کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۷۱۱۸
تاریخ خبر:

پاسخ به‌سوالات حقوقی درباره حق شارژ، تخلیه ملک و...

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | اگر مالک قبلی حق شارژ را نداد، چه کسی باید آن را پرداخت کند؟
این هفته چهار سوال به دستمان رسیده که به پاسخ این سوالات می‌پردازیم.

* یک: من مدیر ساختمان ۴ واحدی هستم. طبقه اول و چهارم مال خودم بود که طبقه اول را با مستاجر به شخصی فروختم و قرارداد مستاجر به مالک جدید منتقل شد. سال مستاجر در برج ۱۱ سال ۹۸ تمام شد و تا این تاریخ، مستاجر شارژ و مخارج ساختمان را پرداخت کرد و در تاریخ فوق آپارتمان را مالک تخلیه کرد دو ماه آپارتمان خالی بود و بعد از آن حدود دو ماه، خود مالک ساکن شد ولی نه به صورت دائم.

در برج ۵ سال ۹۹ آپارتمان را فروخت و من تا این تاریخ به آن شخص دسترسی نداشتم و ایشان هم بدهی شارژ و مخارج ساختمان را پرداخت نکرد و خریدار جدید هم از من استعلام بابت بدهی نگرفت و آپارتمان را خریده الان تکلیف این بدهی آپارتمان چیست و از طریق قانونی من باید چه کنم؟ ضمنا به خریدار جدید گفتم این آپارتمان بدهی دارد ولی گفت به من ربطی ندارد.

* پاسخ: خریدار اشتباه گفته است. در صورتی که خریدار در هنگام خرید ملک خود، تسویه حساب هزینه‌های مشترک یا همان شارژ را اخذ نکرده باشد، باید هزینه‌های مشترک را پرداخت کند چون در واقع این هزینه‌ها جزیی از مالی است که او خریده است. هرچند بعدا می‌تواند به مالک مراجعه کند و با ادعای اینکه از این بدهی مطلع نبوده با او در این خصوص مذاکره و هزینه پرداختی را دریافت کند.

* دو: اگر به شخصی رسیدی بابت برداخت بدهی خود در تاریخ مشخصی داده شود و طلبکار با جعل تاریخ رسید را زودتر و با ارائه رونوشت آن، بدون برابراصل شدن، حکم قضایی محکومیت بدهکار را زودتر از موعد دریافت نماید، تخلف او چه جرمی دارد و اعتراض بدهکار به چه صورت باید مطرح گردد؟

* پاسخ: ابتدا بایستی با طرح یک دعوای کیفری علیه فردی که سند را به زعم شما جعل کرده و به دادگاه ارائه داده، این جعل را ثابت کنید و پس از آن، با این حکم محکومیت، تقاضای اعاده دادرسی در آن دعوای حقوقی را ارائه کنید.

* سه: صاحبخانه من، در تیر ماه خانه را فروخته و من تا برج ۶ قرارداد داشتم و حالا پس از دو ماه از پایان قرارداد فردی مراجعه کرده و مدعی خانه هست و خانه را خریده و می‌گوید دو ماه وقت داری خانه را تخلیه کنی، باید چه کار کرد؟

* پاسخ: این مورد یکی از مواردی است که جزو استثنائات مربوط به عدم تخلیه در هنگام کروناست و صاحبخانه جدید حق دارد از شما چنین چیزی را بخواهد و مواعد نیز در آن رعایت شده است.

*** ‌هر هفته در‌ روزهای دوشنبه‌ آخرین تحولات حقوقی را که شهروندان به آن نیاز دارند، گزارش‌ می‌کنیم و به پرسش‌های حقوقی شما پاسخ می‌دهیم. در صورتی که سوالی دارید، آن را به ایمیل pr@7sobh.com یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید.

کدخبر: ۳۵۷۱۱۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر