کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۶۶۳۷
تاریخ خبر:

پاداش با‌شکوه شکیبایی در بورس

روزنامه هفت صبح، گروه بازار |‌ بلندمدت فکر کنید. این جمله از زبان کارشناسان و تحلیل‌گرهای بورسی نمی‌افتد. اغلب آنها تلاش می‌کنند تا سهامداران را به سرمایه‌گذاری بلندمدت دعوت کنند. این مورد را حتی در تبلیغات محیطی سازمان بورس هم می‌توان مشاهده کرد. هرچه باشد بحث ۱۳هزار و ۵۰۰درصد بازدهی در میان است. شاید باورش سخت باشد، ولی بازدهی بلندمدت در بورس می‌تواند به چنین ارقام شگفت‌آوری برسد.

طرف مقابل سهامدارانی هستند که حتی اگر یک‌روز سهامشان بیشتر از سه‌درصد افزایش قیمت نداشته باشد، به‌کلی بی‌خیال آن می‌شوند و دست به فروش سهام می‌زنند. همین کار عجولانه ممکن است آنها را از یک بازدهی چشمگیر در بلندمدت محروم کند. در این گزارش کارنامه نمادهای بورسی را در بازه‌های بلندمدت بررسی کرده‌ایم تا ببینیم در یک‌سال گذشته، شش‌ماه گذشته و سه‌ماه گذشته کدام نمادها بیشتر برای سهامدارانشان سودآور بودند.

نتایج این بررسی نشان می‌دهد، نماد غنوش متعلق به شرکت نوش مازندران با بازدهی چشمگیر ۱۳هزار و ۵۰۰درصدی در یک‌سال اخیر، مقام اول پربازده‌ترین سرمایه‌گذاری بلندمدت را از آن خود کرده است. در بازه شش‌ماهه مقام اول به نماد وگردش متعلق به بانک گردشگری با بازدهی هزار و ۱۲درصد رسیده و در بازه سه‌ماهه، نماد کاما با بازدهی ۵۸۰درصدی در مقام اول قرار دارد.

توجه داشته باشید که چنین بازدهی‌ای به معنای پیشنهاد خرید سهام این شرکت‌ها نیست. چراکه وقتی شرکتی بازدهی چشمگیری را تجربه می‌کند، به سقف قیمت خود می‌رسد و دیگر نمی‌تواند گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاری باشد. برای همین بهتر است برای سرمایه‌گذاری بلندمدت سراغ سهام شرکت‌های جامانده از بازار و باارزش بروید. مطالعه تحلیل‌های بنیادی و بررسی صورت‌های مالی شرکت‌ها در این راه شما را کمک خواهند کرد.

*** بهترین بازدهی یک‌ساله؛۱۳هزار و ۵۰۰درصد
غنوش با بازدهی شگفت‌انگیز ۱۳هزار و ۵۲۵درصدی، صدرنشین فهرست پربازده‌ترین نمادهای بورسی در یک‌سال گذشته است. اگر می‌خواهید این رقم را بهتر درک کنید، باید بگوییم کسانی که یک‌سال پیش یک‌میلیون تومان سهام شرکت نوش مازندران با نماد غنوش را خریده بودند، تا حالا سرمایه‌شان به ۱۳۶میلیون تومان رسیده است. سال گذشته این موقع قیمت هر سهم غنوش در بازار سرمایه حدود ۳۵۰تومان بود.

قیمت سهام این شرکت تا پایان آبان ۹۸ بدون وقفه رشد کرد و بعد از اصلاح کوتاه‌مدت در آذرماه، دوباره به سیر صعودی خود ادامه داد و تا نیمه دی‌ماه به هفت‌هزار و ۷۰۰تومان رسید. این شرکت بعد از وقفه دوماه به‌خاطر افزایش سرمایه، تعدیل قیمت پیدا کرد و هر سهم هفت‌هزار و ۷۰۰تومانی به هزار و ۱۶۰تومان تبدیل شد. دوباره روند صعودی غنوش، قیمت سهام را از هزار و ۱۶۰تومان در پایان اسفندماه به حدود شش‌هزار و ۸۰۰تومان در روز گذشته رساند. در سال ۹۸ تنها دو روز قیمت سهام این شرکت رشد نکرده است.

رتبه دوم بیشترین بازدهی سالانه مربوط به یکی از نمادهای فرابورس است. نماد تلیسه متعلق به شرکت دامداری تلیسه در طول یک‌سال گذشته بازدهی دوهزار و ۴۷۸درصدی نصیب سهامدارانش کرده است. این یعنی کسانی که پارسال یک‌میلیون تومان سهام تلیسه خریده بودند، درحال حاضر صاحب سرمایه ۲۶میلیون تومانی هستند. قیمت هر سهم تلیسه پارسال این موقع حدود ۸۱۸تومان بود و تا اوایل مهرماه ۹۸ به دوهزار و ۵۰۰تومان رسید. قیمت سهام این شرکت بعد از تعدیل قیمت دوباره روند افزایشی خود را در پیش گرفت و از هزار و ۷۰۰تومان ابتدای مهرماه به حدود ۱۳هزار و ۳۰۰تومان در روز گذشته رسید. روند رو به رشد تلیسه از سه‌روز پیش شکسته شده و به روند نزولی تبدیل شده است.

نماد وآذر متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری توسعه آذربایجان با بازدهی دوهزار و ۴۶۵درصدی و اختلاف کمی با تلیسه، رتبه سوم بیشترین بازدهی در یک‌سال گذشته را به نام خود ثبت کرده است. به زبان ساده‌تر می‌توان گفت کسانی که سال گذشته یک‌میلیون تومان سهام وآذر خریده بودند، حالا ارزش سهام یک‌میلیونی‌شان به ۲۶میلیون تومان رسیده است. این شرکت در یک سال گذشته تعدیل قیمت نداشته و سهام آن یک‌راست از ۵۶۰تومان تیرماه ۹۸ به حدود ۱۳هزار و ۲۰۰تومان روز گذشته رسیده است.

بخش اصلی روند افزایش قیمت سهام وآذر مربوط به بازه اول فروردین تا نیمه خردادماه است که بی‌وقفه قیمت سهام شرکت در حال رشد بود و حتی یک ‌روز هم قرمزرنگ نشد. اوج قیمت وآذر آخر هفته گذشته رقم خورد که به ۱۴هزار و ۵۰۰تومان رسیده بود و بازدهی دوهزار و ۶۰۰درصدی را ثبت کرده بود اما از ابتدای این هفته قیمت سهام این شرکت مدام کاهش پیدا کرده و باعث شده شرکت سرمایه‌گذاری توسعه آذربایجان جایگاه دوم بیشترین بازدهی یک‌ساله را از دست بدهد.

*** بهترین بازدهی شش‌ماهه؛هزار و ۱۲درصد
بانک گردشگری با نماد وگردش بیشترین بازدهی را در شش‌ماه گذشته به نام خود ثبت کرده است. این نماد از دی‌ماه ۹۸ تا اینجای کار تنها یک‌روز با کاهش قیمت روبه‌رو بوده و مدام در روند صعودی حرکت کرده است. این مورد باعث شده بازدهی نماد وگردش در شش‌ماه گذشته به هزار و ۱۲درصد برسد. این بازدهی شگفت‌انگیز درحالی اتفاق افتاده که نماد بانک گردشگری در بازار پایه فرابورس فعال است و روزانه نهایتا سه‌درصد می‌تواند رشد یا کاهش قیمت داشته باشد. همین سه‌درصدهای خرده‌ریزه روی هم جمع شده‌ و در شش‌ماه سرمایه سهامداران را ۱۱برابر کرده است. وگردش در این مدت تعدیل قیمت نداشته و مستقیما از نرخ ۱۹۷تومان در دی‌ماه ۹۸ به دوهزار و ۱۳۰تومان در روز گذشته رسیده است. این روند صعودی همچنان ادامه دارد و تا اینجای کار متوقف نشده. این مورد نشان می‌دهد، احتمال افزایش رکورد وگردش وجود دارد.

وسدید از دیگر نمادهای حاضر در بازار پایه فرابورس، رتبه دوم بیشترین بازدهی شش‌ماهه را در بازار سرمایه از آن خود کرده است. این نماد متعلق به گروه صنعتی سدید است که توانسته از دی‌ماه ۹۸ تا حالا بازدهی ۸۹۱درصدی نصیب سهامدارانش کند. بررسی روند قیمت وسدید نشان می‌دهد، عمده این بازدهی مربوط به بازه ابتدای اسفند تا نیمه اردیبهشت‌ماه است. شش‌ماه گذشته یعنی دهم دی‌ماه سال ۹۸ قیمت هر سهم وسدید در بازار حدود ۴۲۵تومان بود که حالا قیمت همین سهم به محدوده چهارهزار و ۶۰۰تومان رسیده است. یکی از جهش‌های بلند وسدید مربوط به ابتدای اردیبهشت‌ماه است. زمانی که نماد به علت رشد بیش از ۵۰درصد متوقف شد و در زمان بازگشایی بدون دامنه نوسان، به‌صورت ناگهانی در یک‌روز از دوهزار و ۴۳۰ به سه‌هزار و ۱۰۰تومان رسید.

مقام سوم بیشترین بازدهی شش‌ماهه در بازار سرمایه به نماد بورسی ثشاهد اختصاص دارد. نمادی که توانسته در شش‌ماه گذشته بازدهی ۸۴۶درصدی برای سهامدارانش به‌همراه داشته باشد. این یعنی کسانی که دی‌ماه سال ۹۸ یک‌میلیون تومان سهام ثشاهد خریده بودند، حالا سرمایه‌شان به ۹ و نیم‌میلیون تومان رسیده است. آن زمان قیمت هر سهم ثشاهد در بازار ۲۶۰تومان بود و حالا همین نرخ به حدود دوهزار و ۵۷۰تومان رسیده است. بخش اصلی روند صعودی مربوط به بازه نیمه اسفندماه تا ابتدای خردادماه است که قیمت سهام ثشاهد از محدوده ۴۲۰تومان به هزار و ۶۸۰تومان پرواز کرد. از آن زمان بعد از یک عقب‌نشینی کوتاه‌مدت، روند صعودی همچنان ادامه دارد و فعلا متوقف نشده است.

*** بهترین بازدهی سه‌ماهه؛ ۵۸۰درصد
نماد کاما متعلق به شرکت باما که در حوزه استخراج فلزات اساسی فعالیت می‌کند، رکورددار بیشترین بازدهی در سه‌ماه گذشته است. کاما در این مدت ۵۸۵درصد بازدهی داشته و کسانی که ابتدای سال یک‌میلیون تومان سهام کاما خریده بودند، حالا سهامشان شش‌میلیون و ۸۵۰هزار تومان ارزش دارد. سه‌ماه پیش قیمت هر سهم کاما حدود سه‌هزار تومان بود و حالا این رقم به محدوده ۱۷هزار و ۶۰۰تومان رسیده است.

روند صعودی چشمگیر نماد کاما تقریبا از اول خردادماه آغاز شده است. از آن زمان تا همان هفته پیش کاما شروع به افزایش قیمت کرد و این روند حتی یک‌روز هم متوقف نشد. تا اینکه ۲۶خردادماه قیمت سهام کاما به ۱۳هزار و ۱۰۰تومان رسید. در این تاریخ نماد برای برگزاری مجمع عمومی و تقسیم سود سالانه بسته شد و بعد از بازگشایی بدون دامنه نوسان، قیمت سهام کاما به‌طور ناگهانی از ۱۳هزار و ۱۰۰ به ۱۹هزار و ۳۰۰تومان جهش کرد. روند صعودی کاما از ابتدای هفته شکسته شده و شاهد کاهش قیمت سهام این شرکت در بورس هستیم.

سه‌ماه گذشته حسابی کار و کاسبی سهامداران خودرو سکه بوده است. نماد خودرو متعلق به شرکت ایران‌خودرو در سه‌ماه گذشته بازدهی ۵۵۷درصدی را در کارنامه خود ثبت کرده و در مقام دوم بیشترین بازدهی سه‌ماهه بورس قرار دارد. این مورد در‌حالی اتفاق افتاده که ایران‌خودرو مدت زیادی از مسابقه بازدهی در سه‌ماه اخیر را به‌خاطر توقف نماد از دست داده.

نماد این شرکت تقریبا اواخر اسفندماه به علت افزایش سرمایه متوقف شد و بعد از دوماه در اواخر اردیبهشت‌ماه با دوبرابر قیمت بازگشایی شد. همین بازدهی ۱۰۰درصدی در یک‌روز قیمت سهام ایران‌خودرو را از ۵۸تومان به ۱۱۷تومان کشاند و آغازگر یک روند صعودی چشمگیر بود. در طول سه‌ماه گذشته نماد ایران‌خودرو تنها در دو روز رنگ قرمز به خود گرفته و در باقی روزها مدام در حال افزایش قیمت بوده است. این روند که هنوز متوقف نشده قیمت هر سهم ایران‌خودرو را تا ۴۰۵تومان افزایش داده است.

غنوش که نامش را به‌عنوان پربازده‌ترین نماد در یک‌سال گذشته می‌شناسیم، در رتبه‌بندی پربازده‌ترین نمادهای سه‌ماه گذشته هم مقام سوم را از آن خود کرده است. سهام شرکت نوش مازندران از گروه محصولات غذایی و آشامیدنی در سه‌ماه اخیر بازدهی ۴۷۰درصدی داشته و سرمایه سهامداران را تقریبا شش‌برابر کرده است. غنوش در سه‌ماه گذشته تنها یک‌روز قرمزرنگ به خود دیده و مدام مشغول افزایش قیمت بوده. روندی که قیمت سهام غنوش را از هزار و ۲۰۰تومان سه‌ماه پیش، به شش‌هزار و ۸۰۰تومان کشانده و هنوز متوقف نشده است.

کدخبر: ۳۳۶۶۳۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر