کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۱۷۱۷
تاریخ خبر:

پاتک رسانه‌ای تیم دولت به مخالفان

روزنامه هفت صبح | مسئله ترور شهید دکتر محسن فخری‌زاده هنوز به شکل رازآلودی مبهم باقی مانده. دیروز هم چند خبر و خرده‌روایت دیگر درباره روز حادثه آبسرد و مسائل سیاسی مرتبط با این ماجرا منتشر شد که در ادامه یکبار این خبرها را مرور می‌کنیم. گفتنی است یکی از مسائلی که در مورد این حادثه اخیر به چشم می‌آید، پراکنده‌گویی و ضعف اطلاع‌رسانی واحد در مورد این ماجراست که هم باعث سردرگمی افکار عمومی شده و هم می‌تواند تبعات نامطلوبی در تعقیب و مجازات مجرمان داشته باشد.

* یک: برنامه زنده جهان‌آرا که از شبکه افق سیما پخش می‌شود، به صورت تلفنی گفت‌وگویی داشت با شهره پیرانی، همسر شهید رضایی‌نژاد (از شهدای هسته‌ای). در این برنامه مجری از همسر این شهید خواست با توجه به اینکه با همسر شهید فخری‌زاده دیدار داشته، ماجرای ترور را روی آنتن زنده روایت کند. همسر شهید رضایی‌نژاد در اظهارات خود ماجرا را اینطور توصیف کرد که در زمان حادثه خود شهید فخری‌زاده در حال رانندگی بوده و ابتدا دو گلوله به سمت او شلیک می‌شود که به خطا می‌رود.

(از این جمله اینطور برمی‌آید که خودرو ضدگلوله نبوده) بعد شهید فخری‌زاده از خودرو خارج می‌شود تا به خودروی محافظان نزدیک شود که مجددا تیراندازی صورت می‌گیرد. در این برنامه از عروس شهید فخری‌زاده هم نقل‌قول شد که محافظ شهید فخری‌زاده بدن خود را حائل کرده بوده که پای او را نشانه می‌روند و از ۴ گلوله که به او اصابت کرده، دو گلوله از بدنش عبور می‌کند و به شهید فخری‌زاده هم اصابت می‌کند.

بعد از اینکه فرد محافظ کنار می‌رود، تیرهای بعدی اصابت می‌کند و منجر به شهادت دکتر فخری‌زاده می‌شود. در ادامه هم خودروی نیسان منفجر می‌شود که آثار براده‌های چوب حاصل از این انفجار روی صورت همسر شهید فخری‌زاده بوده، چون او هم از خودرو خارج شده و در کنار شهید حضور داشته.

* دو: علی ربیعی، سخنگوی دولت هم دیروز پیش از شروع نشست خبری خود در اظهاراتی مشابه با آنچه علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی روز قبل‌تر گفته بود، توضیح داد که «در مورد این ترور، برخلاف آنچه در رسانه‌های خارجی مطرح شده، سازمان‌های جاسوسی زیر پوشش ما قرار داشتند و محل وقوع ترور پیش‌بینی شده بود و کمی با دقت و رعایت پروتکل‌های امنیتی، می‌توانستیم این جنایت را ناکام بگذاریم. دستگاه‌های امنیتی برای عدم تکرار وقوع این اتفاقات تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند».

* سه: کمیل خجسته، مدیرعامل تبیان یادداشتی در کانال تلگرامی خود منتشر کرده که روی وب‌سایت مشرق‌نیوز هم منعکس شده. در بخشی از این یادداشت آمده: «آنی که ترور را طراحی می‌کند فقط به یک عملیات نقطه‌ای بسنده نمی‌کند. چند روز قبلش صفحه انگلیسی ویکی‌پدیای شهید فخری‌زاده را ایجاد می‌کند تا رسانه‌های بین‌المللی به روایت مطلوب آنها برسند. پمپئو در هشت روز ۱۳ شهر منطقه را طی می‌کند.

امارات ناگهان اعلام می‌کند که ویزای ایرانی‌ها را صادر نمی‌کند. درحالی‌که چند روز قبلش خبر از اعطای ویزای طلایی برای نخبگان ایرانی داده بود. آلمانی‌ها به اتباع خود اعلام می‌کنند که از سفر به ایران حذر کنند و … این اتفاقات باربط و بی‌ربط در منطقه، آن پیش‌رخدادهای ترور، آن سبک عملیات حتما نشان می‌دهد که تروریست‌ها برای بعد از عملیاتشان هم برنامه داشته‌اند…

اینکه نیسان، آبی بود و مسلسل، فلان بود و سرنشین بهمان، اینها جذاب هستند، اما مسئله اصلی روایت نیستند. بازی در زمین تروریست‌ها است که پازل ترور را تکمیل می‌کند. دعوای داخلی می‌سازد و مکمل پروژه ناامیدسازی تبلیغاتی مردم است. چون هرچقدر در پاسخ چگونگی غرق شوند، در قدرت دشمن که به این کار موفق شده اغراق می‌شود».

* چهار: دیروز خبرگزاری دولتی ایرنا در اقدامی معنادار درست چندساعت بعد از مصوبه مجلس درباره پروتکل الحاقی و اظهارات بعضی نمایندگان اصولگرا درباره ارتباط ترور شهید فخری‌زاده و برجام، تصاویری منتشر کرد از اهدای نشان درجه دو خدمت توسط رئیس‌جمهور به شهید فخری‌زاده به دلیل برجام. این تصاویر برای اولین‌بار در رسانه‌ها منتشر شد و نشان می‌دهد روحانی و شهید فخری‌زاده در حال گفت‌وگو هستند و دریافت این نشان به دلیل برجام هم پیام مهمی دارد. این اقدام را می‌توانیم به نوعی پاتک رسانه‌ای دولت به منتقدانش بدانیم. این تصاویر قبلا به خاطر مسائل امنیتی منتشر نشده بود.

کدخبر: ۳۶۱۷۱۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر