کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۸۱۷۶
تاریخ خبر:

پاسخ به سه سوال‌ حقوقی که شما برایمان ارسال کردید

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | یک: ‌سوال: من به اجبار سهم پدری خود را بخشیدم. الان پشیمان هستم. می‌شود اعتراض کنم که آن را واگذار نمی‌کنم؟ البته خانه تغییری نکرده و طرف مقابل با تهدید و فحاشی در حال زورگویی است.
پاسخ: باید بفرمایید که منظور از سهم پدری چیست. اگر منظور سهمی است که قبل از فوت پدر برای خود متصور بودید که اساسا حق فروش یا واگذاری آن را نداشتید. با این حال اگر منظور سهمی باشد که پس از فوت ایشان به شما ارث رسیده یا میزانی از اموال ایشان است که طبق وصیت به شما رسیده، می‌توانستید آن را واگذار کنید.

با این حال پشیمانی، دیگر سودی ندارد و نمی‌توانید اعتراض کنید یا از آن واگذاری، عدول کنید. البته باز هم در اینجا این سوال وجود دارد که برای واگذاری چه اقدامی انجام دادید. آیا قولنامه‌ای نوشته شده یا نه و آیا این موضوع در دفتر اسناد رسمی ثبت شده است یا نه. در صورتی که چیزی مکتوب نشده باشد، به‌صورت غیراخلاقی اما قانونی، امکان این وجود دارد که از حرف خود برگردید و تعهد خود را اجرا نکنید.

دو: سوال: هزینه سرویس کولر گازی با صاحبخانه است یا مستاجر؟

پاسخ: اصولا هزینه سرویس کردن وسایل خانه با مستاجر است، مگر اینکه در اثنای سرویس مشخص شود که یک قطعه اساسی (و نه مصرفی) این وسیله باید تغییر کند. در این صورت هزینه تعویض آن قطعه با صاحبخانه است.

سه: سوال: من در یک مدرسه ثبت‌نام کردم. از ۹ میلیون شهریه این مدرسه نیز ۴ میلیون آن را نقدا دادیم و بقیه را به‌صورت چک در ماه‌‍‌های آینده پرداخت خواهیم کرد. حالا می‌خواهیم این مدرسه را عوض کنیم. امکان دارد هنوز که مدرسه‌ها باز نشده و هیچ کلاسی برگزار نشده، پولمان را پس بگیریم؟

پاسخ: در این‌گونه موارد، تمام شروط مربوط به بازپس‌گیری پول پرداخت شده در قراردادی که با مدرسه منعقد می‌کنید درج شده است اما در صورتی‌که چیزی درج نشده باشد؛ از نظر اصولی و قانونی، امکان بازپس‌گیری شهریه بابت خدمتی که دریافت نشده وجود دارد.

‌هر هفته در‌ روزهای دوشنبه‌ آخرین تحولات حقوقی را که شهروندان به آن نیاز دارند گزارش‌ می‌کنیم و به پرسش‌های حقوقی شما پاسخ می‌دهیم. در صورتی که سوالی دارید، آن را به ایمیل pr@7sobh.com یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید .همچنین می‌توانید سوالات را به این ایمیل هم ارسال کنید: mo.masjedi@gmail.com

کدخبر: ۴۱۸۱۷۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر