کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۷۲۸۹
تاریخ خبر:

توضیحات وزیر درباره ‌فایو جی‌ و ‌‌اینترنت خانگی

روزنامه هفت صبح | «محمدجواد آذری‌جهرمی» در کانال تلگرامی خود به سوالاتی که کاربران از او پرسیده بودند پاسخ داد. وزیر ارتباطات که از طریق این کانال مستقیم با مردم صحبت می‌کند درباره وضعیت اینترنت، قیمت بسته‌ها، تولیدگوشی بومی، انحصار مخابرات و شرکت زیرساخت و اینترنت نسل پنجم توضیحاتی ارائه کرد.

* یک: ‌درباره حذف بسته‌های اینترنت شبانه از سوی اپراتورها‌: در بسیاری کشورهای دنیا این بسته‌ها ارائه می‌شود. اما واقعیت این است که اعتراضاتی از سوی مراجع فرهنگی در کشور در رابطه با بسته‌های شبانه مطرح شد و ما ابلاغیه‌ای دریافت کردیم که می‌گفت کاربران به سمت بسته‌های اینترنت رایگان شبانه سوق پیدا نکنند. چرا که تاثیر منفی روی دانش‌آموزان و دانشجویان داشت و آن‌ها را شب بیدار نگه می‌داشت و صبح نمی‌توانستند سرکلاس حاضر شوند.

‌‌بر اساس این ابلاغیه، منطق زیر پا گذاشته شده بود؛ منطقی که ایجاب می‌کند ساعت یک‌شب بسته‌های ارزان قیمت ارائه شود. همین منطق باعث شد ما دوباره اپراتورها را فرا بخوانیم و به آن‌ها توصیه کنیم بسته‌های شبانه را ارائه کنند تا بخشی از بار شبکه به ساعت‌های کم‌باری انتقال دهند. البته ما دخالتی در این موضوع نداریم و به نظر می‌رسد اگر یک اپراتور بسته شبانه ارائه کند، در بازار رقابتی اپراتورهای دیگر نیز چاره‌ای ندارند جز این که بسته شبانه تعریف کنند.

* دو: ‌مصوبه مجلس و احتمال گرانی اینترنت‌: در صورت تصویب شدن این مصوبه، قطعا اینترنت گران خواهد شد.باید منتظر بمانیم، گفتنی‌ها را گفته‌ایم. مجلس به مصوبه قبلی ابهام وارد کرده و آن را به کمیسیون تلفیق برگردانده است. دو روز قبل کمیسیون تلفیق در این زمینه جلسه‌ای داشته‌اند که هنوز اطلاع رسمی از نتیجه این جلسه اعلام نشده است.

مصوبه کمیسیون تلفیق باید در صحن مجلس به تصویب برسد. اگر مصوبه افزایش ۱۰درصدی حق‌السهم اپراتورها در هر شرایطی تصویب شود نیازی به این نیست که اجازه افزایش بهای تعرفه به اپراتورها داده شود به صورت طبیعی اینترنت گران می‌شود. سقف قیمت اپراتورها برای هر گیگ اینترنت ۴۰هزار تومان است، اگر مالیاتی که دولت از اپراتورها می‌خواهد بگیرد افزایش پیدا کند، اپراتورها هم می‌توانند سقف مجوز تعرفه را بالا ببرند و این اتفاقی است که با قانونی شدن این مصوبه اتفاق خواهد افتاد و اینترنت صددرصد گران خواهد شد.

* سه: شاید بتوان گفت ما یکی از ارزان‌ترین اینترنت‌های جهان داریم اما این که گران به نظر می‌رسد این است که ارزش ریال ایران پایین است اگر در دنیا یک‌گیگ اینترنت موبایل ۲ یورو در نظر بگیریم به ریال در نظر بگیریم هر گیگ ۶۰ هزارتومان می‌شود، در خارج از ایران هم درآمدهای‌شان با یورو است و قابل قیاس با ایران نیست.

نکته دومی که وجود دارد این است که اپراتورها در مقطعی در یک رقابت منفی، قیمت‌ها را دامپ (پایین آوردن قیمت به صورت غیرعادی) کردند یعنی قیمت‌ها را پایین آوردند برای این‌که سایت رقبای‌شان که اینترنت خانگی بود را از مدار خارج کنند. این رقابت تا حدی پیش رفت که کاربر آنها با این فرایند عادت کردند و دیگر امکان افزایش قیمت به شیوه سایر نقاط دنیا و یا روال منطقی را نداشتند. در این شرایط قیمت اینترنت ایران یکی از ارزان‌ترین اینترنت‌های دنیا است.

* چهار: دولت در تعرفه گذاری بسته‌های اینترنتی دخیل نیست و صرفا اپراتورها در رقابت‌ها با یکدیگر قیمت بسته‌ها را تعیین و آن را ارائه می‌کنند. آن چیزی که دولت مشخص می‌کند، سقف قیمت است. اکنون قیمت هر کیلوبایت اینترنت از سوی کمیسیون تنظیم مقررات که نهاد تصمیم‌گیر برای قیمت‌گذاری است، ۴دهم ریال است. بر همین اساس سقف قیمت برای هر گیگ اینترنت تلفن همراه می‌تواند ۴۰هزار تومان باشد. البته اپراتورها می‌توانند در تنوع بسته با یکدیگر رقابت کنند.

* پنج: ‌اینترنت خانگی ۵G به زودی راه‌اندازی می‌شود اولین شرکتی که این کار را انجام می‌دهد مبین‌نت است. این شرکت از دوشنبه آینده (۱۸ اسفند) افتتاح اولین مجموعه کاری خود را در زمینه ۵G خانگی در تهران دارد و در فاز بعدی و به تدریج در سال آینده نقاط بیشتری را پوشش خواهد داد تا از برنامه توسعه اینترنت خانگی خود عقب نمانیم. البته در این بین مذاکرات ما با مخابرات هم ادامه دارد امیدواریم که آنها هم سرمایه‌ لازم‌شان تامین شود و دست از لج‌بازی با بخش خصوصی بردارند تا آنها هم بتوانند کارشان را ادامه دهند.‌بابت سرعت اینترنت خانگی که در ایران ارائه می‌شود پول بیشتری نسبت به شاخص جهانی دریافت می‌شود، بنابراین هرچند به ظاهر قیمت اینترنت خانگی در ایران ارزان‌تر از موبایل است، اما به نسبت جهان خدمات گران قیمتی است.

کدخبر: ۳۷۷۲۸۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر