کل کشور ما از مقطع پیش دبستانی تا پایه دوازدهم حدود ۱۵میلیون نفر است.

واکسن کودکان کی شروع خواهد شد؟ هنوز مشخص نیست ولی براساس مصاحبه‌های وزیر آموزش و پرورش، این فرایند باید از هفته دیگر شروع شود. بعد از تمام شدن واکسیناسیون دانش‌آموزان و والدینشان، مدارس بازگشایی خواهد شد.

چه کودکانی اول واکسینه خواهند شد؟ وزارت آموزش و پرورش گفته که قاعدتا وزارت بهداشت روند واکسیناسیون را با دانش‌آموزان مدارس استثنایی آغاز خواهد کرد که جمعیت آن‌ها نیز حدود ۱۰۰هزار نفر است. بعد هم وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد داده که پس از آن دانش‌آموزان پایه دوازدهم و دانش‌آموزانی که بیماری زمینه‌ای دارند واکسینه شوند. بر اساس اعلام سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا قرار است ابتدا گروه سنی ۱۲ تا ۱۸سال و پس از آن گروه‌های سنی پایین‌تر یعنی ۶ تا ۱۲سال واکسینه ‌شوند.

روز پنجشنبه هم عین‌اللهی، وزیر بهداشت گفت که مقداری واکسن برای ۱۷ساله‌های کنکوری‌ کنار گذاشته‌شده تا بتوانند با خیال راحت به کلاس‌های مختلف بروند.

اگر کودکان واکسن نزنند چه خواهد شد؟ وزارت آموزش و پرورش گفته در واکسیناسیون دانش‌آموزان رضایت خانواده‌ها شرط است. یعنی اگر خانواده‌ای راضی نباشد، فرزند او هم واکسن دریافت نخواهد کرد ولی حالا اگر واکسن نزنند چه خواهد شد؟ بیایید به سرنوشت آمریکا نگاهی بیاندازیم. شش روز پیش در اکونومیست مقاله‌ای منتشر شد که نشان می‌دهد که این‌بار نوجوانان در آستانه پیک کرونای بعدی در آمریکا هستند. درست برخلاف آغاز کار کرونا که بیشتر افراد مسن مورد هدف بود اکنون به دلایل مختلف بیش از ۲۶درصد از موارد ابتلا در هفته منتهی به دوم سپتامبر را کودکان و نوجوانان تشکیل داده‌اند.

کشورهای دیگر چه تجربه‌ای داشتند؟ در کشورهای مختلف قوانین متفاوتی برای تزریق واکسن کرونا وجود داشته است. سازمان تنظیم مقررات داروها (تصمیم‌گیرنده اصلی واکسن کرونا) توصیه‌ای برای تزریق واکسن نوجوانان ۱۲ تا ۱۵ساله در انگلیس نکرده اما دست دولت‌ را برای اجرای این طرح بازگذاشته. اتحادیه اروپا اول واکسن فایزر و یک ماه بعد مدرنا به نوجوانان را تایید کرد و در تمام کشورهای آن از همین دو واکسن به نوجوانان هم تزریق شد.

در آلمان ۳۶٫۷درصد از افراد ۱۲ تا ۱۵ساله واکسن خود را دریافت کرده‌اند. اول قرار نبود در این کشور به کودکان زیر ۱۲سال واکسنی تزریق شود اما بعد از گسترش دلتا، کمیته مشورتی در زمینه واکسن در دولت آلمان اعلام کرد که با توجه به دانش فعلی، مزایای واکسیناسیون بیشتر است. به همین خاطر همه کودکان وارد برنامه تزریق عمومی شدند.

فرانسه یکی از اولین کشورهایی بود که دستور واکسیناسیون بالای ۱۲ساله‌ها را داد. تا همین روزهای اخیر ۶۸درصد از نوجوانان این کشور یک دُز واکسن دریافت کرده‌اند. از پایان ماه سپتامبر ، افراد زیر ۱۸سال هم ملزم به استفاده از کارت سلامت فرانسه می‌شوند و این مجوز برای دسترسی به مکان‌هایی مانند سینما یا رستوران اجباری است. به غیر از فرانسه، در دیگر کشورهای اروپایی محدودیتی برای نوجوانانی که واکسن نزده‌اند تا امروز تصویب نشده است.

بر اساس آخرین گزارش وزارت بهداشت اسپانیا ، ۷۹٫۲درصد از حدود ۳٫۹میلیون نوجوان ۱۲ تا ۱۹ ساله این کشور، اولین دُز واکسن COVID-19 را دریافت کرده‌اند.

کودکان ۱۲ تا ۱۵ساله هم اکنون در آمریکا واکسن فایزر و برخی هم مدرنا را دریافت می‌کنند. در ماه مه، تنظیم‌کنندگان مقررات دارویی در ایالات متحده و کانادا اولین کشورهایی بودند که تزریق واکسن فایزر برای کودکان ۱۲سال به بالا را اجباری کردند.

در هند تنظیم‌کنندگان مقررات دارویی این کشور واکسن جدید تولید داخلی موسوم به Zydus Cadila را برای همه افراد ۱۲سال به بالا تایید کرده است.آخرین داده‌های سرولوژی ملی نشان می‌دهد که حدود ۶۰ درصد از کودکان این کشور از ابتدای شیوع کروناویروس در معرض ابتلا به بیماری کووید-۱۹ بوده‌اند و احتمالا به دلیل عفونت‌های پیشین، مصونیت در بدن آنان ایجاد شده است.

در امارات اجازه تزریق سینوفارم تک دُزی به کودکان ۳ تا ۱۷ سال داده شده است.

در چین هم مجوز تزریق سینوفارم به رنج سنی ۳ تا ۱۷ سال داده شده. چین اولین کشوری بود که گروه سنی کودکان برای تزریق واکسن را تا این اندازه کاهش داد.

مقامات کوبایی کمی پیش یک کمپین ملی برای واکسیناسیون کودکان ۲ تا ۱۸ سال آغاز کردند تا بتوانند در فصل جدید مدارس را به روی دانش‌آموزان باز کنند. هفته گذشته واکسن افراد ۱۳ تا ۱۷ ساله از سوبرانا۲ و عبدالله ( دو واکسن ساخت داخل کوبا) شروع شد.

در ترکیه هنوز خبر قطعی منتشر نشده. وزارت بهداشت این کشور مرداد ماه مجموعه قوانین جدیدی در رابطه با واکسیناسیون وضع کرد که سن واکسن تا ۱۵ سال کاهش پیدا کند.

سازمان جهانی بهداشت چه نظری دارد؟ همین هفته پیش سازمان بهداشت جهانی از کشورهای ثروتمند درخواست کرده که به جای تزریق واکسن کرونا به افراد جوان‌تر، این واکسن‌ها را به طرح «کوواکس» که بر توزیع عادلانه واکسن نظارت دارد، ارائه دهند.

حالا اگر واکسن کودکان اختیاری باشد چه تصمیمی بگیریم؟ تزریق یک دُز واکسن منفعت‌هایی برایشان دارد که در روزنامه گاردین درباره آن اینطور نوشته شده است: «یک دُز واکسن می‌تواند وقفه کمتری در فرایند تحصیلی آنها ایجاد کند، به آنها اجازه می‌دهد که در مدرسه آزادانه‌تر با دوستان خود بازی کنند یا کنار همدیگر بنشینند. از دوستان و اعضای خانواده آنها که بیشتر در معرض ویروس هستند هم بیشتر مراقبت می‌کند. این به نفع خود کودکان هم هست چراکه کودکان کمتر عامل مریضی والدین خواهند. به غیر از این واکسن اضطراب برخی از کودکان راجع به کووید-۱۹ را هم از بین می‌برد.»

کدخبر: ۴۱۵۱۱۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر