کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۱۵۲۲
تاریخ خبر:

پاسخ به سوالاتی درباره طلاق، ارث، جهیزیه و ...

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | این هفته به چهار سوال مطرح شده در سایت دادراه و یک سوال ارسالی از سوی مخاطبین روزنامه پاسخ خواهیم داد:
سوال یک: از پدرم خانه‌ای خریده‌ام و در بنگاه معاملانی این خرید و فروش ثبت شده است. آیا بعد از پدر کسی می‌تواند نسبت به آن ملک ادعا کند؟

پاسخ : مسئله ارث صرفا در مورد اموالی مطرح می‌شود که در ملکیت میت است و در صورتی‌که خدای نکرده پدر شما فوت کند، این ملک دیگر در ملکیت شماست و بنابراین نمی‌توان در مورد آن ادعایی داشت اما در مورد اموال غیرمنقول مانند ملک، سند مالکیت، باید در دفتر اسناد رسمی ثبت شده باشد. بنابراین برای پیشگیری از هرگونه دعوایی در آینده، ضروری است که ملک را به‌اصطلاح در دفترخانه «به‌نام بزنید».

سوال دو: من نزدیک دوسال در یک شرکت مهندسین مشاور مشغول به‌کار بودم و بیمه برایم رد شده است. الان در شرف خروج از این شرکت هستم. راهی هست که بدون دریافت بیمه بیکاری و یا پرداخت حق بیمه خویش‌فرما خودم بتوانم حق بیمه را رد کنم و بیمه‌ام قطع نشود؟

پاسخ : خیر. غیر از این دو راهی که گفتید راهی در نظام تامین اجتماعی متصور نیست. البته یک راه غیرقانونی وجود دارد که از آن استفاده می‌کنند و آن‌هم رد شدن نام به‌صورت صوری در لیست حق بیمه یک کارگاه است و در این صورت باید کل حق بیمه را به آن‌ها پرداخت کنید ولی در صورتی که بازرس‌های اداره کار متوجه عدم فعالیت شما در این کارگاه شوند هم برای شما و هم برای آن کارگاه مصداق تخلف است.

سوال سه: پدر بنده فوت شده و ما تمام کارهای مربوط به تقسیم ارث را انجام دادیم اما برای برداشت پولی که پدرم در بانک داشته، بانک کشاورزی اعلام کرده حضور همه ورثه الزامی است و تک‌تک به وراث پولی نمی‌دهد. در حالی که یک خواهر و یک برادر من اصلا ایران نیستند. آیا این کار بانک قانونی است؟

پاسخ : خیر. این کار بانک قانونی نیست و شما می‌توانید با داشتن گواهی انحصار وراثت، به میزان سهم خود از حساب برداشت کنید. در صورتی که بانک در این خصوص با شما همکاری نکرد، می‌توانید به واحد شکایات یا بازرسی یا حراست بانک شکایت کنید.

سوال چهار: تمام وسایل منزل مشترک ما متعلق به بنده است ولی همسرم بعد طلاق مقداری از وسایل را روی یک کاغذ خط خورده به‌نام خود نوشته و در دفترخانه گفت تا این لیست امضا نشود، اقرارنامه دریافت مهریه را امضا نخواهد کرد. حالا چطور باید ثابت کنم که وسایل برای من است؟

پاسخ : شما در این صورت می‌توانید با فاکتور خرید یا شهادت شهود، ادعای خود را به دادگاه ببرید ولی باتوجه به اینکه، خود پای آن سند (عادی) را امضا کردید؛ ممکن است این ادعا، مورد قبول دادگاه قرار نگیرد.

هر هفته در‌ روزهای دوشنبه‌ آخرین تحولات حقوقی را که شهروندان به آن نیاز دارند گزارش‌ می‌کنیم و به پرسش‌های حقوقی شما پاسخ می‌دهیم. در صورتی که سوالی دارید، آن را به ایمیل pr@7sobh.com یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید .سوالات خود را به این ایمیل‌‌ ‌هم می‌توانید ارسال کنید. mo.masjedi@gmail.com

کدخبر: ۴۵۱۵۲۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر