کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۶۴۴۳
تاریخ خبر:

پاریسی‌ها! امسال قهرمان می‌شوید؟

روزنامه هفت صبح، آرتین ابراهیمی| امسال پاری‌سن‌ژرمن وارد پنجاه و یکمین سال تاسیس خود شده است. تیمی که از سال ۱۹۷۰ در فوتبال فرانسه ظهور کرده و نام این کشور را در عرصه باشگاهی، در کنار مارسی، موناکو، لیون و یکی دو تیم دیگر، پُررنگ‌تر ساخته است.
پاری‌سن‌ژرمن طی این سال‌ها، ۹ بار قهرمان لیگ ۱ شده، ۱۴ بار فاتح جام حذفی شده، ۹ جام اتحادیه و ۱۰ سوپرجام فرانسه را به‌دست آورده و در صحنه اروپایی هم تنها یکبار برنده جام برندگان جام اروپا شده و سال ۲۰۲۰ هم در فینال لیگ قهرمانان اروپا UCL، این جام معتبر و آرزوی دیرین هواداران پاریسی و مدیران نفتی را به آلمانی‌ها (بایرن‌مونیخ) باخته است.

پارک دو پرنس که در منطقه شمالی پاریس موسوم به ایل دو فرانس قرار گرفته، استادیوم این تیم متمول است و در هر بازی هم میزبان حدود ۴۸ هزار تماشاگر پرشور پاریسی می‌شود؛ البته اگر ویروس کرونا دست از سر عموم مردم بردارد و ظرفیت ورزشگاه‌ها مثل سال‌های قبل حداکثری شود.

مالک باشگاه پاری‌سن‌ژرمن، شیخ تمیم بن حمد آل‌ثانی امیر ۴۱ ساله قطر است که در سال ۲۰۱۱ این باشگاه را به‌واسطه شرکت‌های متمول قطری خریداری کرد. اکثریت سهام این باشگاه در اختیار سازمان سرمایه‌گذاری ورزشی قطر QSI است که سال ۲۰۰۵ در شهر دوحه تاسیس شده و متعلق به وزارت دارایی و کمیته المپیک قطر است. ناصر الخلیفی، محمدطیب مصطفوی، وس میدوز، هیات مدیره این شرکت را تشکیل می‌دهند.

ناصر الخلیفی کیست؟
این مدیر ۴۷ ساله قطری، هفدهمین رئیس باشگاه پاری‌سن‌ژرمن است و همزمان ریاست beIN Media Group و DIGITURK را نیز برعهده دارد. او در گذشته بازیکن حرفه‌ای تنیس بوده و رئیس فدراسیون اسکواش و بدمینتون قطر هم بوده است. با اوج‌گیری تنش‌ها بین باشگاه‌های بزرگ اروپایی و یوفا به‌خاطر تشکیل سوپرلیگ، الخلیفی با همراهی پشت‌پرده چفرین، سمت ریاست اتحادیه باشگاه‌های اروپا ECA را از چنگ آندره‌آ آنیلی مدیر سرشناس یوونتوس درآورد تا خود بر این مسند بنشیند.

این مدیر قطری طی مدت ۱۰ سال، پاری‌سن‌ژرمن را به قطب اصلی فوتبال فرانسه بدل ساخت و همزمان تیم زنان باشگاه را نیز تشکیل داد و به موفقیت‌های زیادی در سطح فوتبال بانوان فرانسه و اروپا رساند. آکادمی فوتبال پاری‌سن‌ژرمن را نیز تجهیز کرد که هم‌اینک یکی از بهترین‌های اروپاست و هر سال بازیکنان زیادی را به تیم‌های ملی پایه‌ای فوتبال فرانسه و لیگ ۱ معرفی می‌کند. این باشگاه در زمینه هندبال و جودو هم موقعیت چشمگیری دارد و عناوین مختلفی را در تالار افتخارات PSG به ثبت رسانده است.

از نگاه ناصر الخلیفی، بنیاد خیریه پاری‌سن‌ژرمن هم اهمیتی حیاتی در به رسمیت شناخته شدن توسط هواداران و پیشرفت پروژه باشگاه دارد. این بنیاد با موسسات خیریه و غیردولتی سراسر جهان همکاری می‌کند تا حامی کودکان محروم در فرانسه و سایر نقاط جهان باشد؛ به‌گونه‌ای که جمع‌آوری کمک‌های مالی این بنیاد به نسبت گذشته، سه برابر شده است. ناصر الخلیفی در بحث تجاری و برندسازی هم یک مدیر موفق است.

او با برند Air Jordan ایده‌های نوآورانه‌ای را پیش برده و نشان PSG را به یک مارک جهانی بدل ساخته تا طرفداران تیم در سطح بین‌المللی هم افزایش چشمگیری پیدا کنند. او می‌گوید: «پاریس یکی از بزرگترین شهرهای جهان است و هدف من، مدیریت باشگاهی است که شایسته این شهر و شهروندانش باشد. ما هم‌اکنون یکی از نهادهای برتر ورزشی در سطح بین‌المللی هستیم، در حالی که همیشه جامعه محلی را در قلب خود داریم. من در مجموع به آنچه در مدت زمان کوتاهی در پی‌اس‌جی به‌دست آوردیم، افتخار می‌کنم و از آینده این باشگاه و هوادارانش بسیار هیجان‌زده هستم.»

در تیم مدیریتی ناصر الخلیفی در پاری‌سن‌ژرمن، ژان کلود بلان به‌عنوان معاون و مدیر بازاریابی فعالیت دارد. او از مدیران سابق یوونتوس است. ویکتوریانو ملرو هم دبیرکل باشگاه است. لئوناردوی برزیلی مشهورترین چهره مدیریتی PSG است که در نقش مدیر ورزشی فعال است و امور نقل و انتقالات تیم را هم زیر نظر دارد. هرچند که اختلافات او با برخی بازیکنان، همواره جایگاه وی را در این تیم سست کرده است. آنجلو کاستلاتزی ایتالیایی هم دستیار لئوناردو در پست مدیریت ورزشی باشگاه است. مدیر آکادمی پاریسی‌ها نیز یک چهره نام‌آشنا است: لوئیز فرناندز هافبک اسبق تیم ملی فرانسه که طی این سال‌ها باعث رشد و موفقیت تیم‌های رده‌های سنی PSG شده است.

درباره مائوریتسیو پوچتینو
این مربی ۴۹ ساله آرژانتینی که از اواسط فصل گذشته، جایگزین توماس توخل آلمانی شد و چندی پیش قرارداد خود را با پاری‌سن‌ژرمن تا سال ۲۰۲۳ تمدید کرد، امسال پروژه جدیدی را سازماندهی کرده تا هدف شماره یک آبی و قرمزها که قهرمانی لیگ قهرمانان اروپاست، محقق شود.

پوچتینو ملقب به پوچ که محبوبیت زیادی نزد اعضای باشگاه و هواداران تیم دارد، از سال ۱۹۸۹ به‌عنوان مدافع میانی به باشگاه «نیوولز اولد بویز» Newell's Old Boys آرژانتین پیوست؛ تیمی که باعث معرفی و رشد لیونل مسی هم شده است. او در ۲۲ سالگی به اسپانیا آمد و به عضویت باشگاه اسپانیول بارسلون درآمد و به این تیم کمک کرد تا پس از ۶۰ سال، موفق به کسب یک جام معتبر (کوپا دل‌ری) شود. او در سال ۲۰۰۱ به پاری‌سن‌ژرمن پیوست و دو سال در این تیم بازی کرد و سپس به اسپانیول بازگشت و تا پایان دوران بازیگری خود در خط دفاعی این تیم توپ زد. پوچ طی این سال‌ها ۲۰ بار هم پیراهن آبی آسمانی آرژانتین را بر تن کرد.

او پس از دوران بازیگری، در سال ۲۰۰۹ سرمربی اسپانیول شد و بعد سه سال به لیگ جزیره رفت تا هدایت ساوتهمپتون را برعهده بگیرد. پوچ در پریمیر لیگ خیلی زود نگاه‌ها را به خود جلب کرد تا در سال ۲۰۱۴ با تیم مطرح تاتنهام قرارداد همکاری امضا کرده و طی مدت ۶ سال، با این تیم پرطرفدار لندنی موفقیت‌های نسبی را تجربه کند که مهمترین آن حضور در فینال لیگ قهرمانان اروپا در سال ۲۰۱۹ بود.

پوچتینو در سال ۲۰۲۰ پس از کسب چند نتیجه ضعیف از تاتنهام اخراج شد و در حالی‌که همه از او به‌عنوان جانشین زیدان در رئال‌مادرید یاد می‌کردند، به پاری‌سن‌ژرمن رفت تا آرزوهای بزرگ خود را فعلا در این تیم دنبال کند.در تیم مربیگری پوچتینو در پاری‌سن‌ژرمن، خسوس پرز اسپانیایی و میگل د آگوستینو آرژانتینی به‌عنوان دستیار فعالیت دارند؛ تونی خیمینز اسپانیایی و جان‌لوکا اسپینلی ایتالیایی هم مربی دروازه‌بان‌ها هستند.

پاری‌سن‌ژرمن ۲۲/۲۱
در فصل جدید فوتبال فرانسه، پاری‌سن‌ژرمن دروازه‌بانان زیادی دارد که باید فکری به حال آنان کند. با جذب جان‌لوئیجی دوناروما دروازه‌بان مطرح ایتالیایی و بهترین بازیکن یورو ۲۰۲۰، رقابت داغی بین او و کیلور ناواس کاستاریکایی ایجاد خواهد شد که قطعا این به سود تیم پاریسی است. سرخیو ریکو گلر خوب اسپانیایی و آلفونسو آرئولا دروازه‌بان باتجربه فرانسوی هم باید تعیین تکلیف بشوند که جدایی قرضی یا قطعی، نتیجه جلسه آنها با سران باشگاه خواهد بود.

مارسین بولکا لهستانی، الکساندر لته‌لیه و دنیس فرانشی هم دیگر دروازه‌بانان این تیم، با آینده‌ای نامعلوم هستند. پاریسی‌ها با جذب پرهزینه سرخیو راموس مرد افسانه‌ای سپیدهای مادریدی، احتمالا و شاید به اجبار می‌بایست با سیستم سه دفاعه قدم به رقابت‌های مختلف بگذارند؛ البته اگر مصدومیت کهنه راموس و ۳۵ سال سن او، فرصت بازی ثابت به این مدافع میانی قهار را بدهد.

در کنار او دو مدافع مطمئن سال‌های اخیر PSG مارکینیوش برزیلی و پرسنل کیمپمبه قرار دارند که کاپیتان‌های اول و دوم تیم هم محسوب می‌شوند. در دفاع میانی، این تیم بازیکنانی چون عبدو دیالو و تیلو کهلر آلمانی را نیز در فهرست خود می‌بیند که می‌توانند در مقاطع ضروری به بازی گرفته شوند؛ ضمن اینکه دانیلو پریرا هافبک دفاعی پرتغالی هم توانایی بازی در این جناح زمین را دارد. البته اگر قرار بر جدایی کهلر باشد، شاید الخلیفی یک سورپرایز رو کند؛ یک نام بزرگ مثل کالیدو کولیبالی…

با خرید گران‌قیمت اشرف حکیمی از اینترمیلان، جناح راست پاری‌سن‌ژرمن به این جوان مراکشی سپرده خواهد شد که طی سال‌های اخیر رشد محسوسی داشته است. بازیکن جایگزین او هم یک جوان جویای نام است که در آینده بیشتر از او خواهید شنید: «کولین داگبا» که خیلی حیف است روی نیمکت بنشیند. اما در جناح چپ پی‌اس‌جی کمی مشکل دارد؛ لایوین کورزاوا بازیکن با ثباتی نیست و خوان برنات هم معمولا با مصدومیت دست و پنجه نرم می‌کند. میشل باکر هلندی هم که به بایرلورکوزن رفت. با این حساب پوچتینو باید فکری به حال جناح چپ تیمش بکند که شاید سیستم ۳-۴-۳ به کمک او بیاید و پیستون چپ تیم به هافبک ممتازی چون دی‌ماریا یا سارابیای پرجنب‌وجوش سپرده شود.

در قلب زمین پاری‌سن‌ژرمن، مارکو وراتی ایتالیایی یک فرمانده تمام‌عیار است که اگر مصدوم نباشد، هر گره‌ای را باز می‌کند. او که کاپیتان سوم تیم است، امسال یک همبازی جدید در کنار خود می‌بیند: جورجینیو واینالدوم هلندی با ۳۰ سال سن که از لیورپول آمده تا کمربند خط میانی PSG را محکم‌تر از قبل کند. لئاندرو پاره‌دس آرژانتینی هم ضلع سوم مثلث میانه میدان آبی و قرمزهاست. ادریسا گویه، آندر هره‌را، ژولین دراکسلر، ادوارد میشو، اسماعیل غربی هم دیگر مردان میانه زمین این تیم هستند. رافینیا هم به احتمال زیاد جدا شده و به لاتزیو خواهد رفت. پاریسی‌ها یک جوان آینده‌دار را نیز در این جناح دارند که خیلی روی او حساب می‌کنند: ژاوی سیمونز هلندی که در لاماسیای بارسا رشد پیدا کرده و قطعا آینده‌ای درخشان در قلب پاریس دارد.

ابهام اصلی پوچتینو و تیم مدیریتی پاری‌سن‌ژرمن در فصل جدید، به خط حمله‌ای برمی‌گردد که هر لحظه احتمال جدایی ستاره اصلی آن کیلیان امباپه به قصد حضور در جمع کهکشانی‌های مادریدی می‌رود. البته ناصر الخلیفی که تیمش هیچ مشکل مالی ندارد، در برابر خواسته‌ این ستاره جوان مقاومت کرده و به هیچ‌وجه قصد فروش او را ندارند؛ اما به هر شکل PSG باید خود را آماده خروج احتمالی امباپه کند و شاید این جابه‌جایی، باعث پیوستن کریستیانو رونالدو به این تیم شود تا کنار نیمار، خط حمله آتشینی را تشکیل بدهد. به‌هرحال به‌نظر می‌رسد حتی اگر امباپه هم بماند، این تیم نیاز به یک مهاجم کلاس جهانی دیگر دارد، چرا که مائورو ایکاردی هم قصد جدایی از پی‌اس‌جی را دارد و مویزه کین ایتالیایی هم با پایان قرارداد قرضی خود به اورتون برگشته است.

دغدغه دیگر پاریسی‌ها هم به جذب احتمالی پل پوگبا از منچستریونایتد برمی‌گردد که البته طرفداران این تیم دل خوشی از او ندارند؛ چرا که پوگبا و خانواده‌اش را دوستدار مارسی می‌دانند. حرف آخر آنها این است: «پل! تو باید به حرف مادرت گوش کنی…»پاری‌سن‌ژرمن که چند روز پیش دیدار سوپر کاپ فرانسه را به لیل شگفتی‌ساز واگذار کرد، برای رسیدن به آرزوهای بلندپروازانه خود نیاز به استراتژی جدیدی دارد که باید دید الخلیفی و رفقایش می‌توانند در این آزمون موفق باشند یا خیر…

ترکیب احتمالی پاری‌سن‌ژرمن در فصل ۲۲/۲۱: دوناروما، مارکینیوش، راموس، کیمپمبه، حکیمی، وراتی، واینالدوم، پاره‌دس [پوگبا]، دی‌ماریا، نیمار، امباپه

کدخبر: ۴۰۶۴۴۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر